روايه حبيبي المدير
الفصل التاسع العشرون 29
الكاتبة شيماء صبحي
"ابتسم ماهر ومسك التيلفون علشان يشوف مين اللي باعتله القلب دا فحاولت احلام تمنعه يشوف الرساله فقالت برفض :لا ركز في الطريق وشوفها بعدين!
استغربها ماهر ولاكن علشان ميزعلهاش حرك راسه بالموافقه وكانوا وقتها وصلوا لبيت حنين فنزلت احلام توصلهم وماهر وقتها كان هينزل ولاكن قرر انه يشوف الرقم اللي بعتله قلب فمسك التيلفون ونزل وراهم وعلي ملامح وشه ابتسامه لان احلام غارت عليه ولاكنه اول لما فتح الرساله اتصدم للأن الرقم فعلا باعت قلب وكان رقم مش مصري ..فلقي رساله تانيه جايه تحت ومكتوب فيها بالانجليزي:اخبرني كيف حالك حبيبي ماهر أنا سيلين!
كانت احلام بتدخل حنين ومامتها لبيتهم ووقتها كانت غيرانه جدا لإن شكها في ان سيلين تبقي حبيبة ماهر طلع صح ولانها قرأت الرساله التانيه وعرفت انها اللي بعتاله القلب والرساله دي وكمان الرقم مش مصري فاتضايقت وحست بنار الغيرة بتجري في قلبها!
حنين شكرت أحلام علي مساعدتها ليهم واحلام بلغتها انها هتيجي تزورهم مره تانيه وبلغتهم انها من نفس المنطقه وعرفتهم بيتها ولاكن دلوقت هيا مش عايشه فيه لانها اتجوزت وعلشان تكون علي تواصل مع حنين وتعرف اخبارها ادتها رقمها وبعدها استأذنت منهم ومشيت..
"وطبعا قبلها احلام وماهر عرضوا علي حنين فلوس مساعده ولاكنها رفضت بسبب عزة نفسها وقررت تخلي طلبها حاجه تانيه واحنا عرفنا كان ايه"
اول ما احلام خرجت وعينيها جت في عين ماهر لفت وشها بضيق ولاكنه قرب منها وهوا مبتسم لانها غيرانه عليه ودي كانت او لمره يشوف غيرتها واضحه علي وشها..
احلام ركبت العربية بدون ولا كلمة وهوا قرب وركب جمبها وشغل العربيه وهوا بيبصلها وبيقول:احلام؟انتي كويسه؟
احلام اخدت نفسها بضيق وقالت:ايوا يا ماهر كويسه ومن فضلك متتكلمش معايا خالص؟
ماهر بتساؤل وهوا بيحاول يخفي ضحكته:ليه مش عايزاني اتكلم معاكي ،مقدرش يا احلام انا مقدرش اقعد دقيقه مشوفكيش فيها واتكلم معاكي!
احلام بنرفزه:يوه بق هو انا مش قولت متتكلمش معايا ،انت راجل محترم وانا مش عاوزه اغلط فيك!
ماهر بصدمه:تغلطي فيا ؟
احلام انتبهت لكلامها وقالت بلغبطة:مش مقصدي بس انا مش طيقاك و..
ماهر بمقاطعه لكلامها:وغيرانه ..احلام بصتله بدهشه وهو كمل كلامه وقال:قولي انك غيرانه عليا !
احلام بسخريه:وانا هغير ليه وبعدين انت خطيبي يعني ممكن اسيبك لو عملت حاجه تزعلني ..قالت كلامها وهيا بتحرك اكتافها وهوا ابتسم وقال:يعني انتي مش غيرانه ..احلام حركت راسها بالموافقه وهوا قال:طيب هرد القلب الي اتبعتلي اكيد صاحبته مستنيه ردي؟
مسكت احلام التيلفون من ايديه وقفلته بغيظ وقالت:دا عند الست مامتك!
ضحك ماهر علي غيرتها الشقيه وقال:طيب طيب دنتي طلعتي متوحشه ..عموما يا ستي انا اصلا مبحبش غيرك وانتي عارفه كده بس علشان اطمنك دي سيلين اللي شوفتيها عندي في القصر وهيا دلوقت مسافره بس انتي بق عارفه الاجانب وتلزيقهم وعموما انا عملتلها بلوك لاني مقدرش ابدا اخون مراتي حبيبتي خصوصا لو كانت جميلة زيك كدا!
احلام خجلت من كلامه وبصتله بتوتر وقالت:طيب في حاجه عاوزه أقولهالك!
ماهر بانتباه:خير يا حبيبتي.
احلام وهيا بتقرب من خده وبتبوسه:اولا دي مش عارفه سببها ايه وثانيا لازم نلبس دبل علشان كل الناس تعرف انك مرتبط!
ابتسم ماهر علي حركاتها وقال بفرحه:عيوني بس كدا !
احلام قعدت مكانها تاني ووشها كله احمر بسبب الخجل وبعدها ماهر اتحرك بالعربيه واتجهوا للقصر علشان احلام ترتاح لانها تعبت معاه!
وعند شوقي كان بعت الرساله لرقم ماهر ولاكن اكتشف انه غلط في كذا كلمه فمسح الرساله بسرعه علشان يعدلها ووقتها بعتها تاني وفي نفس الوقت دا كانت الرساله وصلت لتيلفون ماهر ولاكن بسبب. الاغاني اللي شغلها مسمعش التيلفون..
وعند شوقي كان حاطت ايديت علي قلبه لانه مش عارف ماهر هيعمل معاه ايه .
وفي القصر وصل كلا من احلام وماهر ونزلت احلام من العربيه وقالت :هوا حمزه ممكن يخرج من المستشفي امتي..
ماهر ضم عينيه بتفكير وقال:ممكن يقعد يومين كمان بسبب الجراحه وبعدها هجيبه القصر..
احلام بتساؤل:طيب هو انت رايح فين دلوقت!
ماهر:عندي مشوار هخلصة مع منعم علشان وصل لمعلومات مهمه تخص الحادث وبعدها هاتحرك علي الشركة اشوف الوضع هناك وهرجع تاني لحمزه وبالليل هرجع القصر.
احلام قربت عليه وضمته لحضنها وقالت :طيب خلي بالك علي نفسك وخليك علي تواصل معايا.
ماهر ضمها اكتر لحضنه وقال بابتسامه:حاضر يا خطيبتي المصونه .
احلام بعدت عنه وهيا بتختم كلامها:مع السلامه.
ماهر ابتسم وشاولها وقال:مع السلامه .
احلام دخلت من باب القصر وهوا ركب عربيته تاني واتحرك بيها.
وفي الداخل اول ما احلام دخلت قرب مرسي منها وقال بلهفه:حمزه بيه فاق !
احلام اتخضت من دخلته عليها ولكنها حركت راسها بابتسامه ومرسي قال:يعني هو كويس، بخير يعني ، مش تعبان؟
احلام حركت راسها وقالت:ايوا متقلقش زي الفل دا حتي مبطلش يرخم علينا !
ابتسم مرسي وقال:دا حمزه بيت دا حتة سكره ماشيه علي الارض طمنطيني عليه يا هانم متحرمش منك!
ابتسمت احلام وقالت:ربنا يخليك بس انا بقول ياعني لو تروح تطمن عليه برضوا لانك يا حبة عيني واضح عليك كدا بتحبه اوي؟
مرسي حرك راسه وقال بخجل:دا عشره كبيره يا احلام هانم ..ميغوركيش اني مساعد طباخ بس انا بعتبره اخويا الصغير!
احلام ابتسمت وقالت بلطف:متهيألي برضوا ان حمزه بيحبك اضعاف ما انت بتحبه فاسمع كلامي وروح اطمن عليه دا هيفرح اوي!
مرسي بتساؤل:ياعني انا لو روحت ماهر باشا مش هيتضايق!
احلام بهدوء:لا متقلقش انا هبلغه انك هتروح وبعدين انت ايه اللي مخليك خايف هوا ماهر بيعذبكوا هنا ولا ايه!
مرسي بتردد:لا والله دا ماهر بيه وحمزه بيه اطيب خلق الله بس انا برضوا بقول ان دي حاجه خاصه انا مليش اتدخل فيها بس قلبي مش مرتاح غصب عني!
احلام طبطبت علي كتفه وقالت:تعيش يا مرسي ..يلا روح كده اجهز وروحله المستشفي مش انت عارفها!
مرسي حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا يا هانم!
احلام:طيب اتوكل علي الله!
مرسي استأذنها يمشي وخرج بسرعه بفرحه وهي ابتسمت علي رد فعله وقالت:الظاهر ان حمزه اللي بيحبوه كتير..قالت كلامها وابتسمت وفجاه جه في بالها ماهر وقالت بغيظ:بس معجبين خاله اكتر..
قلت كلامها واتحركت بسرعه لغرفة ماهر وغيرت هدومها علشان ترتاح ووقتها اتصلت عليه وبلغته ان مرسي هيروح يطمن علي حمزه وماهر وافق وبلغها ترتاح لانها تعبت وانه هيرجعلها بدري ومش هيتأخر!
احلام ابتسمت وقفلت معاه المكالمه وبعدها نامت وطفت كل الانوار!
____________
وفي الشركة وصل ماهر واول ما عرفوا الموظفين كانوا متوترين لانهم عارفين ان ماهر متضايق بسبب اللي حصل فقرروا يلتزموا الصمت لحدما يعدي من عليهم وبالفعل اول ما دخل ماهر للشركه كل الموظفين سكتوا وهوا عدي من عليهم ودخل للاسانسير!
كان متابعه شوقي واللي كان حاطت ايديه علي قلبه لان ماهر يعتبر في وضعه الطبيعي ومش باين عليه اي غضب شديد ففهم انه لسا مقرأش الرساله ففتح شوقي يشوف الرساله لقاها غير مقروءة وفجاه العلامه اتحولت لزرقاء فوقتها اتخض شوقي وكان هيرمي التيلفون لولا انه لحقه بسرعه..
ماهر مان بيقرأ الرساله اللي وصلتله من رقم مجهول وكان محتواها؟
حضرتك بتدور علي اي حاجه تساعدك تعرف الحقيقه بس انا هوفر عليك كل حاجه وهعرفك ايه اللي كان بيحصل معاك..بس قبل ما أقول ايه حاجه محتاج منك تفهم اني عملت كده غصب عني ومتوقعتش ابدا ان حمزه بيه يتأذي باشكل دا ..وانا قررت أجل اعترافي لحدما حمزه بيه يقوم بالسلامه..انا شخص خاين وخونتك يا باشا رغم وقفتك معايا بس كنت مضغوط بسبب واحد معنوش قلب ولا ضمير ..ايوا هوا ياسر غنيم يا فندم هوا السبب في الحادثة دي وهوا كمان السبب في الحادثة اللي حصلتلك من ثلاث سنين ..هوا طلب مني اخونك وابقاله جسوس في شركتك وابلغه بكل حاجه وانا كنت بعمل كدا بس انا برضوا عملت كده غصب عني لانه كان بيهددني باغلي ما املك يا باشا ..كان عارف نقطة ضعفي وظاغط عليها بايديه واسنانه ..ارجوك سامحني يا باشا انا ندمان واتمني تفهمني وتسامحني بجد ..انا قررت ابعتلك الرساله دي علشان تعرف كل حاجه وانا صدقني مش هعمل كده تاني بس برضوا مش عايز اقطع عيشي عندك لانك من اكتر الناس المحترمه اللي قابلتها في حياتي..
كتب شوقي عنوان بيت ياسر وقال:دا بيته يا فندم اللي بيقعد فيه معظم الوقت بيت منفصل عن فيلا والدته نهائيًا..دا المكان اللي كنت بقابله فيه معظم الوقت وببلغه بكل الخبار..تقدر تروح وتنتقم منه وارجوك اتوصي في انتقامك لانه يستاهل ..انا اسف يا مستر ماهر؟
ماهر كان بيقرأ الرساله وهو مصدوم وفجاه حس ان دماغه وقفت بسبب التفكير ..بدأ يقرأ الرساله تاني علشان يستوعب وبعدما اتاكد من اللي بيقرأه اتجه بسرعه لمكتبه بدون ما يقول اي كلمه وقفل وراه الباب..
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
____________
شوقي قرر يفضل في الشركة علشان لو مشي ممكن يتشك فيه وهوا في اتجاهه لمكتبه لقي ماهر هناك وبيسأل عنه..اتصدم شوقي وجسمه اتجمد واول ما بص في وشه حس ان الكلام كله خلص ومبقاش عارف يقول ايه …. لان في وقت ما ماهر دخل مكتبه علشان يدرس الكلام اللي وصله كويس قبل ما يعمل اي رد فعل ..جه في بالة ان اللي باعت الرساله دي شوقي علي طول لإن شوقي اول موظف ماهر وظفه في الشركة وكان عنده بنت مريضه ولما كان ماهر هيساعده ويعالجها علي حسابه فجأه شوقي بلغه انها بقت بخير وبتتاعالج في مستشفي حاليا..وقتها ماهر قدر يعرف اسم المستشفي وراح علشان يشوف لو محتاج فلوس يدفعهاله من وراه وهناك بلغوه ان صاحب المستشفي بنفسه بيعالج البنت علي حسابه…ولما ماهر افتكر اسم صاحب المستشفي اكتشف انه ياسر غنيم..
فقرر يروح لشوقي وياخده يتكلموا برا الشركه وبالفعل خرج من مكتبه والتزم انه يوصل لمكتب شوقي بدون ما يلفت الانظار وشكه طلع صح لما شافه ؟
شوقي بص لماهروقال بتوتر:ماهر بيه ..حضرتك نورت الشركه!
ماهر قرب منه بجديه وقال:محتاجك في مهمه هتخلصها وانا قولت ان مفيش غيرك اثق فيه !
شوقي اتوتر اكتر وحرك راسه وقال:حضرتك بتقول مهمه!
ماهر بص للموظفين اللي مركزين معاه وقال:كل واحد يركز في شغله ..قال ماهر كلامه وقرب من شوقي مسكه من ايديه وقال:خلينا بس نخرج من هنا علشان الموضوع سري..
شوقي حرك راسه بالموافقه ومشي جمب ماهر و كان قلبه بيدق جامد بسبب خوفه وتوتره..
ماهر خرج برا الشركه وشاور لشوقي يركب في العربيه معاه وبعدها ركب بعده…ماهر وقتها بعت رسالة لمنعم يراقب كل تحركات ياسر غنيم ويعرفه بيها ..لانه شاكك فيه!
واول ما شوقي ركب في العربيه اتحرك ماهر بسرعه لخارج الشركه وهما في الطريق كان ماهر ساكت وشوقي باصص عليه ومرعوب ..لحدما وصلوا لمكان هادي خاص بماهر الصياد ..وكانوا هناك موجودين رجال حراسه واول ما شوقي شاف المكان اتاكد ان ماهر عرف كل حاجه وانه يبق الشخص الخاين!
وقف ماهر العربيه قدام بوابه كبيره وطلب من شوقي ينزل وشوقي حرك راسه ونزل وبعدها ماهر نزل وراه وقرب منه مسك دراعه وقال:اتحرك يا شوقي خايف ليه.
شوقي مشي لحدما دخلوا من باب اصغر ووقتها ماهر زقه بكل غضب وشوقي وقع علي الأرض..
شوقي بخوف:ماهر باشا والله صدقني مكانش قصدي آاذي حمزه بيه والله كان غصب عني بنتي تحت رحمته والله!
ماهر شغل انوار المكان ودخل وقفل وراه الباب وبصله في وشه وقال بضيق:حجتك هيا بنتك مش كدا؟
شوقي حرك راسه بتوتر وماهر قرب منه وقال:وانا لما اجي انتقم هنتقم منك انت مش هنتقم في بنتك لانها ملهاش ذنب ان طيطلع ابوها واطي زيك..قال ماهر كلامه وصفع شوقي بكل غضب في وجهه لدرجه انه وقع بقوه..
شوقي باعتراض:انا لأخر لحظة مكنتش هخبطة بس هوا بعتلي رساله هددني واضريت اعمل حادثة لحمزه بس صدقني مأذتوش انا خبطت العربيه بس ..بس هوا علشان موثقش فيا بعت العربيه النقل واللي خلصت عل..سكت شوقي وماهر قال بغضب:كمل..سكت ليه !
شوقي ببكاء:الحمدلله ان حمزه بيه بخير بس بالله عليك متأذنيش انا بنتي محتجالي وهيا ملهاش غيري..ارجوك سيبني انقذها من تحت ايديه دا مفتري وممكن يأذيها!
ماهر بصوت اعلي:ولما انت عارف انه مفتري سايب بنتك تحت ايديه ليه ..وكمل بسخريه:هو انت لسا واثق انه بيعالجها بجد؟
شوقي اتصدم من كلام ماهر وقال:يعني ايه هوا كل السنين دي مش بيعالجها؟
ماهر فتح رساله جاتله علي تيلفونه من واحد من رجالته بلغه يعرفله اخبار بنت شوقي وبلغه يدي للمسؤلين عنها مبلغ ويعرفوه بحقيقة حالتها ..
ولما قرأ ماهر الكلام بتاع الراجل بتاعه عن حالة بنت شوقي بص ماهر لشوقي وقال بسخريه :يا خساره يا شوقي بق انت يطلع منك كل دا؟
شوقي جنون:يباشا قولي عرفت ايه عن بنتي دي..بكي تاني وقال:دي فعلا بقالها ثلاث سنين متحسنتش..
قعد ماهر علي كرسي من اللي موجودين وحط رجل فوق الاخري وقال:اكيد مش هتتحسن لانها مبتاخدش علاج وعايشه طول الثلاث سنين دول علي المهدئات والمسكنات ..عارف ليه يا خاين علشان علاج بنتك غالي و مش موجود في مصر وانت بق كنت فاكر ان ياسر دا هيدفع مبلغ زي دا علشانك انت وبنتك!
اتصدم شوقي من كلام ماهر وقرب منه وهوا بيذحف علي رجليه وبيقول:ابوس رجلك سامحني يباشا وعالجها دي بنت بريئة وتستحق تعيش!
وقف ماهر وبعده عنه وقال:انت شغلت دماغك عليا يا شوقي صح استنيت حمزه يفوق علشان غضبي يبق اخف بس عايز اقولك انك متعرفنيش وانا غضبي واحد لان الي بيمس شعره من حمزه بتكون نهايته علي ايدي..
شوقي ببكاء وانهيار:ارجوك يا ماهر باشا ..انا عارف اني غبي ومتخلف واستاهل وعاقبني انا ..اقت/لني بس انقذ بنتي من تحت ايديه …
ماهر اتعصب من صوت شوقي وكلامه وقال:انت شايفني غبي علشان اصدق الدمعتين دول ..وبعدين عاوزني انقذ بنتك ليه ..طيب ما انت عايش اهو انقذها ..اعمل حاجه بنتك تحبك علشانها..
شوقي بص لماهر بلهفه وقال:يعني ايه انقذها..يعني حضرتك هتسيبني عايش !
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:بس مش علي طول..انا برضوا هستغل بنتك زيه واحطك تحت ضغط..
شوقي بص للارض بكسره وقال:حقك تعمل اكتر من كده انا استاهل.
ماهر بصله وقال بجديه:انا صحيح مش طايقك وعايز اخلص عليك ..بس انت برضوا مش عدوي الحقيقي..بس ممكن اسامحك لو نفذت اللي هقولك عليه..
شوقي :موافق من قبل ما اعرف يا باشا !
ماهر حرك راسه بسخريه وقال:مش هتعرف ياسر اني عرفت حاجه وهتكملوا لعبتكوا الوسخه دي بس قبل ما تبلغه حاجه عن احوال الشركه عندي تتصل عليا الأول وانا اقولك تقوله ايه..
شوقي حرك راسه بالموافقه وماهر قال بتهديد:لازم تكون عارف يا شوقي اني مش ياسر غنيم ولا هكون شبهه لان دا حشره ميتشبهش بإنسان..لو عملت اي حركة غدر صدقني مش هيكفيني فيكوا انتو الثلاثه ساعه واحده!
شوقي حرك راسه بخوف وقال:صدقني يباشا مستحيل اغدر بيك انا دلوقت تحت امرك والله هعمل اللي تقولي عليه!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:قوم اعدل هدومك واغسل وشك في الحمام اللي هناك وبعدها في عربية هتوصلك لحد باب بيتك روح نام واهدي كده علشان تتماسك اعصابك علشان اللي جاي محتاج صبر!
شوقي حرك راسه وقام بسرعه وعمل اللي ماهر قاله عليه ووقتها ماهر اتصل بمنعم وقال:عملت ايه؟
منعم:براقبه اهو يباشا هوا دلوقت داخل عماره كده شكلها غريب ..مشبوهه واليعوذ بالله ..
ماهر بضيق:طيب خدلي صور لاي مكان هيروحه مش مريح وكمل مراقبه لحدما افهمك الباقي..
منعم حرك راسه بالموافقه وقفل مع ماهر واللي اتحرك من المكان بعدما بلغ واحد من رجالته يوصل شوقي لبيته ..
_______________
في المستشفي. وصل مرسي للمستشفي وهوا بيبص لكل ركن فيها لحدما لقي ممرضة بتساعد سيده عجوزه تمشي ..فقرب منها وقال :لو سمحتي هيا الغرفه اللي موجود فيها حمزه بيه فين؟
الممرضة باستغراب:مين حمزه بيه دا؟
مرسي:اقصد حمزه الشناوي الشاب اللي عمل حادث من ثلاث ايام!
الممرضه حركت راسها بتفهم وقالت:في غرفة الVIP فوق الدور الثاني غرفة رقم 8!
مرسي حرك راسه بشكر واتحرك للسلالم وطلع بسرعه لحدما وصل للدور الثاني ووصل قدام الغرفه..
كان حمزه صاحي ونايم في نفس الوقت يعني حاسس باللي بيحصل حواليه..مرسي خبط علي الباب وحمزه صحي وقال:اتفضل.
دخل مرسي بخجل شديد لحدما وصل لسرير حمزه واول مشاف حالته عيونه دمعت وقال:حمزه بيييييييه؟
اتفزع حمزه من بكاء مرسي واتصدم من وجوده وقال:مرسي انت جيت هنا ازاي!
مرسي قرب منه ومسك ايديه وقال بعياط:كنت قلقان عليك وخايف يحصلك حاجه يا بيه.
حمزه ابتسم وقال:متقلقش يا مرسي انا بخير كتر خيرك انك جيت والله كنت حاسس بفراغ شديد وانا قاعد لوحدي هنا؟
مرسي بصله وقال بتساؤل:هو انت هنا لواحدك ازاي يا بيه يعني مفيش حد معاك!
حمزه برفض:لا كان خالي واحلام هنا بس خرجوا وقالوا لي هيرجعوا تاني؟
مرسي باستغراب :احلام في القصر يا بيه وماهر بيه معرفش فين؟
حمزه ضم حاجبه وقال:ازاي دا قالولي انهم راجعين تاني..
مرسي لاحظ زعل حمزه فقال:تلاقيهم جايين تاني يابيه متقلقش انا برضوا معرفش هما بيعملوا ايه!
حمزه حرك راسه بهدوء وبص لمنعم وابتسم وقال:وحشتني اوي يا مرسي ووحشني النوم جمبك!
مرسي بفرحه:انت بس تقوم بالسلامة كده وصدقني مش هنيمك غير في حضني..
حمزه افتكر اخر مره نام فيها معاه وكان بيصدر اصوات مزعجه فضم حاجبه برفض وقال:لا يا مرسي متحرمش منك اوضتي اجمل.
مرسي بابتسامه:ما خلاص يابيه الانسه سيلين مشيت وتقدر تبقي براحتك !
حمزه ابتسم وقال:تصدق ايوا ..دي كانت بلوه ماشيه علي قلبي والله؟
مرسي ضحك وقال وهو بيبص علي شكل وشه:دا وشك بقي مطبات يا بيه هو ايه اللي حصلك بس؟
حمزه بدهشه:وحش اوي يا مرسي!
مرسي بتقزز:بصراحه يا بيه شكلك يخوف!
حمزه قلق من كلامه لان حنين شافته على نفس الوضع فممكن متكونش أعجبت بيه فقال وهو بيشاور لمرسي يجيب المرايه الصغيره:هات المرايه دي ووريني شكلي يا مرسي بسرعه !
مرسي حرك راسه وجبهاله وحطها قدامه واول ما حمزه شاف شكل وشه قال :ياه علي الرعب دا انا بجد!
ابتسم مرسي وهوا بيبعد المرايه وبيقول:بس كل حاجه بتعدي يا بيه ومسيره يختفي وترجع لوسامتك تاني!
حمزه بلهفه:يعني انا وسيم يا مرسي!
مرسي بخجل:بصراحه ايوا يا بيه ..انا لو كان عندي اخت كنت حوزتها ليك من غير نا افكر!
حمزه بفرحه:ينصر دينك يا مرسي انت اللي جابرني في الدنيا دي!
مرسي ابتسم ووقتها الباب اتفتح ودخل ماهر ومرسي اول مشافه عدل نفسه ووقف باحترام..حمزه بص لوش خاله المتعصب وقال بتساؤل:خالي ..هو حصل حاجه ولا ايه!
ماهر بص لمرسي ولحمزه وقال برفض:لا مفيش حاجه ،طمني عليك عامل ايه دلوقت!
حمزه بهدوء:كويس بس انا هخرج امتي؟
ماهر:لسا شويه يومين كدا ولا حاجه علي ما تقدر تشد حيلك!
رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:بقولك ايه ياخالي ممكن تسيب مرسي معايا يونسني ويبات معايا ؟
ماهر بتساؤل:ليه يا حمزه ما انا ببات معاك ..
حمزه برفض:لا انا عاوز مرسي وبعدين انت تعبت روح البيت ارتاح زمان جسمك اتكسر بسبب نومت الكراسي اللي هنا!
ماهر بص لمرسي واللي كان بيبصله بخجل وحرك راسه وقال:طيب اللي انت عاوزه المهم انا جايب معايا حرس برا علشان تبق تحت عيني برضوا!
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر استأذنهم وخرج وحمزه بص لمرسي بفرحه وقال:انا عارف اني دبستك معايا بس انا محتاجك جمبي !
مرسي ابتسم وقال:انت عملت الصح يا بيه !
حمزه بفرحه طيب تيلفوني فين..مرسي بص حواليه وملقاش حاجه فحمزه قال:مع خالي اجري بسرعه هاتوا منه قبل ما يمشي!
مرسي حرك راسه بالموافقه وخرج برا وكان ماهر ماشي فجري وراه وقال:ماهر بيه!
ماهر لف بجسمه وقال:خير يا مرسي!
مرسي:حمزه بيه عاوز التيلفون بتاعه وبيقول انه معاك!
ماهر خرج من جيبه تيلفون حمزه وقال:خد بس متخيلهوش يجهد نفسه وينام!
مرسي حرك راسه بالموافقه واخد التيلفون ورجع تاني للاوضه وماهر خرج برا المستشفي؟
في غرفة حمزه..مرسي دخل وهوا ماسك الموبايل وحمزه ابتسم وقال:تعالي يا مرسي بسرعه علشان تعمل اللي هقولك عليه!
مرسي قفل وراه الباب وقرب من حمزه وقال:هعمل ايه يابيه!
حمزه:افتح الفيسبوك وابحث عن اسم البنت دي؟
مرسي حرك راسه بالموافقه وقتح الفيسبوك وحمزه قال:اكتب حنين؟
مرسي:بالعربي؟
حمزه:لا بالانجليزي؟
مرسي :طيب اكتبها ازاي مليني الاسم اصل الانجليزي بتاعي مش قد كدا!
حمزه بابتسامه:هانين اكتب هانين H.a.n..e..n
بصله مرسي بتفكير وقال:يعني ايه هانين يا باشا اكتبها ازاي؟
حمزه بضيق اكتب ورايا H مرسي كتبها وحمزه كملa مرسي كتبها وحمزه كملn…وبعدهاe وبعدهاn ..
مرسي خلص كتابه اسم حنين وقال:خلاص كتبته يا بيه؟
حمزه بفضول:طلعلك ايه؟
مرسي:مفيش حاجة طلعت يا بيه هو مش المفروض يبق اسمين لان في حنين كتير طهرتلي.!
حمزه اتضايق وقال:وانا هعرف اسم ابوها منين دلوقت انا معرفش غير اسمها بس؟
مرسي بتساؤل:معلش يباشا لو هقاطعك بس هيا مين حنين دي؟
حمزه بابتسامه:المنقذة بتاعتي؟
مرسي:لا حول ولا قوة الا بالله يعني هيا عملت فيك كدا يا بيه!
حمزه ضم حاجبه من غباء مرسي وقال:اسكت يا مرسي وحط التيلفون دا وتعالي احكيلي حدوته؟
مرسي استغرب حمزه ولاكن سمع كلامه وحط التيلفون وقرب منه وقال بخجل:لامؤاخذه يا بيه بس هو انت مش كبرت علي الكلام دا!
حمزه بتعب:اه يا مرسي اه مش قادر احكيلي اي حاجه تساعدني انام علشان محسش بالوجع دا!
مرسي بقلق:حاضر يا بيه هحكيلك وامري لله!
حمزه ابتسم وبدأ مرسي يحكيله حدوته وهوا بدأ يغمض عينيه بالتدريج لان مرسي كان موطي صوته وبعدما خلصله الحدوته حمزه نام وبدأ يصدر صوت شخير بسبب انه نايم علي ضهره؟
_________
وفي القصر .
وصل ماهر وطلع لجناحه ووقتها كانت احلام نايمه نوم عميق..فتح ماهر الباب بهدوء وقرب منها وهوا حاسس بتعب وانه محتاج يرتاح..
قرب من احلام وخلع جاكت بدلته وحطه علي الكنبه وبعدها طلع علي السرير بهدوء علشان ميصحهاش ولاكن احلام صحيت لما لقته بيشدها لحضنه؟
احلام بخضه:بتعمل ايه يا ماهر مش احنا اتفقنا نكون مخطوبين وكل واحد ينام لواحده !
ماهر دفن راسها في عنقها وقال بتعب:خليني انام في حضنك النهارده علشان محتاجك اوي!
احلام لفت بجسمها وبصتله وقالت بقلق:في حاجه حصلت ولا ايه ؟
ماهر غمض عينيه وقال بتعب:هحكيلك كل حاجه بعدين بس خليني انام في حضنك النهارده!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت عليه وضمته اكتر لحضنها وماهر غمض عينيه وهوا بيحاول يفضي دماغه لانه مضغوط..وقبل ما احلام تطفي النور علشان يناموا شافت شكله وانه نايم بهدومه فقالت بتساؤل:قوم غير هدومك طيب علشان تكون مرتاح اكتر؟
ماهر حرك راسه بالرفض وهيا ابتسمت علي شكله لانه كان جميل..فماهر قال :طفي النور دا بق ونامي!
احلام حركت راسها وقالت:طيب وحمزه عامل ايه وهو معاه حد !
ماهر بنوم:معاه مرسي متقلقيش عليه المهم دلوقت خديني في حضنك اكتر لحدما انام!
احلام طفت النور ولمست شعره بحنيه ووقتها ماهر بدأ يحس بالامان ويسمح لعقله يرتاح من التفكير ونام!
احلام استغلت انه نايم في حضنها وقرر تردله القبله اللي ادهاله قبل كده في بيت والدها فقربت بهدوء لشفايفه ورغم انها طلبت منه يكونوا مخطوبين الا انها متنكرش انها بتحبه وانه جوزها وحلالها ..فقربت من شفايفه وقبلته برقه وماهر وقتها شدها اكتر عليه وهيا شهقت لما لقته صاحي لسا وبيبص عليها بنص عين..
احلام بخجل:انا؟
ماهر قاطع كلامها بقبله رومانسيه واحلام وقتها بادلته القبله وحطت ايديها الاتنين ورا راسه وهيا بتداعب شعره بهدوء..يتبع بقلمي شيماء صبحي
مفضلش كتير وماهر ينتقم وياخذ حقه بس تفتكروا شوقي المره دي هيساعده ولا هيخونه من تاني وياتري حموزه هيقابل حنين ولا هتجننه؟