روايه انتقام خاطي
في صباح يوم الحفله ..
في فيلا فايز
في غرفه نومه
يعتدل في جلسته وينهض وهو يلف حول خصره الشرشف وينظر ضاحكا لتلك النائمة
اييه عجبتك النومة ...
لتتمطع تلك النائمة..
اها ي باشا دا انت طلعت جامد اووي..
فايز ..وهو يتناول كاسا من عل الطاوله بأبتسامه لا بس انتي عجبتيني..
عبير ..انا عنيا ليك ي باشا
فايز.. الا قوليلي هتقابيلها تاني امتي
عبير..مش عارفة هي ال هتتصل بيا عشان تديني بقيت حقي ...
فايز..لا انتي ال هتتصلي بيها واطلبي منها بقيت حسابك ...
حاضر ي باشا.
عبير..احم هو هو حضرتك مهتم ليه بالموضوع دا ي باشا
فايز..مالكيش دعوة ال ااقولو يتنفذ من غير اسئله
عبير..اوك ي باشا ونهضت من عل الفراش
لما ااقوم انا بقي ي باشا ل اتاخرت
اتجه اليها ولف زراعة حول خصرها ونظر اليها بشهوانيه لا لا في كلام لسة هنكملوووو
تضحك ضحكة خليعة ال تشوفوا ي باشا
ونتركهم مع شيطانهم...
......... ........................
ف غرفة فهد
فهد ..قومي يلا
روجيدة بنعاس حاضر ي حبيبي ..
هاتعملي اي النهاردة ..
هتصل. ب ال Beauty Centre يبعتلي البنات
وهكون عل الساعة 7 جاهزة
اوك انا كمان مش هتاخر وهكون عل 5 هنا
اوك ي حبيبي
فهد وهو يصفف شعره روجيدة ..لو الفستان مكشوف مش هتحضري الحفل
لتزفر بضيق وتلوي عيناها وهو يعطيها ظهره
لا ي حبيبي هيعجبك ان شاء الله
فهد..اوك لما نشوف
انا نازل سلام
سلام
روجيدة..اوووف بقي دي حاجة تقرف كل حاجة دي لا وداا ماينفعش بس هعمل اي لازم استحمل عشان اوصل لهدفي
ثم تنهض وتتجه للحمام
يوقفها رنين الهاتف
روجيدة..الوو
المتصله .......
انتي اتجننتي بتتصلي بيا وفي الوقت دا ..
المتصله........
طيب طيب خليها بكره وهجيبلك بقيت حسابك
المتصله...........
لا النهاردة مش هينفع خالص
المتصله ............
اووف طيب طيب هقابلك ...
اول ما اوصل هتصل بيكي ااقولك عل المكان
........
تغلق الهاتف .. اوووف جتك القرف كنت نقصاكي انتي كمان
لتهم عل ماكانت تنوي فعله
.......................
عند ملك في الشركة
كانت تعمل بهمه ونشاط
علي السلام عليكم
ملك..وعليكم السلام
علي..مستر فهد وصل
ملك..لا لسة بس هو عل وصول باذن الله
علي.. طيب ممكن استناه ..
ملك..اها تمام اتفضل يجلس أمامها ..
علي..احم هو انتي السكرتيرة الجديدة
ملك.ايوة ي فندم
علي..احم انا اسمي علي باشمهندس على
..اوك ي باش مهندس
علي ..بس انتي شكلك صغيرة انتي مؤهلك ايه
ملك..لا انا لسة في اول سنه كليه
علي. بتعجب.اولي كليه طيب وقبلوكي ازاي
ملك..ايوة مستر فهد اختبرني والحمد لله اديني اهو
علي..بالتوفيق ان شاء الله
ملك..شكرا وتتابع عملها
اما هو كان ينظر لها بين الحين والاخر
....................................
في فيلا فايز
تمام كدا ي باشا ؟؟؟
تمام التمام هتنزلي امتي
ااقوم استعد من دلوقت اصلها متزرزرة
اوك يلا قالتلك هتقابك فين؟؟
عبير..قالت هتتصل بيا تقولي عل المكان
فايز..اوك يلا عشان ما تتاخريش
حاضر ي باشا ....
.............................
عند جني
جني تهاتف هايدي...يلا بقي مش عوزة اتاخر لسة ورانا حاجات كتير
هايدي ......
اوك انا هتصل بيها بس انتي سرعي شويه
هايدي ...
اوك سلام
........... ........
عند ملك في المكتب
علي ..احم هو انتي هتقدري توفقي بين شغلك والكليه
ملك ان شاء الله ي فندم انا قدمت انتساب
علي ..انتي كليه اي ..
ملك..انا تجارة...
طيب تمام ربنا يوفقك..
شكرا لحضرتك..
ظل يختلس لها النظرات وهي غير منتبهه
وايه ال خلاكي تشتغلي وانتي لسة ماخلصتيش
ملك بخجل . .ظروف خاصة
علي اسف للتطفل ..
ملك..لا ابدا ...
انا الباشمهندس المسؤل عن مشروع اسكان الشباب الجديد
فتبتسم ملك دون كلام
احم هي منيرة خلاص خدت الاجازة
ايوة ي باشمهندس
لا قوليلي ي علي احنا خلاص بقينا زملا
يدخل هو بصوت جهوري
ايه ال بيحصل هنا بالظبط
تنتفض ملك من مكانها
داا ي فندم ...
فهد..اسكتي انتي
ايه ال مخليك تسيبك مكتبك ي باشمهندس وتقعد مع الانسة
ي فندم انا كنت جاي اوريك رسومات المشروع بس الانسه قالت انك عل وصول..
فهد...ولما حضرتك مالقتنيش ما روحتش عل مكتبك ليه..
اانا اسف ي فندم
اسف دي تقولها للسيد الوالد لما ما تسمعش الكلام لكن عندي هنا انت مفصول ي باشمهندس
علي..ي فندم انااا
فهد..ولا كلمه خلاص اتفضل عل الحسابات تاخد بقيت حسابك وتسلم المشروع ال في ايدك للباش مهندس هشام
اما هي فكانت تنتفض من شكل وجهه الذي تحول للون الاحمر وعيونه التي غامت ب سواد الليل وعروقه النافرة ونبرة صوته التي ارعبتها
وانتي ي انسة ورايا عل المكتب
ح ا ا ضر
يدخل مكتبه بكل عصبيه وهو يفرك ذقنه
فتتقدم هي من الباب وتنقر عليه نقرتين وتفتح الباب
وقلبها يدق و كانها في سباق الماراثون..
ملك .اااف ن دم حضرتك..
ليلف لها بوجهه
فهد..بنفس العصبيه ...ايه ال حصل دا ي انسه
ملك بصوت باكي ..والله حضرتك هو كان جاي عشان يوريك الرسومات
فلما سالني قولتلو هو زمانه عل وصل فستاذن انه يستناك فقولتلو مفيش مانع
فهد بصوت جهوري ..مفيش مانع يعني اي هي استراحة، هنا في نظام ي انسه .
ال يجيلك وانا مش موجود يروح عل مكتبه
مش يقعد يحكي ويتحاكي معاكي
ويقرب منها وهو يلوح لها بسبابته في وجهها
داا اول واخر انزار لو اتكرر تاني ماتلوميش الا نفسك
اتفضلي عل مكتبك يلا ...
تسرع ملك عل مكتبها وهي تجهش في البكاء
اما هو فكان عل ما تركته عليه من العصبيه
............................
في تمام العاشرة
الوو انتي فين
انا اهو ي هانم ٥دقايق بالكتير وهكون قدامك
طيب اخلصي انا مش فضيالك
تنظرها روجيده بداخل السيارة الخاصة بها
تنقر عل زجاج السيارة
ازيك ي هانم
روجيدة ..باقتضاب ا هلا اتفضلي اهو بقيت حسابك ناولته لها من شباك السيارة
عبير ...عاشت الايادي ي هانم انا ديما في الخدمة لو احتاجتيني تاني
روجيدة..لا خلاص متشكرين لخدماتك.
مش عوزة اشوف وشك تاني وماتتصليش بيا خالص سامعة..
عبير..سامعة ي هانم وتضغط عل البنزين وتنطلق بالسيارة
اما عبير فتتجه لسيارة كانت تنتظرها ويوجد بها فايز
ايه رايك ي باشا
لا شاطرة ي بنت الايه
وتركب معه وينطلقا
.....................................
عند ملك وهي تجفف دموعها منك لله ي مجدي الزفت
كل ال انا فيه دا بسببك
..
يااانهار انا نسيت القهوة ..واسرعت للبوفيه
ملك ...عم محمود من فضلك القهوة بتاعة مستر فهد
عم محمود ..حاضر ي انسه ثواني تبقي جاهزة
روحي انتي عل مكتبك وانا هجيبهالك
شكرا ي عم محمود ..
...........................
عند شريف وهو يتحدث في الهاتف ويعبر طريق خالي من المارة
اوك انا قدامي ساعة بالكتير وهكون عندك
المهم هي هتخلص امتي :::
لتاتي سيارة وكادت ان تصتدم به
ولكنه من الخضة ارتمي عل الارض
لتهبط فتاه من السيارة كانت تتحدث في الفون
وتجري نحوه
عااااااا قتيل عااااا انا قتلت واحد يا بابي الحقني
والدها .....
مش عارفة استني اشوفو مات ولا لاء
لتضع راسها عل صدره تستمع نبضات قلبه
عاااا ايوة ي بابي لسة عايش قلبه بيدوق
كان متمدد علي الارض ويتظاهر بالاغماء
وهي تصفعه عل وجهه صفعات ضعيفه كي يفيق
انت ي استاذ فوق الله يخليك
وكانه يتململ.. اها الحقوني كانت هتموتني..
مي..ايوة ي بابي بيفوق اهو هقفل معاك وهكلمك تاني
اهاااا اهااا ياني
مي..في حاجة بتوجعك ا
شريف..اها الحقوني
مي..هوش الله يخليك لو تعبان تعالي اوديك المستشفي
شريف..لا الحقيني اعمليلي تنفس صناعي
هو انت مش قادر تتنفس؟
اهااا اهاا ياني دي لسة بتسالني..
اهاااها الحقوني ي ناس ماشيه تموت في خلق الله ومستخصرة تعملي تنفس صناعي
تجفل بعينيها ..
مي..حضرتك بتتكلم كويس تعالي اسندك واوديك المستشفي
لتسنده وهو يرمي بثقله عليها يكاد ان يحتضنها
لالا حضرتك تقيل اووي خف شويه
شريف...لا مش قادر ويحتضنها اكثر ويدفن راسه في رقبتها ..
مي...حااااضرتك ك ك كدداا ماينفعش
شريف.. اهااا يعني انتي تخبطيني ومش عوزة تساعديني
مي..طيب خلاص تعالي اركب ..
تفتح باب العربيه وتجلسه فيها..
وتجري عل الجانب التاني وتستقل السياره
شريف وهو يتظاهر بالاعياءاها الحقوني يا بوليس ي شاويش
ملك..هووووس بوليس اي بس انت شكلك طيب وابن ناس ومش هيرضيك تحبسني .
انا والله هعملك ال انت عاوزة ي سيدي لو عاوز تعويض
..انا معايا دفتر الشيكات..
شريف...لالا شيكاتكم بتكون مضروبه
مي ..طب خلاص انا هروح الشركة عند بابي وهديك ال انت عوزة بس please بلاش بوليس
شريف بتمثيل يرتمي بجسده عليها ويدفن راسة ف رقبتها
الله رحتك حلوة
مي..ايه بتقول ايه
بقول ريحة الجنه حلوة انا باين عليا بموت اه
مي . بخوف .بتموت اييه الله يخليك فوق كدا وانا دقايق وهكون ف المستشفي بس اااتتتتتعدل ي باااي عليك انت تقيل اوي
لا وديني عند المكانيكي
مكانيكي ايه انت مش تعبان
تعبان بس عاوز اموت في عربيتي
توقف السيارة مرة واحدة.. اهاااا ي بن ال.. انت بتشتغلني
شريف ...ههههههههه لقيت واحدة هبله مااشتغلهاش ليه
مي..انزل حالا من عربيتي والا
ليقترب منها والا ايه ي جميل انت ي خطر
مي..انسان غتت انزل يلا
يعتدل شريف ف جلسته ويربع يديه امام صدره لا مش هنزل وصليني الاول عند الميكانيكي..
اوووف بارد فين مكان الزفت الميكانيكي
عيييب واحدة حلوة زيك تقول زفت عيييب عيييب
تم تابع بهمس الشفايف الحلوة دي مش للشتيمه دي وهو يغمز ويعض عل شفاه..
دي اتخلقت لحاجات تانيه ..
مي..اها ي قليل الادب ي سافل انزل حالا والا هصوت وهلم عليك الناس...
هتوصليني والا مش نازل خالص، وبصراحة بقي انا فاضي
ومش ورايا حاحة
ثقيل ..
يعتدل ويقول..سوقي وانتي ساكته
ويصف لها عنوان الميكانيكي تصله الي المكان
وهو ينزل من السيارة سلام ي قمر
ويبعث لها قبل عل الهوا
ترمقه بنظرة غيظ وتقول وهي تجز عل اسنانها سلام ي زفت .وتتركه في الحال
شريف..ااااااااخ طعمه بنت اللذين
مي يوسف الجندي ..22سنه بتدرس بكليه تجارة انجليش
وحيده ابوها فهو رجل الاعمال يوسف الجندي..