روايه انتقام خاطئ
الفصل الرابع 4
بقلم نفين بكر
في الشركة ب مكتب شريف
يستقبل المتقدمات لعمل السكرتيرة
كل المتقدمات بلا استثناء وكانهم يتقدمون للعمل ب ملهي ليلي بملابسهم الفاضحة ومساحيق التجميل المبالغ فيها..
فكان شريف جالس مبتسم وامامة تجلس احدي الفتيات ولكن تغيرت ابتسامته وارتسم الجدية عندما فتح عليه فهد المكتب .
فهد ..هاتلي ملف المناقصة الجديدة اراجع الشروط
وانت كمل ...
اوك...
تقدري تتفضلي انتي ي انسه وهنبلغك بالفون
الفتاة ب دلع... هستني اتصالك باااي
شريف وهو يغمز بعنيه مش هخليكي تستني كتير..
فهد..مش عارف انت هتعقل امتي...
مش هعقل خليتلك العقل انا مبسوط كداا
طب انجز يلا ..
شريف... وهو يناوله الملف ..احم بقولك اي ي بوص ما تتبحبحها حبه معانا اهي تبقي تطري الدنيا شويه
فهد ..شرييييف انا قولتلك خلي الهلس بعيد عن الشغل
خلاص ي بوص ما تتعصبش ال تشوفوا
شريف .وهو يهاتف سكرتيرة مكتبه اسماء ف الفون
اسماء دخلي ال عليها الدور..
ودخلت الفتيات الواحدة تلو الاخرى ولكن دون جدوى
مع اخر متقدمة تخروج من المكتب
شريف بنفاز صبر ..اهو مفيش ولا واحدة هنعمل اي
فهد.. وهو يفرك ذقنه شريييف ال قولت عليه يتنفذ بالحرف ويتابع النظر في الملف...
................،.....................
في بيت سارة
ام سارة ...هي ملك مااتصلتش
سارة...اتصلت ي ماما وقالت انها رايحة شركة عشان تقدم في اعلان السكرتيرة
ام سارة...ربنا يوفقها ي بنتي ويوقفلها ولاد الحلال يارب
سارة ....يارب يا مامتي
يرن جرس الباب.....
ام سارة قومي افتحي تلاقيها ملك
سارة ...لحقت دي مش معقول تقولها وهي تفتح الباب
احم ..السلام عليكم ..
وعليكم السلام ..
مين ي سارة ملك دي؟
لا ي ماما دا دكتور عصام ...
تعالي ي ابني اتفضل.....
احم اسف بس كنت حابب اسال علي ملك عملت اي
مع شريك باباها ؟
سارة ....الرجل نصب عليها وسافر...
لاحول ولا قوة الا بالله طب هي كانت قالتلي ممعهاش اي حاجة تثبت حقها هتعمل اي دلوقت
سارة..ولا حاجة هي اساسا استعوضت ربنا فيهم
طب هي موجودة ااقدر اكلمها
لا والله ي ابني نزلت تدور علي شغل
شغل اي داا ال هتدور عليه وهي لسة في اولي كليه
مش كفايا مادخلتش الكليه ال بتحلم بيها
سارة..لا ي دكتور هي قدمت انتساب عشان تقدر تشتغل وتصرف علي نفسها
ام سارة..والله ي ابني انا قولتلها بلاش شغل وانتي عندي زي سارة وماتقلكيش من اي مصاريف بس هي ال اصرت
د.عصام..انا عارف ملك نفسها عزيزة مش هتقبل حد يساعدها
طب استاذن انا واسف مرة تانيه....
لا ي ابني ماتتاسفش انتي تيجي قي اي وقت
ربنا يخليكي ي طنط . سلام عليكم
سلام ي حبيبي وابقي سلملي علي الست ولدتك
يوصل باذن الله سلام
مع السلامة قالتها سارة وامها .....
.........................
في فيلا الجد سليم المهدي
في غرفة جني
الاء ..تعالي نخروج بقي انا زهقت
جني... مش عوزة اخروج ماليش مزاج
هايدي ..لاء ليه ي كائن النكد انتي الاجازة هتخلص واحنا لا طلعنا مصيف ولا خرجنا خروجة عدله من البيت للنادي ومن النادي للبيت
عوزة خروجة كدا مترقعة
جني ..امشي ي بت طرقعي بعيد مش نقصاكي
الاء...دا انتي ممله كل دا عشان حبيب القلب سافر
جني وهي تقذفها بالمخدة اطلعي انتي منها ي غلسة
الاء...هههههه خلاص ي مجنونه ..
قوليلي هتلبسي اي في الحفله..
لسة ماقررتش..
ي بنتي مفيش وقت لسة يومين بس
ماشي تعالي بكرة ننزل نشوف حاجة كويسة
اوك بس بشرط اختارلك عل زوقي
لو عريان مش هينفع ابيه فهد مش هيوافق بيه وعمر هيزعل
بت انتي انتي تسيبي ليا نفسك خالص لا تقولي ابيه ولا عمر دي فرصتك عشان تباني قدام عمر انك كبرتي وماعتيش صغيرة
بس.....
مفيش بس اسمعي كلامي
طيب ربنا يستر ومايقتلونيش عل ايدك....
.....................................................
عودة للشركة
في مكتب شريف
اسماء تطرق الباب ...اذن لها شريف
مستر شريف في بنت برة عوزة تتقدم للوظيفه
اوك دخليها ي اسماء قالها بضيق...
دخلت المتقدمة .السلام عليكم
وعليكم السلام رد عليها شريف
اما هو فكان ينظر لها من راسها الي قدميها
فكانت ترتدي شيميز اسود عل بنطلون اسود ليجن
وشعرها مفرود باريحة عل كتفيها ووجها خالي من اي مساحيق التجميل وكانت جميلة بشترها بيضاء وعيونها لا تحتاج لكحل فكانت عيونها زرقاء لا خضراء ما هذا اللون المركب كانه لون السماء مخلوط بماء المحيط
وشفاه لونها وردي ليفيق عل صوت شريف عندما قال
الاسم والسن
اسمي ملك عبد الله 19سنه في اول سنه ليا ف كليه التجارة
شريف ..اسف ي انسه مش هينفع تشتغلي معانا احنا عوزين واحدة متفرغة وانت زي ما بتقولي في كليه
مش هتقدري توفقي بين الشغل والكليه ودا طبعا هياثر عل كفاءتك في الشغل اسف مرة تانيه وحظ موفق ليكي في مكان تاني ...
ملك ..من فضلك انا اصلا قدمت في الكليه انتساب يعني مش هروح الا عل الامتحانات بس من فضل حضرتك جربني حتي اسبوع وان ما التزمتش همشي والله
ليقوم فهد من مكانه ..
قالك لا ي انسه خلاص مش هينفع .....
حضرتك مين انا بكلم مستر فهد صاحب الشركة مش بكلم حضرتك من فضلك ما تتدخلش في ال مالكش فيه
ليبرق شريف عينه ويقول ف نفسه نهارك اسود في حد يوقف قصاد الاسد والنبي كانت بونيه جميلة
شريف..احم ي انس
فهد...استني انت ي شريف
ملك بصوت هامس وهي تضع يدها عل فمها
احيه باين عليا عكيت الدنيا
فهد بغض النظر عن انا صاحب الشركة او لا محدش علمك تتكلمي باحترام وبزوق
انا اسفة والله حضرتك ماتعرفش انا محتاجة الشغل داا قد اي.....
طلبك مرفوض اتفضلي ....
ملك ..قامت من مكانها وتوجهت للمغادرة المكتب
ولكنها التفتت مرة اخرة
من فضلك انا محتاجة الشغل داا بجد والله انا شاطرة في الحسابات وكمان اعرف لغات انجليزي والماني وفرنساوي وايطالي...
نظر لها فهد باستغراب!!!
عوزة تفهميني انك بتعرفي اللغات دي طيب انا هختبرك
ولو نجحتي اعتبري نفسك اتقبلتي لكن لو فشلتي تاخدي بعضك ومااشوفش وشك تاني..
حاضر والله انا جاهزة....
شريف هات الايميل ال الشركة الالمانيه بعتته
وهات ورقة وقلم..
ناوله شريف ما طلب
اتفضلي ي انسة ترجميلي الايميل داا قودامي هنا..
لتاخذ منه ملك الورقة والقلم وتبدأ ف ترجمة الايميل بمهارة اتفضل حضرتك
مكتوب في الايميل ان الشركة طالبه من حضرتك الحضور ل المانيه خلال اسبوعين لدراسة مشروع استيراد شحنه الاجهزة الطبيه للمشفي الجديد وكاتبه لحضرتك انك ها تقيم في فندق كبير هناك وكتبين اسمه وعنوانه
وكمان بيقولوا لحضرتك لو حبيت تجيب ال Staff كله تقدر تجيبوا بس بالغهم عدد الافرد في اقرب وقت عشان يبداءو بعمل الترتيبات اللازمة لاستقبالكوا
تمام قالها فهد ...
بصي ي انسه اسمك ايه ؟؟
ملك ي فندم ...
تمام ي انسه ملك تقدري تستلمي شغلك من بكرة
الساعة 8بالدقيقة تكوني علي مكتبك مدام منيرة هتقعد معاكي يومين وهتعرفك كل حاجة عن شغلك
مش مسموح باي خطاء في الشغل مش مسموح بالتاخير او بالغياب مش مسموح بالاهمال مش مسموح بخلط حياتك الشخصية بالشغل ..
مفهوم ي انسة !!
تمام ي فندم مفهوم باذن الله هكون عند حسن ظن حضرتك..
كدا تقدري تتفضلي مدام اسماء هتعرفك مكتبك
ل تستاذن ملك وتغادر المكتب بسعادة كبيرة
الحمد لله قالها شريف وهو يزفر من الارهاق
كاننا كنا بندور علي ابرة في كوم قش
فهد.......
شريف .اي ي بوص مالك ؟؟
مفيش ي شريف يلا انا رايح مكتبي ..
شريف ..اوك ي بوص
انا هبعت اجيب غدا تحب اجيبلك معايا
اوك هاتوا وتعالي عندي يقولها وهو يهم بمغادرة المكتب
اوك
.............................................
في فيلا رشدي الصواف والد روجيدة
ام روجيدة..عملتي ال قولتلك عليه مع فهد
روجيدة ..ايوة ي مامي...
ام روجيدة ..تمام كدا احنا ماشين صح..
روجيدة انا مش مطمنه خايفة..
خايفة من اي مهو كل حاجة تمام لحد الوقت جمدي قلبي انتي بس وسيبي كل حاجة عليا
حاضر ي مامي..
يقاطعهم في الكلام دخول رشدي والد روجيدة
ماتسمعيش كلام امك .امك هتغرقك
ام روجيدة..انت بتقول اي انا هغرقها انا بثبت رجليها اكتر
وبعدين اتفضل حلها انت ي ابو العوريف
انتوا حرين انا قولت ال عندي فهد مش غبي ولا سهل وهيعرف هيعرف ولو عرف انا برة الموضوع
انا مش قد فهد سامعين.
روجيدة بوجة شاحب اعمل ايه قولي ...
انا رايي تصارحيه بالحقيقة والا ماتلوميش غير نفسك
مهي لو صارحته هتخسره
لالا ي مامي please انا مش ممكن اخسر فهد
انا ماصماصدقتمدقت اتجوزه تقوليلي هتخسريه انا ما معنديش استعدد اخسر المكانه ال انا فيها دلوقتي
انا في اي مكان بقول انا مدام فهد المهدي بتتفتحلي كل الابواب
ام روجيدة...يبقي تسمعي كلامي كويس...
حاضر ي مامي هسمع كلامك في كل حاجة
ليرن هاتف روجيدة
بس بس دا فهد بيتصل
الووو .حبيبي
فهد.......
لا ي روحي انا مستنياك
فهد ........
حاضر انا هجهز عل ما تيجي
فهد ........
ليقول لها والدها قوليلو يجي يقعد معانا شويه
روجيدة...بابي بيقولك ماتيجي تقعد شويه
فهد ............
اوك ي حبيبي باي
روجيدة ..بيقول مش هينفع خليها مرة تانيه..
رشدي ... يقول بتحزير لاخر مرة بقولكم انتوا الانتين انا خارج لعبتكم ويتركهم ويذهب
ام روجيدة ...سيبك منه انا عاملة حساب كل حاجة
روجيدة ..اوك ي مامي لما ااقوم اجهز نفسي فهد عل وصول