روايه كبرياء رجل عاجز الفصل الثالث بقلم ايه عرفات

     

روايه كبرياء رجل عاجز

الفصل الثالث

بقلم ايه عرفات


ندي/ اي الي انت بتقوله ده يا دكتور مش معقول طبعا
الدكتور/ اسف يا انسه دي الحقيقه
ندي فضلت تبكي ومنهاره من العياط ومريم كانت سمعه كلام الدكتور وقفلت السكه تامر اتنقل لي اوضه خارجيه وندي دخلت عليه
تامر/ اي ده ندي
ندي/ حمدله علي سلامتك
تامر/ مالك بتعيطي ليه
ندي/ مفيش حاجه ده بس عيوني وجعاني
تامر/ الدكتور قالك اي
ندي/ مفيش حاجه انت كويس اوي بس محتاج راحه علي السرير فتره
تامر/ يعني اي
ندي/ يعني مش هينفع تقف علي رجلك لمده فتره صغيره ولزم ترتاح
تامر/ قصدك شلل
ندي/ احمد ربنا انه جات علي قد كده
تامر/ ليه كده يارب
ندي/ تامر دي فترة وترجع تاني احسن من الاول
تامر/ فين مريم عايز اشوفه
ندي/ انا كلمته وعرفته وهي اكيد جايه
وفجاء اهل تامر دخلو
مازن/ اخويه حبيبي مالك
تامر/ بخير
الام/ انت كويس يا حبيبي
تامر/ الحمد لله متقلقوش
علي/ تقوم بسلامه
تامر/ الله يسلمك
وفجا دخل ابو مريم
العم/ اي يا بطل حصل اي حمدله علي سلامتك
تامر/ الله يسلمك يا عمي
العم/ انا زعلت اوي لما مريم قالتلي انك مش هتعرف تتحرك تاني
تامر/ قدر الله ما شاء فعل يا عمي امال فين مريم
العم/ كانت تعبانه ودخلت تنام وبإذن الله هتجيلك بكره
تامر/ تنام ازاي وانا في المستشفي
وفجا الدكتور دخل عليهم
الدكتور/ حمدله بسلامه
تامر/ الله يسلمك
الام/ هو تامر ابني يقدر يطلع أمته
الدكتور /علي بكره اخر النهار بس اهم حاجه لزم تهتمو بعلاجه وصحته لاني ده الي ممكن يرجعه زي الاول ويقوم بسلامه علشان كده انا هبعت معاك ممرضه تخالي باله منك
ندي/ ممكن يا دكتور انا اخلي بالي منه هو جارنه وهكون معه علطول
الدكتور/ كويس اوي ممكن بقا تسيبو يرتاح وواحد بس الي يقعد جمبه
الدكتور خرج من الاوضة
العم/ خلاص استأذن انا
تامر/ لو سمحت يا عمي خالي مريم تجيالي أصله وحشتني اوي
العم/ انشالله
الام/ وانا كمان هنمشي احنا واميره هتقعد معاك
تامر/ لا واله اميره واله مازن هيقعدو معايا هما في ثانويه عامه ولزم يذكرو
الام/ خلاص علي هيقعد معاك
علي/ انا مش فاضي وريه محاضرات بكره مهمه
الام/ خلاص انا هقعد معاك
ندي/ لا يا طنط روحي انتي علشان البيت وانا هقعد معه
الام/ طب وشغلك
ندي/ انا تقريبا خلصت شغل حضرتك بس روحي ارتاحي
علي/ لا انتي مش هتقعدي هنا خلاص انا هقعد
تامر/ انت مش وراك محاضرات مهمه يلا روح ندي هتفضل معايا
علي زهق وطلع بره
الام /خلاص هنمشي احنا بقا
تامر/ ماشي
أميرة/ خالي بالك من نفسك يا حبيبي
تامر/ ركزي انتي بس في المذكرة
الكل خرج ومفضلش غير ندي وتامر تامر كان ماسك التليفون وبيرن على مريم وهي مبتردش
ندي/ انت كويس
تامر/ اه تمام
ندي/ انت بترن علي خطيبتك صح
تامر/ اه بس هي مبتردش
ندي/ هي اكيد نايمه لما تصحي اكيد هتكلمك
تامر/ اول مره تحصل ومتردش عليا هي وحشتني اوي
ندي/ بتحبها
تامر/ اوي ومش عايز احب حد غيره
ندي/ وهي اكيد بتحبك اوي يله بقا علشان تنام وترتاح
تامر/ ماشي
تامر نام وندي فضلت سهرانه جمبه طول اليوم
_______________________
تاني يوم العصر 
تامر/ لسة بردو مريم مجتش
ندي/ اكيد جايه 
وفجاء احمد اخو ندي دخل عليهم 
تامر/ تعاله يا ابو حميد 
احمد/ الف سلامه عليك يا صحبي مالك 
تامر/ انا كويس هي بس فترة وتعدي
احمد/ بإذن الله هترجع احسن من الاول 
تامر/ يارب اخبار الشركه اي 
احمد /والله كله تمام بس في حاجه حصلت
تامر/ خير 
احمد/ الاستاذ مريم جت النهارده الصبح الشركه وقدمت استقالته لمدير الحسابات 
تامر بصدمه
تامر /الكلام ده بجد 
احمد/ انا بحسبك عارف 
تامر/ لا معرفش خلاص روح انت وعايزك تخالي بالك من الشركه 
احمد/ تمام بعد اذنك 
تامر /اتفضل 
احمد/ خرج من الاوضة وتامر كان زعلان اوي وفجا مريم دخلت عليه 
تامر بابتسامه جميله 
تامر/ مريم تعالي وحشتيني اوي 
مريم/ ازيك يا تامر
تامر/ كانت تعبان اوي قبل ما اشوفك ولما شوفتك ارتحت 
مريم/ كويس اني اطمنت عليك 
تامر/ ندي لو سمحتي اطلعي بره
ندي/ نعم
تامر/ اقصد سيبينا لوحدنا شويه
ندي زعلت من الموقف اوي وخرجت دموعها علي خدها 
تامر /وحشتيني اوي كانت خايف انك متيجيش تشوفيني 
مريم/ واي الي يمنعني اني اجي واشوف آبن عمي 
تامر /ابن عمك وبس
مريم/ هو الدكتور قالك اي 
تامر/ قالي اني محتاج فتره راحه علشان ارجع زي الاول وابد امشي
مريم/ وممكن تفضل كده ومتتحركش من مكانك وده احتمال كبير صح 
تامر/ولو فضلت كدة هتسيبيني 
مريم/ بص يا تامر انت ابن عمي ومش هجرحك بس انا كانت مخطوبه ليك علشان تبقى سندي وضهري وحبيبي وتدلعني انت دلوقتي مش هتعرف تسند نفسك وطبعا مش يرضيك اني اتجواز واحد عاجز
تامر/ اي الي انتي بتقولي ده انا مش عاجز واله عمري كانت عاجز انا هرجع زي الاول واحسن كمان
مريم/ لما ترجع زي الاول هتلقيني موجوده
تامر/ انا محتاجك جمبي
مريم/ وانا لزم اكون صريحة معاك انا مينفعش اكمل حياتي بالشكل ده
تامر/ بس انا بحبك اوي
مريم /الحب لوحده عمرها ما بينفع انا اختك في اي وقت غير كده متحلمش
تامر/ ويهون عليكي الي بينا
مريم/ ربنا أنعم علينا بفكره النسيان الشنطه دي فيها الدهب والهداية الي جابتهالي كل شي اثمه ونصيب
تامر/ خليكي جمبي الفتره دي واوعدك اني اسعدك حتي وانا عاجز 
مريم/ انت اصلا مش هتقدر تسعد نفسك ربنا معاك 
مريم خرجت من الاوضة وكانت ندي سمعت كل كلمه حصلت بينهم 
مريم/ انتي واقفه كده ليه 
ندي/ تعليمات اني مسيبش استاذ تامر لوحده 
مريم/ انتي الي كلمتيني في التليفون
ندي/ ايوه وهكون ممرضه استاذ تامر لحد ما يقوم بسلامه
مريم/ استاذ تامر مش عايز ممرضه ده عايز كرسي بعجل وبلاش تضيعي وقتك معه لاني نسبه شفاء معدومه 
ندي/ اهلي عمرهم ما ربوني علي قله الأصل واسيب حد محتاجلي حتي لو كانت معرفوش وبإذن الله هيرجع زي الاول واحسن 
مريم/ اتمني لانه شكله مش هيبقي حلو وهو قاعد كده
ندي/ شكله ديما بيبقا حلو
مريم /ربنا يهني سعيد بسعيده
ندي/ علي فكره ده اخويه مش اكتر
مريم/ واضح بعد اذنك
مريم مشيت وتامر كان سامع كل حاجه وكان منهار من العياط وندي دخلت عليه
ندي /اي ده انت بتعيط ليه
تامر/ سبيتني علشان عاجز
ندي/ لا انت مش عاجز واله حاجه انتي احسن واحد في الدنيا كله العجز مش بالجسم العجز بالضمير والقلب
تامر/ جرحتني بكلام وحش اوي
ندي/ يمكن ربنا عمل كده علشان يعرفك الحقيقه
تامر /بس انا بحبه اوي
ندي/ وهي اكيد بتحبك دي حتي كانت بتقول عنك كلام حلو بره
تامر/ علي اساس اني مكنتش سامع الي حصل بينكم
ندي/ معلش بإذن الله هتقوم بسلامه
تامر/ انا اسف لاني خليتها تجرحك بكلمها
ندي/ مفيش اسف بين الأخوات
تامر/ كاان منهار من العياط وفجاء اترمي في حضن ندي وندي مكنتش مصدقه نفسه وكانت فرحانه اوي وفضلت تشم في ريحه شعره وهو في حضنه وفجاء باست راسه وهو حس بيها وبعد عنها وندي كان وشها احمر اوي
تامر/ انا اسف 
ندي/ لا واله يهمك بعد اذنك 
ندي خرجت من الاوضة وهي فرحانه اوي لانه اول مره تلمسه وهو كان مخنوق من الي عملو 
_________________________________
تامر خرج من المستشفي وراح علي بيت اخواته
مازن/ حمدله علي سلامتك يا غالي
تامر/ سلامت اي بقا ده انا ماشي علي كرسي بعجل
ندي/ بإذن الله هتقوم بسلامه
علي/ واله ميقومش عادي بقا
اميره/ بطل كلامك الوحش ده 
تامر/ انا عايزه اروح اوضتي لو سمحتي وديني الاوضة يا اميره
ندي /خشي انتي زكري يا اميره وانا هوديه علشان اديلو العلاج وينام 
تامر/ اسمعي الكلام يا اميره 
اميره/ حاضر 
تامر /امال فين ماما 
اميره/ خالتو تعبانه شويه وراحت تشوفها 
تامر/ تمام يله يا ندي وديني الاوضة 
ندي/ حاضر 
ندي وصلت تامر الاوضة 
تامر/ ممكن تناديلي اي حد من اخواتي يسعدني علشان انام علي السرير
ندي/ انا ممكن اسعدك 
تامر /شكرا مش عايز اتعبك 
ندي/ انا كده هزعل منك والله انا هسعدك حط ايدك علي كتفي وانا هسعدك 
تامر/ حاضر 
ندي سعدت تامر لحد ما وصل السرير وخد الدوء 
ندي/ تقدر بقا تنام
تامر/ متشكر بقولك اي 
ندي/ نعم 
تامر/ مفيش اخبار عن مريم 
ندي/ لا مفيش 
تامر/ خالص متشكر 
ندي/ بص هي لو بتحبك هترجعلك وعمره ما هتتخله علنك في ظروف زي دي 
تامر/ دي لو بتحبني بقا
ندي/ اكيد بتحبك بإذن الله بس انت مكلتش حاجه من الصبح
تامر/ لا مش جعان شكرا
ندي/ متأكد
تامر/ اه والله خلاص
ندي /خلاص تصبح علي خير
تامر/ وانتي من اهل الخير
ندي خرجت من الاوضة بس كانت زعلانه علشان مكلش قرارت تنزل تعمله الاكل الي بتحبه في شقتهم وتطلعله تاني وفعلا نزلت طبخت وطلعت رنت الجرس وعلي فتح الباب 
علي/ يا مسا التماسي 
ندي/ ممكن ادخل
علي /علي فين انتي حنيتي واله اي وكمان جيبالي اكل
ندي/ ممكن توسع انا جيبه الاكل لخوك مش ليك 
علي/ ليه هو انتي خدمه اخويه واله اي
ندي/ لو انت شايف اني دي خدمه فإن ابقي خدامه فعلا
علي/ انت هتدخلي لراجل غريب الاوضة الساعه ١٢ بليل
ندي/ ده اخويه مش واحد غريب انت علشان دماغك وحشه شايف كل الناس وحشه زيك
ندي زقته ودخلت اوضه تامر وتامر كان بيلعب علي التليفون واول ما شافه اتصدم لاني الوقت متأخر



                    الفصل الرابع من هنا 



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-