روايه حبيبي المدير الفصل الثالث عشر 13 الكاتبة شيماء صبحي

روايه حبيبي المدير
الفصل الثالث عشر 13
الكاتبة شيماء صبحي

رجعت احلام بيتها بعد خناقتها مع منعم السواق الخاص بماهر الصياد..دخلت تغير هدومها علشان تجهز اكل وبعدما انتهت دخلت للمطبخ وكانت بتشوف هتطبخ ايه .. 

طلعت احلام السمك اللي اشترته من كام يوم علشان تعمله واول ما فتحت التلاجه سمعت صوت جرس الباب ..قربت من الباب وفتحته ولقت ان مروه اللي كانت بترن الجرس.
احلام بابتسامه:نورتي البيت يا مروتي!
مروه قربت منها وحضنتها وقالت :وحشتييني اوي يا احلام!

ضحكت احلام وهيا بتضمها ليها وبتقول:وانتي اكتر ..بس عارفه جيتي في وقتك تعالي نعمل الاكل مع بعض..
مروه خرجت من حضنها وهزت راسها وقالت:هتعملي اكل ايه انا هاكل معاكي النهارده؟

قفلت احلام الباب ومسكت ايد مروه وقالت:سمك ؟
ابتسمت مروه بحماس وحدفت شنطتها علي الكرسي وقالت وهيا بتتجه مع احلام للمطبخ:حلاوتك يا احلام '

وقفت مروه واحلام في المطبخ وبدأو يجهزوا السمك وبدات مروه تتكلم وقالت: الاستاذ المحترم اللي بق باشا ونسي ايام زمان لما كان بينضرب من كل واحد شويه لما روحتله معزمش عليا بكوبايه مايه ولا اي حاجه دا حتي معرفنيش ؟

ضحكت احلام علي كلامها وقالت:انتي رايحه تاكلي وتشربي ولا رايحه تجيبي العقد !
مروه ضربتها بخفه علي ضهرها وقالت:بس برضوا هو مش احنا بنشوف برضوا ان رجال الاعمال دول او ماحد بيدخل مكتبهم يروح ماسك التيلفون ومتصل علي السكرتيره ويقولها:اتنين قهوه او اتنين عصير انما دا ..دا عماله اقوله انا همشي يهز راسه وميردش عليا..

حضنتها احلام وهيا بتضحك بشده من كلامها لانها بتوصف اللي حصل بعصبيه فقالت وهيا بتقبلها من خدها:والله انتي عسل يا مروه!

ضحكت مروه علي كلام احلام وهزت راسها وقالتي:يلا مش مهم هيا جت عليه بق منا متعوده ريقي ناشف دايما؟

ضحكت احلام اكتر لتذكرها لمواقف مروه الكتيره لما كانت تروح عند حد من قرايبهم ويعزموا عليها بالعصير وقبل ما تشرب منه تحصل حاجه وتضطر تمشي من غير ما تبل ريقها بسبب المشوار؟

طبطب احلام علي كتف مروه وقالت :استني يا بت يا مروه انا افتكرت عندي عصير مانجا لسا فريش ملمستوش ..

مروه ابتسمت وبصتلها وقالت بفرحه:بجد !!والله انتي اللي بتجبريني دايما يا احلام!! 
ابتسمت احلام وغسلت ايديها بسرعه وفتحت التلاجه وطلعت منها ازازه العصير وادتها لمروه وقالت: يلا بلي ريقك براحتك!!

مروه غسلت ايديها من اثار السمك وبدات تشرب بلهفه وهيا بتقول:يااه طعم المنجه يشرح القلب..

ابتسمت احلام وبدات تغسل السمك لحدما مروه تخلص براحتها وقبل ما تجهزه للقلي وقفتها مروه وقالت:صح يا احلام هو انتي هتطبخي السمكه دي ليكي وليا ليا!

احلام بصت للسمكه اللي كانت مشترايها من كام يوم وقالت:لينا احنا الاتنين يا مروه؟
مروه ضمت عينيها وقالت بصدمه:انا فكرت انك بطلعي سمكه سمكه بس بجد انتي بتشتري بالسمكه الواحده؟

احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:معلشي يا مروه انتي عارفه ان الفتره اللي فاتت دي كنت علي الحديده بس ان شاء الله اوعدك اول ما اقبض اول راتب ليا  هعزمك علي اكلة سمك برا محصلتش؟

مروه طبطبت عليها وقالت بابتسامه حنونه:لا يا حبيبتي متحرمش منك انا راضيه هاكل معاكي ممكن بس تديني ديل السمكه دي هيشبعني ؟
احلام بصتلها بغيظ منها وضحكت وقالت برفض:طيب علشان غلاستك دي مش هديكي حاجه؟

مروه ضحكت وقالت:احسن برضوا اهو مش هبوظ الدايت..
احلام مقدرتش تقاوم ضحكتها وقربت من مروه وقالت :بقولك ايه انا مش عايزه اضحك علشان منساش اللي ورايا ف اسكتي؟

مروه بصت في عينيها وضحكوا هما الاتنين بهستريه لحدما بدأو يستجمعوا نفسهم من تاني وبدات احلام تاخد نفسها وهيا بتقول:خليني اقلي السمكه اللي… بصت في وش مروه اللي بتحاول تكتم ضحكتها وضحكت عليها اكتر..

مروه ضربتها بخفه وبدات تضحك بقوة لحدما سمعوا صوت الباب بيخبط  فوقفوا ضحك هما الاتنين واتحركت مروه علشان تفتح الباب وكان شاب من اهل المنطقه اللي بيخبط وكان ماسك في ايديه كيس اسود وبيقول بخجل :هيا احلام موجوده!

مروه هزت راسها والشاب قرب الكيس من مروه وقال :امي بعتالها دا وبتقولها انها اسفه علشان اتاخرت عليها لانها كانت مشغوله؟

مروه اخدت منه الكيس وهو بصلها وقال:بعد اذنك!
مروه شاورتله يقف وهو وقف بخجل وهيا قالت:اقولها مين ؟
الشاب بص لمروه ورجع نزل عينيه بسرعه وقال:قوليها الحاجة ميرفت وهيا هتعرفها؟

مروه هزت راسها وابتسمتله وهو مشي من قدامها بسرعه واول ما مروه قفلت الباب الشاب حط ايديه علي قلبه وقال بتوتر: مكنتش متوقع انك موجوده عندها بس انا مبسوط اني شوفتك؟

دخلت مروه للمطبخ وقربت الكيس من احلام وقالت:الحاجة ميرفت بعتالك الكيس دا وبتقولك انها اسفه علشان اتاخرت عليكي  لانها كانت مشغوله؟

احلام ابتسمت واخدت الكيس منها وقالت:بعتته مع صابر ابنها ولا ايه؟

مروه حركت كتفها وقالت :معرفش بس هوا كان شاب طويل وخجول؟
احلام بصتلها باستغراب وقالت :خجول؟
مروه حركت ايديها بعفويه وقالت:ايوا اصل عمالي يبصلي وينزل عينيه بسرعه كده فخمنت يعني انه مكسوف بق او معرفش ماله؟

ضحكت احلام وهزت راسها وقالت:طيب كتر خيرهم ..كملت احلام كلامها وقالت بحماس: عارفه يا بت يا مروة  الكيس دا في ايه !

مروه قالت بفضول:ايه!
احلام قفلت علي الزيت اللي كانت هتقلي فيه السمكه وقالت بفرحة :فطير مشلتت!

مروه ابتسمت وقالت:دا جه في وقته والله يلا يابنتي خلينا ناكل الاكل اللي يستاهل نبوظ الدايت علشانه!
ضحكت احلام وهيا بتحط السمكه في الكيس تاني وبتحطها في الفريزر وبتقول:ملناش نصيب ناكلها النهارده هأجلها ليوم تاني؟

ضحكت مروه واخدت الكيس اللي فيه الفطير وحطته في طبق وبعدما احلام نظفت المطبخ دخلوا الاتنين للصالون وبدأوا ياكلوا..

مروه قالت وهيا بتاكل:صحيح يا احلام بخصوص ياسر مديرك هتعرفيه ازاي ان ابوكي هيعمل عمليه وانك محتاجه تاخدي اجازه؟

احلام هزت راسها وقالت بهدوء :مش عارفه يا مروه بس انا مش عايزه اقوله ان ابويا تعبان بصراحه انتي عارفه يعني اني مش بحب ان حد يعطف عليا وهو لما يعرف حالته وكده اكيد هيوافق علي الاجازه وممكن يديني فلوس وانتي عارفاني بق الحته دي بتجرحني ؟

مروه هزت راسها بتفهم وقالت:طيب انتي بتقولي انك مكملتيش يومك امبارح وهو كان متضايق لان كان عندكوا شغل بس بعد بكره عندكوا شغل برضوا ولا ايه!

احلام حركت راسها وقالت بضيق:بصراحه لو علي الشغل فهوا مبيخلصش بس انا بفكر اهو اجبهالو ازاي!

مروه بدات تكمل اكل وهيا بتفكر لحدما خطر في بالها فكرة  فقالت بصوت علالي:لقيتها؟
احلام انتبهت ليها وقالت بفضول:ايه هيا؟
مروه ابتسمت وقالت:انتي ترني عليه النهارده علشان متخجليش تطلبي منه بكره فتقوليوا ان اهلك في الاسكندريه هيجولك زياره وانك لازم تاخدي اجازه علشان دي اول مره يزروكي فيها من ٨ سنين ؟

احلام فكرت في حلها فهزت راسها برفض وقالت:لا يا مروه مش هتدخل عليه وبعدين بقولك دا كان ظابط ياعني فاهم الحوارات دي كويس ؟

مروه ضمت حاجبها بضيق ورجعت تفكر في حل تاني لحدما انتبهت علي صوت احلام واللي قالت:عرفتها؟
مروه بانتباه:ايه ؟
احلام:انتي يا مروه !
مروه قالت بتساؤل:انا ايه؟
احلام قالت بابتسامه وهيا بتشاور عليها:انتي الحل يا مروه؟

مروه عدلت هدومها وحطت ايديها علي صدر-ها وقالت وهيا بتهز راسها بالرفض :الا شرفي ؟
ضحكت احلام وحركت راسها بالرفض وقالت:لا انتي فهمتي ايه انا قصدي انك انتي اللي هتكلميه يوم العمليه الصبح وتبلغيه اني تعبانه جدا ومش هعرف اروح النهارده؟

مروه رفعت حاجبها وقالت:لا يا شيخه طيب ما هوا ممكن يعملك فيها المدير الشهم ويقول انه لازم يجي يطمن عليكي وقتها بق هنعمل ايه؟

احلام بصتلها بغيظ وقالت:يعني دي برضوا مينفعش!

مروة هزت راسها وهي بتشاور علي نفسها وبتقول:سيبيني بس افكر ''

عدي وقت ومروه واحلام قاعدين علي نفس الحاله وساكتين وبعد مرور نص ساعه وقفت مروه وهيا بتشاور علي احلام وبتقول:بس هوا دا؟

احلام انتبهت ليها ومروه قالت:انتي هترني عليه وتقوليله ان ابوكي تعبان وهيعمل عمليه ومحتاجه اجازه علشان تفضلي معاه في المستشفي ؟
احلام مسكت شنطة مروه اللي كانت جمبها وحدفتها عليها وقالت بضيق:برا يابت ؟

مروه بصتلها بصدمه وقالت:يا لهوي بق بتطرديني يا احلامو؟
احلام  قالت بصوت عالي :احلامو ؟؟؟والله لو مامشيتي يا مروه لاقتلك هو انا ناقصاكي؟

مروه ضحكت وهزت راسها وقالت:ماشي يا احلامي المره دي هسامحك لاني مليت بطني خلاص بس بعد كده انا مش هسكت علي المهزله دي..
احلام وقفت وقربت منها ومسكتها من هدومها وقالت بتهديد:عارفه يا مروه الحل اللي قولتيه دا انا هعمل فيه ايه؟

مروه هزت راسها بعدم فهم واحلام حركت راسها وقالت بابتسامه:هو دا اللي  انا هعمله!

مروه فتحت عينيها من الصدمه واحلام فتحت باب شقتها وقالت:نورتيني يا مروه يلا بق روحي شوفي وراكي ايه!

مروه بصتلها بدهشه وقالت:يا بت بطلي حركاتك الواطيه دي بتخليني اندم اني صاحبتك!

احلام ابتسمت وهيا بتحدفلها قبله في الهوا:معلش بق يا رور اصلي لسا هرن علي المدير و فيها ساعتين اقناع دي..

ضحكت مروه وهزت راسها وقالت:ماشي يا احلام لما تكلميه ابق طمنيني عملتي ايه !
احلام هزت راسها ومروه قربت منها وحضنتها وقالت:مع السلامه يا حبيبتي خلي بالك علي نفسك واقفلي الباب عليكي كويس؟

احلام ابتسمت وهزت راسها بالموافقه ومروه خرجت من البيت واحلام قفلت وراها الباب ورجعت تاني للصالون مسكت تيلفونها وجابت رقم ياسر واتصلت عليه..

كان قاعد ياسر في الفيلا بتاعته وجانبه والدته وبيتكلموا بخصوص الحفلة اللي ياسر هيروحها وهيكون فيها رجال اعمال مصرييت ومن باقي الدول العربيه  ؟

والدته قالت وهيا بتشرب من فنجان قهوتها:الحفله دي مناسبه ليك وهناك هتلاقي اصدقاء والدك اللي ليهم معارف خاصه خارج مصر ممكن تتعرف عليهم وتستغل وجودك بانك تعرض عليهم افكارك الجديده والمشاريع اللي بتفكر فيها ؟

ياسر حرك راسه بالموافقه وقال:بس يا ماما انتي عارفه ان الحفله دي مينفعش اروحها لوحدي وبعدين لازم يكون معايا بنت وتكون حلوه؟

ضحكت والدته وهزت راسها وقالت بابتسامه:وانت بق فاكر ان حاجه زي دي ممكن انساها طبعا انا كلمت بنت نهال صحبتي وقولتلها انك عاوز تقابها واخترعت حجة انك مش معاك رقمها وهيا بصراحه مرفضتش ؟

ياسر ضم حاجبه باستغراب وقال:بس يماما بنت نهال دي مجنونه وانا محتاج بنت هاديه علشان متعمليش مشاكل في الحفله؟
والدته ضمت شفايفها بتذمر وقالت:يعني انت عندك حل تاني غيرها ورفضناه..

تيلفون ياسر رن برقم احلام فاول مشاف اسمها هز راسه بالموافقه وقال:اكيد عندي!

والدته ضمت حاجبها وهيا بتحاول تشوف مين اللي بيتصل عليه وايه سبب ابتسامته العريضه دي ..
وقف ياسر وقال:بعد اذنك يا ماما هرد علي المكالمة دي وارجعلك نكمل كلامنا؟

والدته هزت راسها وقالت :تمام يا حبيبي بس ممكن اعرف مين اللي بيتصل عليه وايه سبب الابتسامه الجميلة  دي..
ضم ياسر حاجبه وقال برفض:دي السكرتيره بتاعتي الجديده يماما  وبعدين احنا هنتكلم في الشغل فلازم يعني يكون في خصوصيه ولا ايه!

حركه  والدته راسها بشك وهزت راسها بالموافقه  وهو اتحرك من قدامها بسرعه وطلع في الجنينه ورد علي احلام..

احلام بلعت ريقها وقالت:مستر ياسر انا اسفه اني بتصل عليك دلوقتي بس انا كنت عاوزه اطلب منك حاجه ولاني مكسوفه اطلبها منك في المكتب فقولت اطلبها منك علي التيلفون!

ياسر هز راسه بالموافقه وقال :اتفضلي يا احلام حاجة ايه!
احلام غمضت عينيها واخدت نفس بصعوبه وقالت:انا كنت عاوزه اطلب من حضرتك … جرس الباب رن عندها فقطعت كلامها وهيا بتبص علي الباب وبتقول: لو سمحت يافندم خليك معايا بس ثانيه واحده!

حرك ياسر راسه وقال بهدوء:تمام اتفضلي!

اتحركت احلام في اتجاه الباب وفتحته واول مشافت الشخص اللي قدامها قالت بصدمه:ماهر؟
ماهر هز راسه وضم عينيه وقال :انا جيت في وقت مش مناسب ولا ايه؟

احلام بصت للتيلفون وفصلت المكالمه بينها وبين ياسر  بسرعه ورجعت بصت لماهر بصدمه اكبر وقالت:اي دا انت عرفت عنواني منين!

ضم ماهر حاجبه وقال وهو بيرجع خطوه لورا:انتي ناسيه اني متربي هنا وانك جارتي من زمان!

احلام اتوترت من كلامه وهزت راسها وقالت:بس برضوا ايه اللي جابك دلوقت مش المفروض اني كنت بتخانق معاك انت والسواق من ثلاث بس !

ماهر حرك راسه وابتسم وقرب منها وقال بهدوء :انا جيت علشان اطلب منك طلب بما انك يعني مسبتيش المنطقة هنا من زمان ..؟

احلام حركت راسها بالموافقه وهو بص حواليه وقال بهدوء :عاوز المفتاح بتاع البيت بتاعنا اظن انه معاكي..

احلام ضمت حاجبها بدهشه وقالت وهيا بتردد كلامه باستغراب:مفتاح بيتكوا؟

ماهر هز راسه بالموافقه وقال:الاستاذ سلامه قالي ان والدي الله يرحمه ساب المفتاح مع ابوكي  وقالي انه حاليا معاكي وانا محتاجه ضروري !

احلام بصت لنفسها ولاقت انها بقالها كتير موقفاه برا فقالت وهيا بتشاورله يدخل:اتفضل ادخل جوه خليني اشوف المفتاح دا موجود فين؟

ماهر هز راسه بالموافقه ودخل وهيا سابت الباب مفتوح ودخلت وراه..
كان ماهر بيبص لتفاصيل البيت بابتسامه لانه زي ماهوا متغيرش من سنين بص علي باب اوضتها  اللي متغيرش من سنين وافتكر ذكرياتهم مع بعض لما كانو اطفال نسي نفسه وكان هيدخل يشوف الاوضة ولاكنه وقف علي ايديها اللي بتمنعه؟
احلام قال  بتساؤل:الصالون مش من هنا؟

ماهر هز راسه  بالموافقه واتحرك للاتجاه التاني وهيا اتحركت بسرعه لغرفة والدها وطلعت من الدولاب علبه فيها كل الاوراق المهمه اللي والدها محتفظ بيها!! 
شافت مفتاح شكله غريب فاخدته وخرجت برا وقالت وهيا بتقرب من ماهر :هو دا؟

وقف ماهر وهو بياخد منها المفتاح وبيقول:مش متاكد بس ممكن اجربه ولو مطلعش هو..
قاطعت احلام كلامه وقالت:يبق هدورلك عليه بكرة لاني محتاجه انام؟

ماهر بصلها وحرك راسة بالرفض وقال وهو بيبص في ساعته:لسا الساعه٨ بالليل ؟

احلام اتوترت من موجوده معاها لوحدهم فهزت راسها وقالت:ايوا مهوا انا بنام دلوقت؟

ماهر رفع حاجبه واتحرك من قدامها وقبل ما يقفل الباب قال:لو مطلعش هو المفتاح هرجع اخد المفتاح بتاع البيت الاصلي..
قال كلامه ومشي ومسبلهاش وقت ترد عليه ..

فضلت احلام واقفه مكانها لثواني بتستوعب كلامه ولحدما انتبهت انها وقفت قدامه بلبس البيت جريت بسرعه ولبست اسدال علشان تستعد لرجعوه مرة تانيه؟

الباب خبط بعد وقت وهيا قربت تفتح الباب واول مشافت منعم واقف قدامها قالت بضيق:خير؟

منعم قرب منها المفتاح وقال:ماهر باشا بيقولك مش هوا دا  المفتاح ؟
احلام حركت راسها بضيق وقالت.بس انا قولتله ان مش فاضيه ادور علي المفتاح التاني دا قوله بكره؟

منعم حرك راسه بالموافقه وطلع تيلفونه واتصل بماهر وقال:الانسه بتقولك انها مش فاضيه تجيب المفتاح!

ماهر رد عليه ومنعم هز راسه وقفل المكالمه وبص لاحلام وقال:ماهر باشا بيقولك انه طالع يدور عليه بنفسه!

احلام اتصدمت اول ما سمعت كلامه واتوترت من كلامه انه طالع تاني  وقالت:دا شكله اتجنن ولا ايه هوا مش عارف اني عايشه لواحدي هنا.

منعم سابها ونزل وهيا قفلت الباب بسرعه ووقفت وراه وقالت برفض:الظاهر اني لازم اعامله زي اي حد بيتخطي حدوده معايا لانه بق جريئ اوي !

ماهر وصل قدام شقتها وخبط علي الباب واحلام ردت عليه من جوا وقالت:قولتلك مش هينفع وتعالي بكره؟

ماهر حرك راسه بالموافقه وحط المفتاح في الباب ولقاه فتح فدخل وهيا كانت ماشيه بتقرب من الصالون واتفجأت بيه فنح الباب وواقف وراها؟

صرخت بخوف من وجوده وقالت:يا لهوي انت بتعمل ايه مينفعشي انا عايشه لواحدي هنا ولو حد شافك..هتبقي فضيحة !! 

ماهر قفل الباب وراه ودخل وهو بيتجاهل كلامها وقال:انا اديتلك فرصه انك تجيبلي المفتاح بنفسك وانتي رفضتي ومتقلقيش انا عارف اوضة عمي محمد كويس يعني مش هحتاجك في حاجه شوفي انت هتعملي ايه ومتشغليش بالك بوجودي..

احلام حركت راسها بالرفض وقربت منه ومسكت في ايديه تمنعه من الدخول وقالت:لا انت فاكرني هسيبك تدخل بيتي كده عادي.. الظاهر يا استاذ انك مش في وعيك!

ماهر رفع حاجبه وهو بيبصلها بصدمه وبيقول:افندم! انا ايه؟

احلام بصتله بتوتر وقالت بهدوء:اسمع بق انا عارفه انك دفعتلي فلوس بس برضوا انا مش هسمحلك تبوظ سمعتي انت فاهم!

ماهر ابتسمت علي كلامها وقرب من وشها وقال :متقلقيش محدش منتبه اصلا اني موجود هنا وبعدين يا ستي لو حصلت مشكلة متقلقيش انا ممكن اصلح غلطتي عادي...

حست بقلبها بيدق جامد من قربه ليها فغمضت عينيها وقالت برفض:لا انا مش..؟
سابها واتحرك لداخل الاوضه وهيا جرييت وراه وهيا حاسه بغضب شديد من وجوده معاها والباب مقفول عليهم  فقربت منه علشان تشده وتوقفه ولاكن ماهر فداها وهيا كانت هتقع فسحبها عليه بسرعه وبص في عينيها وقال: مش قولتلك شوفي هتعملي ايه ومتشغليش بالك بيا..

احلام كانت سرحانه بسبب نظراته ليها وريحة برفانه اللي شدتها وخلتها مش منتبه لكلامه..

ماهر دقق في ملامحها وحس بقلبه بينبض فبعدها بسرعه وقال :طيب خلاص انا همشي بس لو بكره مجبتيش المفتاح مش همشي غير وهوا معايا..

احلام بلعت ريقها بصعوبه وحاولت تاخد نفسها وهوا كان بيبصلها ومبتسم علي شكلها وتوترها اللي مخلي وشها احمر وكانها حاطه مورد خدود..
احلام بصتله وهزت راسها وقالت:طيب بكره انا هجبهولك بس متدخلش بيتي تاني بدون اذني !

ماهر هز راسه ومسك اقديها حط فيها المفتاح اللي اخده منها وقال قبل ما يمشي:متنسيش وعدك ليا انا هاجيلك بكره واخد المفتاح!

احلام هزت راسها وهيا بتبص لايديها اللي ماسكه ايديها فبعدت عنه بسرعه وشاورتله علي الباب وقالت:اتفضل؟

ماهر هز راسه وابتسم وخرج من البيت بسرعه ونزل تحت لمنعم اللي كان واقف وساند علي العربيه ..

ماهر خبط بكف ايديه علي العربيه وقال: وديني القصر؟

منعم انتبه ليها وهز راسه وقرب من العربيه بسرعه وقتحله الباب وبعدما ماهر ركب اتجه منعم لكرسي السواقه وشغل العربيه واتحرك.. 

________
في شقة احلام كانت ماسكه التيلفون وبتبص لرقم ياسر وبتصرخ بصوت واطي علشان متزعجش الجيران وقالت بعيظ:هعمل ايييييييه ؟
ياسر اتصل عليها وهيا اتخضت وفتحت بسرعه واول ما سمعت صوته اللي بيقول:احلام انتي كويسه حصل حاجه ولا ايه!! 

احلام غمضت عينيها وهيا بتفكر ترد تقوله ايه ولاكن جتلها فكرة انها تستغل اللي حصل وتطلب منه اجازه فقالت:مستر ياسر ممكن اطلب من حضرتك طلب وارجوك متضايقش؟

ياسر رد عليها بالموافقه وقال:اتفضلي يا احلام ؟

احلام بلعت ريقها وقالت:بعد بكره انا محتاجه اخد اجازه ؟

ياسر اتصدم من كلامها وقال بضيق:بس يا احلام انتي لسا واخده اجازه امبارح ؟

احلام دموعها نزلت غصب عنها بسبب الضغط اللي هيا فيه وقالت:معلش يا فندم غصب عني والله بس يا ريت تتفهم وضعي لان الموضوع حساس جدا بالنسبالي ومش هقدر اقول اكتر من كده !

ياسر هز راسه بالموافقه وقال:ماشي يا احلام بس انا عاوز منك طلب مقابل الاجازه اللي هتاخديها؟

احلام هزت راسها بالموافقه وقالت باستسلام:اتفضل يا فندم؟

ياسر ابتسم وقال:عاوزك تحضري معايا حفله اخر الاسبوع دا هتكون في فندق خمس نجوم هنا في القاهره قولتي ايه..؟

احلام فكرت في كلامه وقالت بتردد:مستر ياسر انا اسفه بس انا عمري ما حضرت اي حفلات خصوصا اني محجبه والحفلات دي بتكون..
قاطعها ياسر وقال:لا متقلقيش الحفله دي مش زي اللي انتي فهماها خالص دي هيكون فيها تكريم لرجال اعمال معروفين واحنا هنحضر زي بقيت الناس ..

احلام هزت راسها بالموافقه وقالت:تمام يا فندم بس انا مش عارفه ايه اللبس المناسب لحفلة زي دي!

ياسر ابتسم وقال بهدوء:لا متقلقيش خلي موضوع اللبس دا عليا انا بس عايز اتاكد لو انتي فعلا موافقه !

احلام حركت راسها بالايجاب وقالت:متقلقش انا موافقه يا فندم؟

ابتسم ياسر بفرحه وهز راسه وقال :طيب يا احلام متقلقيش بخصوص الاجازه انا هتصرف زي ما اتصرفت امبارح بس انا مش عاوز اي عذر لموضوع الحفلة لاني اعتمدت عليكي خلاص ؟

احلام ضحكت وقالت:لا خلاص يا فندم انا هحضر معاك متقلقش!

حرك ياسر راسه بهدوء وقال:طيب يا احلام يبق اتفقنا مش محتاجه اي حاجه !

احلام حركت راسها بالرفض وقالت بتوتر:لا شكرا يا فندم متحرمش منك!
ابتسم ياسر وقال:طيب مع السلامه؟
احلام:مع السلامه يا فندم؟

قفلت المكالمه وبصت لنفسها وصرخت وهيا بتقول:ايييه اللي انااا عملته داا حفلة ايه اللي هروحها معاه هو انا ليا في الحجات دي وبعدين دا بيقول فيها رجال اعمال يعني اكيد ناس مش سهله وممكن ..وقفت بصدمه وهيا بتقول:ممكن يكون موجود فيها ماهر برضوا ؟؟؟؟ 

دخلت بسرعه تغسل وشها علشان تفرق من اللي هيا عملته واول ما لمستر المايه وشها دموعها بدات تنزل وهيا بتقول بتوتر:انا اسفه مش هعرف احضر الحفله دي يا مستر ياسر!! 
بصت لنفسها في المرايه قالت بغيظ:بعد ايه بق اسفه بعد ايه ما خلاص انتي اتدبستي ..ً

افتكرت السبب اللي وافقت علشان وقالت:بس بابا اهم انا لازم استعد علشان عمليته ولازم انام دلوقت علشان بكره يعدي وبعده يجي  واخلص بق ؟؟ 

دخلت تنام وهيا بتفكر في كل اللي حصل وبسبب توترها معرفتش تنام بسهوله ولاكن بعد معافرة منها قدرت تستسلم وتنام!!

__________
في قصر الصياد وصل ماهر واول ما دخل لقي مرسي بيستقبله وبيقول:حمد لله علي سلامتك يا ماهر باشا؟

ماهر حرك راسها وقال :الله يسلمك يا مرسي فين حمزه؟

مرسي بلع ريقه وقال:حمزه باشا؟
ماهر بصله وهز راسه وقال:وهو في كام حمزه في القصر !
مرسي حرك راسه وقال بتوتر:حمزه باشا خرج يا فندم من بدري بسبب الانسه سيلين!

ماهر وقف لما انتبه لكلامه وقال باستغراب:مالها سيلين بحمزه !
مرسي قرب منه وقال بخجل :اصل يا ماهر باشا الانسه سيلين كانت عاوزه حمزه باشا يعمل!!! 
قاطع حمزه كلام مرسي وقال بصوت عالي وهو داخل عليهم :خاللي سيلين دي لازم تمشي من القصر!

ماهر بص وراه وهو بيقول باستغراب:ليه؟
حمزه قرب منه وبص لمرسي وقال:من امبارح وهيا مش مظبوطه وبتقرب مني بطريقه مش حلوه وكانت عوزاني..بص لماهر وقال :لامؤاخذة يعني يا خالي كانت عايزاني اعمل معاها حجات مش تمام و..!! 

ماهر كان بيبصله وهو مصدوم وبيقول بغضب:ايه اللي بتقوله دا وهي فين سيلين؟

حمزه اتخض من صوته وقرب من مرسي وحضنه وهو بيقول:فوق محبوسه في اوضتها؟
ردد ماهر كلامه بصدمه اكتر وقال:محبوسه؟

حمزه ومرسي حركوا راسهم بالموافقه وهو سابهم وطلع علي السلم واتجه لغرفه سلين ولقي ان في اتنين من الخدم واقفين قدام الباب بص عليهم بغضب وقال:انزلوا شوفوا شغلكم !

البنتين جريوا بسرعه من قدامه وهو فتح الباب ودخل شاف سلين قاعده علي الارض وبتعيط وبتشاور عليه وبتقول:اريد العوده اريد العوده يا ماهر ؟

ماهر قرب منها وهوا بيساعدها تقوم وبيقول:ايه اللي حصلك يا سيلين وليه حابسينك هنا بالشكل دا؟

سيلين حضنته بقوه وقالت بعياط:ابن اختك يا ماهر كان يريد ان ينام معي؟
ماهر اتصدم اول ما سمع كلامها فبعدها عنه وقال بغضب:حمزه اللي طلب منك كده؟؟ 
 
سيلين مسكت وشه ماهر بايديها الاتنين وقالت بدموع:هل تصدق بانني افعل مثل هذه الاشياء مع مراهق مثله انا فقط كنت امنعه..
ماهر بصلها وسكت وهيا حضنته تاني وزادت في العياط اكتر وقالت:هل هستتزوجني يا ماهر هل ستنفذ كلامك لأبي؟

ماهر بصلها وضم حاجبه وقال باستغراب:اتجوزك!
سيلين  حركت راسها وقالت بدموع:هل نسيت وعدك لابي عندما كنت في دبي لقد قلت بانك ستتزوجني بعد عودتك لمصر .



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-