روايه كبرياء رجل عاجز
الفصل الاول
بقلم ايه عرفات
في حي بسيط جدا كان يعيش تامر ٢٤ سنه وعلي ٢١ سنه ومازن ١٨ سنه واميره ١٨ سنه ويعيش ايضا في نفس العماره ندي ٢٠ سنه وأخوه احمد ٢٤ سنه
تامر: كان نايم وجالو تليفون
مريم: صباح الخير يا روحي
تامر: صباح النور يا عمري فينك
مريم: لسه صاحيه وباخد الكوفي بتاعي
تامر: تصدقي انك وحشتيني اوي
مريم: ما انا قولتلك تيجي تعيش في الفله بتاعت ابوك في الكومبونت معايا ونشوف بعض كل دقيقه وانت الي مش راضي
تامر: قولتهالك مليون مره مش هسيب اخواتي وهمشي
مريم: يا روحي دي فلتك ويرضيك كده تفضل مقفوله بقاله سنين
تامر: يرضيني وقفلي بقا علشان انا قفلت علي الصبح هاخد شاور وهروح علي الشركه متتاخريش مش علشان خطيبك صاحب الشركه هتيجي برحتك
مريم: علم وينفذ يا فندم
تامر: بحبك
مريم: بحبك
تامر فصل مع مريم التليفون وطلع في الصاله وكانت اميره اخته قاعده قدام التليفزيون
تامر: صباح الخير يا ميرو
اميره: حبيبي صباح الفل اجهزلك فطار
تامر: لا هفطر مع مريم في الشركه اخواتك فين
اميره: مازن نايم وعلي
تامر: علي فين
اميره: بصراحه جه وش الصبح وكان شارب ودخل نام علطول
تامر بداء يزعق ومامته خرجت من المطبخ
تامر: ومصحتنيش ليه
اميره: وانا اعمل اي انت كانت نايم
تامر: ينفع عاميل ابنك دي يا ماما
ام تامر: معلش يبني فهمه براحه
تامر: انا هفضل اطبطب لحد أمته انا تعبت
ام تامر: معلش يا حبيبي انت اخوهم الكبير وزي ابوهم
تامر دخل اوضه علي وبدأ يصحيه ويزعقلو
تامر: قوم يا استاذ اي السهره كانت صباحي امبارح
علي: في اي بس علي الصبح
تامر: كانت فين امبارح لحد الفجر ياض
علي: حضرتك هتعملي محكمه هنا كانت مكان ما كانت انت مالك واله تكون فاكر انك اخونا الكبير بجد
تامر: لا انا فعلا اخوك الكبير وغصب عنك التيشيرتات الي انت لبسه دي جيبت فلوسه منين واله الاكل الي انت بتاكل والفلوس الي بتشرب بيه الزفت دي منين انا عمري ما قصرت معاك في حاجه طلبت عربيه علشان تروح بيه الجامعه زي صحابك وجبتلك احلي عربيه انا الي بصرف علي البيت ده كله
علي: يابابا انت مش اخونا انا مش عارف سيب العز الي انت سيبه الفلل والعربيات وجاي تقرفنا في عشيتنا بدام انت حنين اوي كده متخودنا نعيش في الفله بتاعتك واله في دي احنا مش اخواتك
تامر: انت اهبل يله انت ناسي اني قولت لأمك كده كتير وهي مرديتش لاني ابوك كان موصيكم متسيبوش البيت ده
علي: يعم امي اتجوزت ابوك وبعد ما جيت انت ابوك مات وسابلك فلوس كتير وجت امي بقا اتجوزت واحد فقير سيبك منا بقا يعم وروح عيش بعيد عننا
تامر: الفقر مش عيب والفقير ده الي هو ابوك ومن صغري قبل ما ابوك يموت كان معتبرني ابنه وعشت وكبرت هنا وانا الي بصرف علي البيت يعني الكل هنا لزم يسمع كلامي سهر مفيش الكليه بتاعتك هتروحه وانا الي هتابعك بنفسي وانتي يا أمي مفيش مصريف واله فلوس لحد ما يتزبط بلا قرف
تامر خرج زهقان ودخل اوضه ومازن دخل وره
مازن: تامر
تامر نعم يا حبيبي تعاله اقعد
مازن: حقك عليا انا اسف
تامر: ليه بس بتقول كده انت ذنبك اي بس
مازن: انت بتتعب معانا لو واحد تاني اي الي هيخليه يعيش في الفقر ده وانت قدامك العز وفلل وفلوس وانت بردو مش عايز تسيبنا وبنيجي عليك وانت بردو واقف جنبنا
تامر: ياض انتم اخواتي وأهلي عمر الفلوس ما بتعمل اهل
مازن: ربنا يخليك لينا
تامر: اهم حاجه تخلي بالك من نفسك ومن اختك انتم في الثانويه العامه علشان خاطري تفرحوني
مازن: اشطا روح شغلك بقا
تامر: اشطا
تامر لبس وخرج علي الشركه دخل المكتب وكان مخنوق ومريم دخلت وره
مريم: في اي يا روحي
تامر: مفيش متخانق مع اخويه شويه
مريم: مش ده علي صح
تامر: اه الود ده تعبني اوي
مريم: ما انا قولتلك انت مش من مقامك الناس الزباله دي
تامر: هما مين الي زباله
مريم: الناس الي انت عايش معاهم
تامر: بصي الناس دول انضف منك ومني مليون مره ولو اتكلمتي علي اهلي كده تاني كل واحد منا يروح لحالو
مريم: انت بتقريني بيهم
تامر: انتي مجنونه انا عمري ما هحطك مقارنه معاهم لاني لو حصل وعملت كده اعتبري نفسك خسرنه
مريم: بقا كده يا كوكو انا زعلانه منك
تامر: انتي بنت عمي وصحبيتي وحبيبتي وخطيبتي وهما كل حياتي الي مش ليه خير في أهله عمره ما كان ليه خير في حد واوعي تحطي نفسك في مقارنه معاهم تاني واوعي تفتكري حبي ليكي نقطه ضعفي لا تنسي انا بحبك اهو بس نقطه ضعفي الوحيد هي اهلي واخواتي ولما الاقي حد بيجي علي نقطه ضعفي بسيبو مهما كان غالي عندي
مريم بدأت تقرب منه اوي وجايه علشان تحضونها بعد عنها
تامر: احنا في الشركه اتفضلي علي مكتبك علشان مخنوق
مريم: تمام
مريم خرجت متعصبه وراحت علي مكتبه وتامر بدا شغل
علي لبس وخرج وهو نازل علي السلم قابل ندي
علي: اي ده ربنا بيحبني اوي كده
ندي: صباح الخير يا استاذ علي
علي: استاذ اي بقا خليه علي
ندي: بعد اذنك
علي: علي فكره انتي وحشتيني
ندي/ افندم اي الي بيني وبينك علشان تقولي كده
علي: بلاش اقول الي في قلبي ليكي
ندي: بعد اذنك بلاش اعمل حاجه تزعلنا من بعض خلينا نحترم بعض كده احسن
علي: يا ندي انا بحبك اوي حسي بيا بقا
ندي: هقولهلك للمره المليون انت زي أحمد اخويه ومتحلمش بحاجه اكتر من كده
علي: انتي لو مش ليا عمرك ما هتبقي لغيري
ندي: انا اتخنقت منك وهرد علي اخوك الكبير
علي: تصدقي خوفت يامامي
ندي طلعت وزعلت اوي من الموقف لانه بتحب تامر اوي
تامر راح لمريم المكتب وقفل الباب وقرب منه اوي
تامر: وحشتيني
مريم: احنا في الشركه مينفعش كده
تامر: وصاحب الشركه بيقول لمرات صاحب الشركه انه بيحبه اوي
مريم: لسه مبقيتش مراتك
تامر: كلها كام شهر
مريم: بس انا زعلانه منك
تامر شده لحضنه اوي
تامر: ما انا جاي أصلحك
مريم: طب انا كلمت مهندس الديكور علشان نبدأ نجداد في الفيله
تامر بعد عنها
تامر: احنا مش اتكلمنا في الموضوع ده وقولتلك اني بجهز في الشقه الي فوق شقتنا
مريم: اي ده انا كانت فاكرك بتقول نكته ده بجد
تامر/ وليه لا انتي عارفه اني مقدرش اسيب اخواتي واله امي
مريم : انت عايزني انا اروح اعيش في الحاره بتاعتك دي
تامر: وليه لا
مريم: يعني اي واحده بتخرج من مستوي علشان تعيش في مستوي اكبر منه
تامر: مفيش مستويات في الحب الحب تفاهم وحب وجواز واسرء
مريم /انت اكيد بتهزر انا طبعا مش موافقه
تامر/ قوليلي يا مريم هو لو انا فقير كانتي وفقتي بيا
مريم /واله كانت حبيتك اصلا الحب مبياكلش عيش تقدر تقولي لو كانت فقير هناكل ونشرب منين واله تكون فاكر انينا هناكل ونشرب حب
تامر: ياخساره
مريم: كلامك مع بابا مش معايا لاني دي بقت حاجه تقرف