رواية قاسي أحب طفله الفصل الثاني بقلم شيماء سعيد

   


 رواية قاسي أحب طفله 

الفصل الثاني 

بقلم شيماء سعيد



خرجت رهف من المنزل فاصتدمت بسياره و لكن من حظها لم يحدث لها شي فنزلت صاحبت السيارة فتاة جميلة جدا محجبه ومن ينظر إلى عينيها لا يتحرك من كثرت الجمال نزلت و هي تبكي و تقول. 


الفتاه :حصلك حاجه انتي كويسه اوديكي المستشفى و اعمل ايه. 

رهف: اهدي محصلش حاجه أنا كويسه. 

الفتاة :طيب الحمد لله الحمدلله الحمدلله الحمدلله. 

رهف بضحكه :انتي علقتي ولا ايه. 

الفتاه بضحكه :مش عارفه ومدت يديها إلى رهف انا فرح وانتي. 

رهف و هي تبدلها السلام :انا رهف فرصه سعيده بس انا لزم امشي عندي جامعة و في سنه أولى. 

فرح:خلاص تعالى اوصلك انا كمان ريحه الجامعه بس انتي كليه ايه. 

رهف :كليه هندسه شكرا هروح لوحدي. 

فرح :ياشيخه انا كمان هندسة و سنه اولى خلاص احنا اصحاب برضاكي أو لا. 

رهف :خلاص يا ستي أصحاب يلا بينا. 

فرح :يلا. 

و ذهب الفتاتان إلى الجامعة و طول الطريق ضحك و مرح بين رهف و فرح و لا تعرف كل منهما ما ينتظرهم. 


خرج مازن من الشركة هو يفكر في حياته و الي متي سوف ستظل هكذا إلى أن رن هاتفه المحمول برقم مايا رد على مضض 


مازن :الو 

مايا بدلع :حبيبي يا مازن وحشتني اوي اوي هتيجي الشقه النهارده. 

مازن :من امتا انتي اللي بتختاري الوقت أو حتى بتتصلي انتي نسيتي نفسك ولا ايه. 

مايا بزعل مصتنع :في إيه يا مازن بقولك وحشني و عايزك النهارده. 

مازن بغضب :و انتي مش وحشني و مش عايزك النهارده وانا لما اعوزك هتصل غير كده لا. 

و أغلق الخط في وجهها و هو يسب ويلعن فيها هو لا يحب ذلك الطريقه ولكن يحول الانتقام من بنات حواء ولكن لا يعرف انه بذلك ينتقم من نفسك و يخسر آخرته و ربه قبل أي شيء آخر. وصل مازن إلى القصر و نادي على الخادمه. 

مازن بصوت عالي :داده سميحه. 

جات الداده و هي تبتسم بسعاده :مازن بيه حمد الله على سلامتك يابني. 

مازن بهدوء :ابنك و مازن بيه مش مشيين مع بعض خلاص انا مازن بس ماشي يا داده. 

سميحه :ماشى يا مازن يابني. 

مازن :فين تيته مش سامع لها صوت. 

سميحه :الست الكبيره نايمه جوه. 

مازن :ماشى يا داده انا ريح لها. 

صعد مازن إلى غرفه جدته و دق الباب و دلف ليجد جدته تقرأ في كتاب الله الكريم ليقول. 

مازن :ازيك يا ست الكل وحشتيني. 

سميره :بكاش وحشتك بقالك 3 أيام مشفتكش ولا كنت في القصر كنت فين. 

مازن :والله يا تيته شغل بس أنا هروح أخد شاور و بعدين هروح اخد فرح من الجامعة و اليوم كله النهارده ليكم انتو الاتنين. 

سميره :ماشى يا مازن روح يلا بسرعة. 

قبل مازن وجنتها وهو يقول :سلام مؤقت يا تيته. 

سميره ربنا يصلح حالك ويهديك و يرضى عليك يا حبيبي. 

رحل مازن من الغرفه و ذهب إلى غرفته و دلف المرحاض. 


_____________________________

أما في الجامعة عن رهف و فرح ذهبوا إلى المحاضره و بعد انتهاء المحاضرة و ذهبوا إلى الكافتريه. 

رهف :اخيرا المحاضرة خلصت ده دكتور رخم. 

فرح :الحمدلله كنت هموت. 

رهف :بعد الشر. 

فرح :أبيه مازن جاي يخدني. 

رهف:مين مازن ده. 

فرح :أخويا الكبير بس بعشقه يا رهف قاسي مع كل الناس الا أنا و تيته و جده الله يرحمه بس مشغول الفتره دي عني و انا زعلانه. 

رهف :متزعليش تلقيه مشغول المهم سلام عشان ماما. 

فرح :سلام يا قمر أشوفك بكره. 

رهف :إن شاء الله يا حبيبتي. 

و ذهبت رهف إلى منزلها و انتظرت فرح قدوم مازن.


____________________________


وصل مازن إلى الجامعة و أخذ فرح في الطريق رن هاتف مازن المتصل سليم. 

مازن :الو. 

سليم :لقتها يا مازن. 

مازن :هي مين. 

سليم :رهف بنت عمك. 

مازن :بجد فين يا سليم تيته هتموت عليها. قالها بفرحة كبيره من أجل جدته. 

سليم :في مكان شعبي كده. 

مازن :اعطيني العنوان..

سليم :أنا جاي معاك العنوان في.................... 

مازن : ماشى يا سليم ساعتين و أكون عندك. 

أغلق مازن الخط سألته فرح:في أيه يا أبيه. 

مازن :سليم عرف مكان رهف. 

فرح بفرحة كبيره :بجد يا أبيه عايزه اجاي معاك. 

مازن :ماشى يلا نروح وبعدين نروح لها. 

فرح :ماشى يا أبيه يا قمر انت. 

مازن بتريقه :ماشى يا لمضه دلوقتى بقيت قمر. 

فرح بحب:أنت طول عمرك قمر يا أبيه ربنا يخليك ليا. 

مازن بحب:و يخليكي ليا يا حبيبتي. 

________________________


عادت رهف إلى منزلها و دقت الباب أكثر من مره بلا فائده شعرت رهف بالقلق و الخوف على والدتها تجمع الجيران على صوت الدق و بعد محاولات منهم فتحوا الباب و كانت الصدمه شاهدت رهف امها و سندها في هذا العالم المخيف مغمى عليها على الأرض لحظات مرت كالسنين على رهف مصدمه خائفة من المجهول أسرعت رهف إلى والدتها و هي تصرخ :ماما ماما ردي عليا ماما انتي مينفعش تسبيني. 

قال أحد الجيران :أستاذه رهف دي فيها نفس يلا على المستشفى بسرعه. 

وحملوها الجيران و ذهبوا إلى المشفى و رهف خلفهم تبكي على امها و خائفه من الحياة إذا حدث شي إلى والدتها لأنها تخاف من البشر و الناس و لا تعرف التعامل معهم. 



                  الفصل الثالث من هنا 




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-