روايه حبيبي المدير الفصل السابع الثلاثون 37 الكاتبة شيماء صبحي

 

روايه حبيبي المدير
الفصل السابع الثلاثون 37
الكاتبة شيماء صبحي
في يوم جديد اتجه ماهر للشقة اللي فيها ممدوح ومنعم واول ما وصل كان منعم في استقباله وممدوح مكانش واقف معاه..ماهر بص لمنعم وقال بتساؤل وهو بيدور بعيونه علي ممدوح؟
:فين ممدوح يا منعم..انت مخبيه ولا ايه؟

ابتسم منعم وبص لماهر وقال:لا يباشا بس عامل لحضرتك مفجأه..بص منعم وراه وشاور لممدوح اللي مستخبي وقال:اطلع يا عم ممدوح ماهر باشا وصل وعاوز يشوفك؟

خرج ممدوح واول مشافه ماهر وقف مصدوم..من جماله؟؟
كان ممدوح لابس بدله شيك ومصفف شعرة لورا وحالق دقنة وكان شكله مختلف تماما عن اول مره شافه فيها ماهر..(أصبح شخص تاني)

ماهر بصلة بانبهار وسقف بايديه وهو بيبص لمنعم وبيقول:تسلم بجد يا منعم.. انا مبهور من شكله ..انت عملت فيه ايــه!

ممـدوح اتكلم وقال بتساؤل :يعني انا انفع اكون بيزنس مان يا ماهر باشا ولا مينفعش؟
ماهر بانبهار:الله أكبر هو اتعلم انجليزي كمان؟
ابتسم منعم وحرك راسه بالموافقة وماهر قرب من ممدوح وحط ايديه علي كتفه العريضه وقال:تنفع ونص يا ممدوح  دا انت بقيت ألمع وانظف من ظافر العابدين يا جدع .. كمل ماهر كلامه وقال بجدية :انت عارف يا ممدوح لو نجحت وعملت زي ما انا عاوز بالظبط  انا هعمل معاك ايه؟

عدل ممدوح لياقة قميصه وقال بحماس:هتعمل ايه يباشا؟
ماهر بصله وقال بابتسامه واضحة:هطلعك القمر يا ممدوح ،وهركبك الطيارات وهوديك اماكن عمرك مشوفتها؟

ممدوح  بص لماهر بخوف لانه فهمه غلط وقال بنبرة مليانه قلق:قمر وطيارات هو انت هتموني وتطلع روحي للسماء ولا ايه يباشا؟
ضحك ماهر علي كلامه وقال برفض:لا يا ممدوح مش قصدي انا اقصد اني هديلك فلوس تقدر من خلالها تعمل كل اللي انا بقولك عليه دا .. لان انت بعدما تخلص مهمتك مش هتكون رجل عادي تاني بعد كدة ..وهتكون فعلا بيزنس مان؟

حرك ممدوح راسه وبص للسقف لانه مكانش فاهم اي حاجه من كلام ماهر برغم شرحة ليه ..ولاكن  ماهر قطع تفكيره لما قال بجدية:جهز نفسك هتبدا مهمتك النهارده وعلشان برضوا لو عكيت الدنيا تلاقي اللي يلحقك.. 
بص ماهر لـ منعم وكمل كلامة وقال: منعم هيكون معاك كأنه المساعد بتاعك وطبعا هوا هيقلك هتعمل ايه بالتفصيل؟

ممدوح هز رأسه بالموافقه وماهر طلع من جيب الجاكت بتاعه  فلاشة فيها فيديوهات لوالدة ياسر وهيا قاعده علي الطاوله وبتلعب قمار مع أصحابها ..

(كان اللي جاب الفيديوهات دي واحد من رجالة ماهر لما صور والدة ياسر وهو متنكر في شكل واحد من اللي شغالين في البار اللي هيا بتروحة..وحط كل الفيديوهات علي الفلاشه واداها لماهر)

ماهر قرب الفلاشه من منعم وقال بصوت مليان جدية :الفلاشه دي يا منعم عليها فيديوهات لوالدة ياسر هيا اسمها نبيله بس الشهرة بتاعها ناني هانم ..انت هتشغل لممدوح الفيديوهات دي علي اللاب علشان يعرف من خلالها طريقة لعبها ..ويقدر يكسبها بسهوله .
منعم هز رأسه بالموافقه وماهر بص لممدوح وقال:أجهز للبداية يا ممدوح!
ممدوح حرك راسه وماهر كمل كلامة وقال:ناني هانم اللي هتلاعبها دي مبتلعبش غير علي ملايين .. هيا كانت ثروتها من شهر بس ٢٠٠ مليون حنية؟

اول ما قال ماهر كلامه ممدوح اتصدم ومعاه منعم من سماع المبلغ وماهر كمل كلامه ليهم بجديه اكبر وقال:هيا حاليا معهاش كل الفلوس دي لانها خسرت نصهم ..يعني لعبك كله هيكون مبني علي هدف كسب١٠٠مليون..وانا عاوزك في البدايه تخسر و تكسبها مبلغ ١٠ مليون جنيه ..علشان تكسب ثقتها في انت غاوي لعب،، وانت كل اللي عليك بعد كده تكسبها ومنعم معاك هيقوم بالواجب..يعني الشيكات اللي هتدفع منك او هتاخدها منها منعم هو اللي هيتعامل ملكش دعوه انت بيها ..

ممدوح ومنعم حركوا راسهم بالموافقه وماهر بلغهم ان النهارده هتكون البدايه وبعد مـا ممدوح يشوف الفديوهات هيروح البار اللي هيا هتكون فيه وهيلعب مع واحد اسمه:سامي..ودا هيكون تبع ماهر وهيعمل مشكله بعدما ممدوح يكسبه وطبعا كل حاجه هتكون مدبره لحدما ناني تاخد بالها من ممدوح واللي هيكون اسمه " ديحه باشا" 

منعم ردد الاسم بضحك وقال:بس الاسم مش مضحك شويه يا ماهر باشا..؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا حلو متقلقش انا عارف انا بقولك ايه؟
منعم حرك راسه وهو كاتم ضحكته وممدوح كان واقف وبيسمعهم وساكت لحدما ماهر سابهم ومشي وبدا منعم وممدوح يشوفوا مع بعض  الفديوهات علشان يتعرفوا علي شكل ناني ..واول ما ممدوح شافها قال بدهشه:

يادين البني ايه المرة دي ..هو في كده بجد يا منعم؟
منعم ضحك علي رد فعل ممدوح وحرك راسه بالموافقه وقال:اوعي تعمل كده قدامها احنا عاوزينك تكون تقيل علشان هيا مش بتحب الراجل المدلوق..واي ست كده عمتا..خليك تقيل يا ديحه باشا؟
منعم مقدرش يكتم ضحكته اكتر وانفجر من الضحك لما قال اسم ديحه وممدوح كان بيبتسم علي شكله وبعدما منعم خلص ضحك  اخد نفس طويل بصل لممدوح وقال:خلينا نكمل علشان ماهر باشا بيقولك هنروح البار ولازم نستعد علشان نكون هناك بدري؟

ممدوح حرك راسه بالموافقه وبداو يكملوا فرجه علي الفديوهات وبدا ممدوح يركز مع طريقة لعبها مع اللي حواليها وقدر بسهوله يعرف ازاي هيغلبها؟

وعند ماهر كان خرج من العماره وركب عربيته وقرر يروح الشركة لان عنده اجتماع مهم وقبل ما يتحرك بعربيته كان اتصل بشوقي.

كان شوقي في الشركه قاعد علي مكتبه وباين علي وشه الحزن …فـ أول ما لقي إتصال من ماهر عدل نفسه بسرعه من علي الكرسي ورد عليها
ماهر بتساؤل:اي الاخبار يا شوقي..ياسر اتصل عليك؟
شوقي بتوتر:ايوا يا باشا اتصل..وزعق فيا لاني بقالي اسبوعين مقولتلوش اي اخبار وكان كل اللي بقولهوله ان حضرتك مسافر؟
ماهر بجدية:طيب بلغه اسم المجموعة اللي هنجدد العقد معاها الاسبوع الجاي؟
شوقي بصدمة:قصدك مجموعة الفؤاد يا فندم!
ماهر بضيق منه:ايوا يا شوقي انا عايزك تنقله كل الاخبار عنها عايزه ياخد مننا المشروع في اقرب وقت؟
شوق يكان بيسمع كلام ماهر ومصدوم..ازاي ماهر عايز يوصل ياسر بافضل مجموعه بتمتلكها الشركة فـقال شوقي بتساؤل:هو حضرتك بتتكلم بجد يا فندم..اصل المجموعه دي..مهمة للشركة و..
ماهر قاطع كلامه وقال بجديه واضحة في صوته:اسمع اللي بقولك عليه وخلاص..انت مش هتعرفني شغلي.
شوقي حرك راسه بالموافقه وقال بخجل من نفسة :تحت امرك يا فندم..يعني اعرفه كل المعلومات عنها ازاي؟
ماهر بضيق: عاوزك تعرفه الخبر دا بطريقتك معاه قبل ما اعرف وطينتك؟بلغة بكل المعلومات انا عايزة يعرف كل حاجه عنها وعرفه المكاسب اللي كانت بتيجي للشركة من المجموعه عاوزه يعمل المستحيل علشان ياخدها..
شوقي رد بالموافقه:حاضر يا ماهر باشا..تحت امرك !
ماهر قفل مع شوقي المكالمة وساق العربيه واتجه لشركته ؟

وعند شوقي بعدما ماهر قفل معاه المكالمه اتصل بياسر فورا واول ما رد ياسر شوقي قال بحماس مزيف :ياسر باشا عندي ليك خبر بمليون جنيه
ياسر كان قاعد براحه واول مسمع حماس شوقي عدل نفسه وقال  بفضول:خبر ايه اللي مخليك متحمس اوي كده؟
شوقي:حضرتك سمعت قبل كده عن مجموعة الفؤاد..
ياسر غمض عيونه للحظة وبعدها هز رأسه بالمـوافقة وقال:أيوا سمعت عنها مش دي مجموعة مساهمه في شركة..

شوقي قطع كلامة وقال:مساهمه كبيرة في شركة الصياد ويعتبر يا فندم دي المجموعه اللي معتمده عليها الشركه ف يكل حاجة؟
ياسر بتساؤل:مالها المجموعه وليه فجأة بتتكلم عنها؟
شوقي ضغط علي اعصابه لانه بيبذل مجهود علشان يقنع ياسر وقال:المجموعه دي يا فندم العقد بتاعها هيخلص مع الشركة هنا كمان اسبوع وماهر بيه هيمضي العقد معاهم بس انا قولت ابلغ حضرتك علشان لو هتضمهم لشركتك بدال الشركة هنا؟
ياسر فكر لثواني وقال بنوافقه:طيب هيا المجموعه دي لو عرضت عليهم يساهموا في شركتي هيوافقوا؟

شوقي بفخر:يباشا هما يطولوا يساهموا في شركتك  ..يباشا المجموعه دي شركات كتير حاطة عيونها عليها واكيد الخبر وصلهم وهيبذلوا كل ما في وسعهم علشان يضموها ليهم.

ياسر اخد ثواني تاني يفكر وقال:طيب يا شوقي كويس اوي الخير دا ..ابعتلي كل حاجه تخص المجوعة دي فورا وانا هشوف شغلي معاهم؟

شوقي رد عليها بالمرافقه وقال:تحت انر سيادتك يا فندم .
ياسر قرر يقفل معاه المكالمه ومن غير ما ييبلغه السلام قفل في وشه.
شوقي بص للتيلفون بضيق وبص علي رقم ياسر بكره  شديد وقال:حسابك معايا كبير اوي يا ياسر باشا..لانك استغليت اكتر حاجه بحبها في حياتي..وربنا يقدرني وازلك زي ما زلتني كل السنيين دي!

________في مدرسة حنين "

كان عندها امتحان اخر السنه فكانت قاعده حنين وهيا كانت مركزه جدا علشان تنفذ وعدها لنفسها وتجيب درجه كويسه وبعد اول ساعتين ما خلصوا قرروا ياخدوا بريك واول ما خرجت حنين علشان تشتري اكل لقت سليم واقف بيمنعها تمشي وبيقول برجاء منها :حنين ممكن نتكلم شويه؟

حنين بصتله وحركت راسها بالرفض وقالت بضيق من قربه منها:لا مش هينفع انا معنديش وقت للكلام دا؟

سليم بصلها بضيق من رفضها ليه وقال : طيب يا حنين انا مش هطلب منك نرتبط تاني ، بس عايز اعرف بعدما الامتحنات دي تخلص هتروحي تقدمي في كليه ايه ..لاني مش عارف اتواصل معاكي؟

حنين بصتله برفع حاجب وقالت :مش لما النتيجه تطلع الاول هعرف ..بس انت بتسأل ليه يا سليم ومهتم كده ..وانت اي علاقتك بالكليه اللي هدخلها 
كملت بسك وقالت:اوعي تكون بتفكر تدخل نفس الكليه انت كمان ؟

سليم اتحرك من كلامها وحرك راسه بالرفض وقال:لا مش قصدي انا بس ممكن اوصي عليكي والدي ..لان شركته بتعمل منح للطلاب كل سنه؟

حنين بضيق:لا شكرا يا سليم ..انا هدخل كلية هنا في مصر؟مش بفكر في السفر؟

قالت حنين كلامها وسابته ومشيت وهوا فضل واقف بيبص عليها ومش قادر يستحمل انه مش عارف يقرب منها .. وهوا واقف كده جنة شافته فقربت منه وقالت بسخريه عليه :مش عارفه ايه اللي عاجبك فيها ..دي واحده شايفه نفسها رغم انها فقيرة؟

سليم بصلها بضيق وقال وهو بيدافع عن حنين:وانتي اللي مشاء الله ثراءك مقوي قلبك منتي بالنسبالي فقيره..ومتفكريش علشان والدك شغال في شركة عاليه شويه معناه انك غنيه لا انتي فقيره ..وبعد كده  متقرنيش نفسك مع حنين علشان هيا افضل منك بكتير؟

جنة بصتله بغيظ وهو سابها ومشي واول ما بعد عنها جنة همست بعصبيه:بق دي احسن مني أناا .. احسن مني في ايه ال..ضغطت علي اسنانها وهيا بتبص لحنين اللي ماسكة ساندوتش وبتاكل فيه وبتقرب منها..فلفت جنة وشها ورجعت للفصل تاني وحنين دخلت بعدها..وبعد وقت بدأ الامتحان التاني وبدات حنين تبذل كل مجهودها علشان تحل كل الاسئلة صح…علشان توصل لاهدافها!!

_________وفي القصر عند حمزه ؟
كان مقرر يروح الكليه علشان يعرف مواعيد امتحاناته ولانه كان متاكد وواثق انه هيعيد السنه بس علشان خاله قرر انه يروح حتي لو مش هيحل ..فقرر يروح بدل ما يتهزق من ماهر لانه عرفه ان دي هتكون اخر سنه ليه هيعيدها لانه هيروح غصب عنه بعد كده..

فخرج حمزه وطلب من احلام تساعده يلبس هدوم علي زوقها واحلام قررت تساعده وطلعتله طقم كلاسيك وقالت:دا هيكون تحفه عليك ..بس قولي انت رايح تخطب ولا رايح الكليه؟

حمزه ضحك وقال:لا  رايح الكليه بس انا لازم اكون شيك علشان الطلبة الي مثبتهم هناك…لما يشوفوني ينبهروا واحس اني ناجح في حاجة بدل ما انا عارف اني رايح الامتحان وانا متأكد اني هعيد السنه؟

احلام ضحكت علي كلامه وقالت وهيا بتغيظة:بق رايح تعاكس البنات اهو..مش قولتك انت متنفعش لحنين لانك بتاع بنات وهيا مش هتوافق بيك؟

حمزه عدل نفسه بسرعه وبصلها بلهفه وقال:حنين..وهيا فيين حنين..انا محتاج اشوفها اوي يا احلام..صحيح ان دمها ماشي في دمي بس حاسس انه كله راح لقلبي..ولما بسمع اسمها بحس ان قابي هيخرج من مكانه!

احلام ضحكت علي الشِعر اللي بيقوله فـ ضربته بخفة علي دراعه وقالت:ولما انت واقع كده مش يتحترم نفسك ليه..انا عايز اقولك نصيحه..البنت مننا مش بتحب الولد اللي عليه زحمه..يعني حنين لو شافت ان البنات بتتلزق فيك مش هتحبك يعني خف شويه علشان مفيش واحده توقفك  مرة وانت معاها وتخرب عليك ..

حمزه بصلها وقال:هيا فين بقولك..دي مش راضيه تبص في وشي حتي..انتي مش قولتيلي انها مش مرتبطة؟
احلام ضمت حاجبها بتساؤل وقالت بشك :مش راضيه تبصلك؟ ازاي هو انت شوقتها تاني من ورايا ولا ايه؟
حمزه حاول يهرب من قدامها بسرعه ولاكنها مسكته من هدومه وقالت بتهديد:رايـح فين تعالا قولي قابتلها امتي وفين؟

حمزه بلع ريقه وقال بتوتر:اصل انا روحت اشوفها من يومين كده وهيا اول ما شافتني مردتش تبصلي؟

احلام بصتله بصدمه وقالت:متاكد انها شافتك ..شافتك شافتك يا حمزه ولا كنت لابس حاجه مداريه وشك؟

حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:كنت لابس النظاره والماسك وانا متاكد اني عيني جت في عينيها بس معملتش اي رد فعل؟

احلام حست انها هيجيلها جالطة فقالت:لابس نظرات وماسك وعاوزها تعرفك..انت ايه يا اخي ارحمني بق هتجلطني؟

حمزه بصلها بدهشه وقال:يعني ايه قصدك انها ما اخدتش بالها مني؟
احلام سابته ومشيت وهوا جري وراها بيعرج وقال:استني انتي قصدك ايه يعني في امل احاول تاني!
احلام بضيق منه:انا وانت اهو لو عبرتك اصلا لا تاني ولا تالت!
حمزه ابتسم علي كلامها وقال باعتراض:لا هتعبرني انا اصلا مترفضش وهوريكي لهفتها عليا قريب اوي؟

احلام رجعت جناحها تاني وهوا خلص لبس بسرعه وراح للجامعه .
_______
وفي شركة ماهر اول ما وصل كان في استقبالة السكريتره واللي قالت:حضرتك تحب تاخد خمس دقايق راحه قبل الاجتماع ولا تحب  نبدأ علي طول؟
ماهر قال  بتساؤل و هوا ماشي والسكرتيره وراه:المجموعة وصلت ولا لسا؟
السكرتيره:وصلوا يا فندم ومستنين حضرتك في غرفة الاجتماعات.
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب انا هبدأ الاجتماع دلوقت بس قبل اي حاجة بلغي كل الشركة ان الشحنة الاخيره لازم تخلص خلال ثلاث ايام ولو محتاجين وقت اضافي يقدروا يبدأو من النهارده..عاوز شغل بجد ومحدش يتدلع علشان لو لقيت حد بيعمل كده فيعتبر نفسه برا شركتي؟

السكرتيره حركت راسها بالإيجاب وهوا كان وصل لغرفه الاجتماعات فأول ما دخل كل اللي موجودين قاموا وقفوا احتراما ليه واول ما ماهر قعد بصلهم وقال:اتفضلوا ارتاحوا..اهلا وسهلا؟
كل اعضاء المجموعه ابتسموا وقالوا:اهلا بيك يا ماهر باشا؟

ماهر بصلهم بجديه وعدل هدومه وقال: في الحقيقة انا طلبت اننا نعمل الاجتماع دا قبل ما نجدد العقد بينا..
فانا عاوز خدمة منكوا هتفيدني جداا وطبعا كلوا هيكون  بحسابه؟
اعضاء المجموعه بصوله بانتباه وهو قال:في واحد منافس ليا حاشر نفسه في كل حاجه عندي في الشركة حتي انتوا عاوز يضمكوا ليه فانا عاوزكوا توافقوا انكم تروحوا لشركته لما يعرض عليكم وطبعا طلبي هوا انكم تعرضوا عليه انه يدفع ليكوا مبلغ مقابل انضمماكوا ليه؟

اعضاء المجموعه بصوا لبعض وبدأوا يتهماسوا مع بعض لحدما اخدوا قرار وبصوا لماهر وقالوا:وبعدما نوافق وناخد الفلوس ايه اللي هيحصل بعد كده؟

ماهر حرك راسه وقال:بعدما تاخدوا فلوس منه وتنضموا ليه فتره انا عندي مشروع ليه هيلهيه عني خالص وبكده اكون ارتاحت منه؟

اعضاء المجموعه حركوا راسهم وقالوا:طيب حضرتك بتقول كله بحسابه تقصد ايه؟
ماهر ابتسم وقال:اقصد اني ليا عندكوا فلوس ٥مليون جنيه كانوا فوق اخر حسبه ليا وطبعا انا اديتلكوا مهله تدفعوا بس انتوا شكلكوا نسيتوا ..بس انا طبعا زي ما بقدر وبدفع اللي ليكوا دا حقي وانا ممكن اتنازل عن الفلوس دي لو عملتوا اللي طلبته منكوا؟

المجموعه حركوا راسهم ليه بالموافقه وهو قال:ها قولتوا  ايه
رد المتحدث باسمهم وقال بموافقه:موافقين يا ماهر باشا ..برغم ان اللي بينا مش بس فلوس ..بس احنا عارفين حضرتك كويس ومقدرين كل اللي عملته علشانا؟
ماهر حرك راسه وهما قالوا:يعني احنا هنجدد العقد ولا هنمضيه مع المنافس دا؟

ماهر: انا عاوز الموضوع  دا يخلص قبل ما نجدد العقد؟
المتحدث:يعني قبل اسبوعين؟
ماهر حرك راسه بالموافقه ..وبعدها هما حركوا راسهم بالموافقه ..

ماهر وقف وعدل هدومه وقال:وبكده يكون انتهي الاجتماع بتاعنا اتفضلوا حضرتكوا ارتاحوا في الريسبشن الخاص بشركتنا تحت؟

حركوا راسهم بابتسامه لانهم بيحبوا استراحه الشركة لان بيكون يفها كل حاجة حلوه فسلموا علي ماهر بسرعه وخرجوا وهوا رجع لمكتبه واول مشافته همس السكرتيره قربت منه وقالت:حضرتك ليه قولت انشر خبر امبارح ان مجموعه الفؤاد هتنهي عقدها بعد اسبوع؟

ماهر اتكلم وهو بيقعد علي المكتب:علشان حاجه عاوزها تتم من غير ما اي جاسوس هنا فيا لشركه يعرفها؟
همس بصتله باستغراب وقالت :وهو في جواسيس هنا في الشركه يا فندم 
ماهر اتكلم وقال بسخريه كبيره :كتير يا همس متعديش..بس انا هقول ايه ولا هعمل ايه ..اهو نحرص وخلاص؟

همس حركت راسها بالموافقه وهيا بتبص لماهر باعجاب واضح علي ملامحها وماهر اول ملاحظ نظراتها ليه قال بتساؤل:خير يا همس في حاجه  تانيه عاوزه تقوليها؟
اتعدلت همس في وقفتها وقالت:لا يا فندم حضرتك تحب تشرب قهوه؟

ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا خرجت بسرعه ووقتها تيلفونه رن وكانت حبيبة قلبه اللي بتتصل واول مشاف اسمها علي شاشة التيلفون ابتسم بحب ومسك التيلفون بسرعه ورد عليها وهو بيقوم وبيقرب من ازاي الغرفه وبيتفرج علي السماء.

ماهر قال بحب كبير واضح في صوته:حبيبة قلبي؟
احلام قلبها دق وقالت بخجل: هو انا رنيت في وقت مناسب ولا ايه؟
ماهر بابتسامه:انتي ترني في اي وقت وانا لو مشغول اسيب اللي في ايدي وارد عليكي..هو انا اطول بس اسمع صوتك ؟

احلام ابتسمت بفرحه كبيره لان كلامه ليها كان كبير بالنسبالها فقالت :انت هترجع امتي..انا عايزه اخرج معاك لأول مره ؟

ماهر بإبتسامه:انا فاضي دلوقت اي رئيك اخرجك انا خروجة علي زوقي؟
احلام :اممم طيب موافقه..هتيجي علي امتي؟
ماهر :يادوبك مسافة الطريق …روحي اجهزي بس اهم حاجه خلي لبسك طويل اتفقنا؟
ضحكت احلام وقالت:حاضر متقلقش .
ماهر اطلق صوت بيعبر عن قبلة رقيقه وقال:مش هتاخر عليكي يا روح قلبي يلا مع السلامه؟

احلام قفلت المكالمة وهيا مبتسمه بحب كبير وبعدها جريت بكل فرحة وحماس تلبس هدومها.
________وعند ماهر في الشركه كان اخد مفاتيحه ومحفظته وخرج من مكتبه وكانت همس في اتجاهه ومعاها القهوه فقال بابتسامه لطيفه:خلاص يا همس اشربيها انتي..وألغي اي ميعاد تاني النهارده علشان انا مشغول؟

همس كانت بتبصله وهوا ماشي ومبتسم وقلبها بيدق فحركت راسها وقالت بصوت واضح علشان يسمعه قبل ما يمشي خالص:حاضر يا ماهر بيــهـ❤️

ماهر ركب الاسانسير وهو متحمس لان دي اول خروجة ليه مع احلام وهما بيحبوا بعض بجد وعلي اتفاق ..فاول ما وصل للدور الارضي وماشي كان الجميع بيبصوا عليه لانه دايما علي لسان الجميع بسبب كل حاجه فيه ..شاغل دماغ البنات لانه مثير ووسيم وشاغل دماغ الشباب بسبب رجولته الطاغية وجديته الشديده..

خرج ماهر وركب عربيته بسرعه وشغل اغنيه رومانسه وبعت لاحلام رساله بلغها انه خلاص في الطريق وهيا اول ما استلمت الرساله ابتسمت بحب وبدات تنهي لبسها بسرعه ..

وبعد وقت وصل ماهر للقصر وطلع لجناحه بسرعه ولان الحب بيغير الاشخاص كان ماهر في اليوم دا شخص تاني علي غير المعتاد.. واول ما دخل وشافها بتحط برافانها قرب منها وقبل خدها بحب كبير وقال:القمر دا كله هيكون خارج معايا النهارده..دا انا محظوظ والله؟

احلام بصتله بخجل وقالت:ايوا..بس انت كمان قمرين..انا خايفه لايخدوك مني؟
ماهر وهوا بيقبل ايديها برومانسيه:مين دول..دانا كنت اموت قبل ما اروح معاهم؟

احلام ضمت نفسها لحضنه بسرعه وقالت بقلق:بعد الشر عليك..ربنا يحفظك وتفضل ونيسي طول العمر؟
قبل ماهر اعلي راسها وقال:يارب يا احلام انا وانتي تفضلي جمبي لحدما نعجز مع بعض ونشوف اولادنا واحفادنا حوالينا؟

احلام بابتسامه:ان شاء الله؟
ماهر قال:خلصتي ولا لسه هتعملي حاجه تانيه؟
احلام حركت راسها بالرفض وهوا مسك ايدهيا وقال:خلاص خلينيا نخرج واحنا لسا بالنهار كده ونقضي اليوم كله مع بعض؟
احلام حركت راسها بالموافقه وهو قال:هو حمزه هنا؟ ولا راح للكليه؟
احلام اجابت:لا راح للكليه ربنا معاه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب كويس.

مسك ايديها وخرجوا من القصر واتجهوا لعربيته اللي واقفه قدام الباب وركبها هيا الأول وبعدها ركب جمبها وقال قبل ما يشغل العربيه:تحبي نروح فين الاول؟

احلام غمضت عينيها وقالت بحماس:ناكل في مطعم..وعلي زوقك انت؟
ماهر شاور بايديه الاتنين علي عينيه وقال:بس كده من العين دي قبل العيندي؟
احلام ضحكت وهو شغل العربيه واتحرك في اتجاه بوابه الخروج واحلام قربت من ايديه ومسكتها بحب وفضلت تبص لملامحه بتوهان وبتقول لنفسها.

(مغلطش ابدا اني ضيعت سنين من عمري وانا دايبه في حُبك،كنت طول عمرك مميز ومن وانت طفل فكان من المتوقع انك تكون مميز لما تكبر كمان)

لاحظ ماهر نظراتها ليه فابتسم وقال:اي رئيك في دقني..
احلام بصتله بصدمه وهو ضحك وغمزات خده بانت فهيا لما شافتهم ابتسمت وقالت:انت حلو كده لمين.
ماهر خجل من كلامها فقال بمشاكسه:لحبيبتي؟
وشها احمر جدا من كلامه وهو ابتسم وبعد وقف مش كبير قال:اي رئيك نطلع المطعم دا؟
شاور ماهر علي مطعم اسمه كان بالانجليزي وكان واضح علييه انه غالي فحركت راسها بالموافقه لان دي او لمره ليها هتدخل مطعم غالي..

فوقف ماهر قدام باب المطعم ونزل وراح فتحلها الباب ومسك ايديها لحدما هيا نزلت واول ما قرب منهم الشاب اللي في الاستقبال اخد من ماهر المفتاح علشان يركن عربيته وماهر مسك ايد احلام وطلعوا الاتين للمطعم وأول ما دخلوا..

كان في استقبالهم بنت وولد لابسين يونيفورم شيك جدا واول ما شافتهم احلام انبهرت لانها مشافتش شياكه زي دي قبل كده؟

الشاب قال باحترام وهو بيوجه كلامه لماهر:اهلا وسهلا يا ماهر باشا حضرتك نورت المكان؟

ماهر ابتسم وحرك راسه وقال:عاوز طرابيزه هاديه تكون بعيد عن الناس.
الشاب ابتسم وحرك راسه بالموافقه :تحت امرك يا فندم اتفضلوا معايا:
الشاب قال كلامو ومشي واحلام وماهر اتحركوا وراه لحدما وصلوا عند طاوله من الواضح انها مميزه والشاب قال بابتسامه :اتفضلوا حضراتكوا اي رأيكوا في المكان دا؟
ماهر بابتسامه:تمام مناسب شكرا ليك؟الشاب ابتسم وماهر قرب من الكرسي وشده لورا واحلام قعدت عليه وبعدها قعد والشاب ساعده يعدله الكرسي وبعدما خلص بصلهم الشاب بإحترام كبير وقال:حضرتك دا منيوا المشروبات ودا منيوا الاكل اتفضل يا فندم وانا تحت أمر حضرتك؟

ماهر بصله وشكره والشاب مشي وماهر بص لاحلام وقال بتساؤل:اي رائيك في المكان عجبك؟
احلام ابتسمت وقالت باعجاب:تحفه..حلو جدا ،بس انت شكلك زبون هنا يعني كله عارفك؟
ضحك ماهر علي كلامها وحرك راسه وقال برفض:لا بالعكس انا اول مره اجي هنا؟
احلام بصدمه:ازاي دا كلو عارفك هنا؟
ماهر رفع حاجبه علشان هيا تفهم قصده ولاكنها ضمت حاجبها وقالت:ايه سكت ليه؟
ماهر لمس خدها بمداعبه وقال:مش بفخم في نفسي بس لو تلاحظي ان جوزك معروف يعني وكده فـ طبيعي انهم يكونوا عارفيني؟

احلام غمضت عينيها علشان حست باحساس  حلو وهو لامس خدها فحركت راسها بالموافقه وبصت للمنيوا وهوا قال:اي رئيك  تيجي جمبي هنا بدل ما احنا قاعدين منفصلين قدام بعض كده؟

احلام بصت حواليها وقالت باعتراض:لا علشان الشكل العام يعني وكده؟
ماهر قام وشد الكرسي جمبها وقال:مش مهم الشكل العام اهم حاجه اننا نكون مبسوطين؟

احلام ابتسمت وحركت راسها بموافقه علي كلامه وهوا ضمها لصدره وبداوا يختاروا مع بعض الاكل اللي هيطلبوه وبدات احلام تختار معاه وقلبها بيدق جامد لان البنات اللي في المكان كانوا باصين عليها فخجلت جدا وقررت تبعد عنه  ولاكن ماهر رفض انها تبعد عنه لحدما يوصل الاكل ..

وبالفعل بعدما طلبوا الاكل ووصل ماهر بعد عنها علشان تعرف تاكل وبدأوا ياكلوا مع بعض بكل حب .
__________وفي شقة والدة أحلام؟

 كانت قاعده وبتبص لجوزها اللي قاعد ياكل بضيق وقالت:بنتي فين يا يوسف..مريم راحت فين؟

يوسف بصلها وقال بضيق من سؤالها المتكرر ليه :معرفش انتي بتسأليني ليه لما انتي مش عارفه تربيها؟
والدة احلام بضيق:اسبوعين وانت بتقول نفس الكلام..،انا مش مطمنة حاسه ان حصل حاجه من بعدما نمت يومها..هو انا حصلي ايه منا كنت كويسه؟

اتوتر يوسف وبصلها بعين واحده وقال:انزلي دوري عليها مادام قلقانه عليها اوي  كده..وبعدين هيا دي يتخاف عليها دي يتخاف منها؟

والدة احلام  قالت باعتراض علي كلامه القاسي:وميتخافش عليها ليه بق مش بني ادمه دي زي وزي الناس ولا انت حاسب نفسك بني  ادم والباقي حيوانات؟

يوسف زفر بضيق في وشها وقال:يووه بق متصدعنيش بق..هو انا اللي زعقتلها وعايرتها قدام جوز امها ولا انتي؟

والدة احلام بصتله وقالت بشهقه :قصدك انها مشيت علشانكمده؟
يوسف بانكار:الله اعلم؟انتي ادري ببنتك؟
والدة احلام بجنون:اه لو اعرف ايه اللي حصل بس..مش فاكرة يا ربي اي حاجه؟

يوسف بلع ريقه وهوا بيفتكر من اسبوعين لما صحي بعدما كان اغمي عليه وشاف الرساله اللي مريم سابتها ولما لقاها كاتبه لوالدتها فيها كل حاجه حصلت منه حرق الورقه  بسرعه وبدا يروق الاوضه بتاع مريم بسرعه ولما اتاكد ان كل حاجه مظبوطته دخل لمراته وقرب منها ونام  جمبها وبعدما صحوا تاني يوم وشافت ان بنتها مشيت كانت هتتجنن لانها متعرفش حصل ايه من بعد ما شربت العصير بس يوسف شرحلها ان ليلتهم كانت حلوه وانها نامت علي طول وعرفها انه ميعرفش حاجه  عن مريم وانه اتفاجئ انها مشيت زيه زيها.. 

والدة احلام صدقت كلامه بس بعد يومين من اختفاء مريم بدأت تشك من تصرفات يوسف لانه يعرف حاجه عن بنتها هيا مش عارفاها  لان كل ما تذكر اسمها  قدامه عيونه بتلمع وكأن حصل حاجه بينهم..

يوسف بصلها وقال:انا نازل ادورلك عليها علشان تبطلي ندب بق..بس خدي بالك كله  هيبق بحسابه،لفي دا مش ببلاش؟

بصتله مراته بقلة صبر وهوا خرج بسرعه من الشقه واتجه لقهوه بعيده عن الحي اللي قاعدين فيه وبدا يشرب هناك شيشه ومتجاهل كل الكلام اللي قاله من دقايق.. 
_______
وأما عن مريم فكانت قاعده في فندق مشبوه ولاكن هيا مكانتش تعرف ..وبعدما قضت فيه اسبوعين كاملين فجأة هجم البوليس علي المكان ولحسن حظها انها كانت برا الفندق ولما رجعت عرفت ان بوليس الاداب كان موجود واخد كل الناس اللي كانت في الفندق وشمعوا المكان..مريم اتصدمت لان كل فلوسها وهدومها في الغرفه اللي حجزاها ..فمكنتش عارفه تتصرف ازاي لانها خايفه لو راحت القسم فجاة يظهرلها ادهم الظابط اللي بيدور عليها من ٩سنين ..فقررت تمشي وتشوف اي حل بدل وقفتها قدام الفندق علشان محدش ياخد باله منها وياخدها هيا كمان للقسم وهيا مش ناقصة..

فقررت مريم تاخد جوله في المنطقة وبعد وقت كبير من اللف  وصلت لحي مهجور بالغلط وتاهت فيه .
_________
وعند ماهر واحلام كانوا خلصوا اكل في المطعم وقرروا يروحوا المول مع بعض ويشتروا حجات جديده ،ولان ماهر مشهور اول ما وصلوا المول كانت ناس كتير اوي بترحب بيه واحلام كانت بتبصله وبتبتسم لان كل اللي سلموا عليه لحدما دلوقت رجاله وشباب بس اول ما لقت مجموعة من البنات بتقرب منه عيونها احمرت وهوا لما لاحظ كده تجاهل البنات بسرعه ومسك ايديها ودخلوا لمحل شنط حريمي؟

اول ما البنات اللي في المحل شافوهم عيونهم لمعت لانهم بيسمعوا عن ماهر وعارفين انه راجل اعمال مشهور وكمان اغني رجال الاعمال في الوطن العربي كله ومشهور كمان برا مصر؟

احلام بصت للشنط وهيا بتشوف ايه اللي مناسب ليها وماخدتش بالها من العيون اللي متابعه جوزها وهتاكله..

ماهر بصلها وقال:اي رئيك حاجباكي حاجه؟
احلام بصتله وهيا بتحرك راسها بالرفض وهوا بص لبنت من البنتين دول وقال:شنط ديور اللي نزلت الجديده فين؟
البنت :متأسفين لانها خلصت يا فندم؟
ماهر حرك راسه وبص لاحلام واللي كانت مستغربه انه يعرف اسماء الماركات العالميه ..بس لما انتبهت ان عارف عادي حركت راسها بالموافقه هيا كمان  وخرجوا الاتنين من المكان ودخلوا محل تاني وكان اللي فيه شباب واول ما شافوا احلام بصولها وابتسموا وماهر وقتها غار عليها وبصلهم وقال:الجديد بتاع شانيل موجود عندكوا؟
الشباب حركوا راسهم بالرفض ووقتها كانت في جزمة عاجبه احلام جدا فقربت تشوفها ولاكن ماهر وقفها وقال:في حاجات احلي من دي .. 
احلام بصتله باستغراب وهوا لما لقي واحد من الشباب دي جايب الجزمه ليها وبيقول:هتكون عليكي تحفه يا فندم؟
ماهر بصله وقال:لا شكرا مش محتاجينها..بعد اذنكوا؟
مسك ماهر ايد احلام وخرجوا من المكان وهيا بصتله وقالت:في ايه يا ماهر الجزمة كانت حلوه؟
ماهر قال وهو بيحاول يتحكم غيرته عليها:مش عجباني ،،تعالي بس معايا وانا عارف محلات حلوه فيها حجات هتعجبك اكتر!

ابتسمت احلام علي شكله وحركت راسها ومشيوا الاتنين لحدما وصلوا لمحل فيه ملابس من ماركة غاليه..

كانت اللي موجوده في المحل بنت محجبه واول مشافتهم رحبت بيهم باحترام وماهر بصلها والبنت بصتله بنظرات عاديه ولما احلام شافتها ارتاحتلها فبدأت احلام وماهر يختاروا هدوم لاحلام وكانت الهدوم كلها حلوه وبدات احلام تختار بحماس لان الهدوم عاجباها فبصتبه وقالت:اي رئيك في دول؟

ماهر بإبتسامه:حلوين ؟
احلا بتساؤل:هما ايه دول؟
ماهر بتوهان:عيونك ،حلوين اوي؟
احلام ضحكت علي كلامه وخجلت اكتر لما قرب منها وقال:اي رئيك تختاريلي حاجه علي زوقك؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت تختاره هدوم وهو كان واقف واحلام بترفع الهدوم وتقيسيها عليه بعيونها وهو واقف بعيد عنها ،وهو كان بيبصلها ومبتسم لحدما احلام خلصت البرفات اللي بتعملها عليه من بعيد فقربت منه وقالت:دا ودا ودا هيبقوا تحفه عليك؟
ماهر اخد الهدوم من ايديها وقال:اي رئيك ادخل أقيسهم وتشوفيهم عليا ..
احلام حركت راسها بموافقه وقالت:والله فكره ماشي روح؟
ماهر ضحك و اتجه لقسم البروفات ودخل لغرفه وهيا قربت من البنت وقالت:انا هاخد دول ..

البنت ابتسمت وبصت علي احلام اللي مركزه مع البروفه وقالت بتساؤل: هو حضراتكوا اخوات..
احلام  بصتلها وضمت عيونها باستغراب وحركت راسها بالرفض والبنت قالت:انا اسفه بس اصل فيكوا شبه كبير من بعض..

احلام حركت راسها بتفهم وابتسمتلها وقالت:لا احنا متجوزين!

البنت ابتسمت وقالت:ما شاء الله ربنا يخليكوا لبعض؟
احلام: اللهم امين،شكرا لزوقك!

ماهر كان خلص لبس اول طقم وخرج واول ما احلام شافته تاهت في جماله ووقتها البنت قالت باعجاب شديد:جميل اوي الطفم  دا يا فندم..حضرتك طالع فيه شبه الممثلين الاتراك؟

احلام كانت سرحانه في جمال ماهر ولاكن لما انتبهت لمغازلة البنت ليه ضمت حاجبها برفض وقالت بضيق:لا وحشين شوف حاجه تانيه؟

ماهر بصلها واستغرب لانها هيا اللي اختارتهم وكانت واثقه انهم هيكونوا حلوين عليه..فلما لقاها مُصره انه يغيره دخل يبدل هدومه ولبس الطقم التاني 
وبعدما خرج البنت سقفت وهيا بتغازله تاني:بجد واو ..يجنن يا فندم!

ماهر ابتسم بهدوء وبص لاحلام لقاها ضامه حاجبها بضيق فـ منغير ما يقول حاجه دخل يغير هدومه ولبس اخر طقم وخرج وكان شكله وقتها هادي وكلاسيكي واول ماشفته البنت سكتت بسبب جماله ووقتها احلام  لما لاقتها سكتت ومغازلتوش حركت  رأسها باعجاب وقالت:هو دا؟
البنت كانت هتغازله بعدما انتبهت لنفسها ولاكن احلام قاطعتها وقالت :شوفيلنا  الحساب لو سمحتي..

البنت حركت راسها بالموافقه وماهر دخل يغير هدومهه ولما خرج تاني لقي البنت خلصت الحساب وقتها طلع الفيزا من محفظته ودفع الحساب وشال كل الشنط وادالها الطقم اللي عجب احلام تحطه في شنطه وبعدما خلصت البنت اخد منها اخر شنطته وبص لاحلام اللي كانت بصاله بجديه وخرجوا واول ما خرجوا من المول قالت بضيق:حلوة الابتسامة بتاعتك دي ..متبتسمهاش تاني بق؟

ماهر باستغراب:ابتسامه ايه؟
احلام ركبت العربيه وهو بصلها بدهشه وحط كل الشنط في العربيه بسرعه وقرب منها وقال:ابتسامه ايه يا احلام!
احلام رفعت حاجبها ولفت وشها وقالت:معرفش..انت ادري بابتساماتك؟

ضحك ماهر وقال بعد ما فهم انها غيرانه:انا ابتسمت لمين بس..دي مجامله؟
احلام بصتله بغيظ لانه بيضحك ودا عصبها  اكتر فحطت ايديها الاتين علي وشه وقالت:متضحكش ومتبتسمش..اسكت خالص؟
ماهر مقدرش يقاوم ضحكه وهيا من جماله مقدرتش تعاقبه اكتر من كده وتاهت في جماله فاستغل سرحانها وقبلها بسرعه ولما لقاها اتفجأت اتحرك بالعربيه وسابها قاعده مكسوفه؟

___________
وبعدما حمزه خرج من الجامعه بعدما عرف ميعاد امتحاناته ركب عربيته وكان وقتها معاه سواق علشان مش هيقدر يسوق ..فقال وهو بيفتكر حنين:وديني المنطقة اللي روحناها من يومين فاكرها؟

السواق حرك راسه بالموافقه:طبعا يا فندم حاضر!
حمزه سند بضهرة علي الكرسي براحه ووقتها السواق اتحرك بالعربيه في اتجاه منطقة حنين؟

حنين وقتها كانت خرجت من مدرستها وروحت مع اصحابها وقبل ما ترجع بيتها افتكرت ان مامتها كانت طلبت منها تشتري من محل بيبيع لحوم ..لحمة تطبخالهم واول ما حنين  وصلت هناك لقت جنه وزمايلها هناك واول ما شاوفوها بصولها من فوق لتحت بسخريه .. ولاكن حنين تجاهلتهم وقربت تشتري اللحمه ووقتها جنه قالت قال بسخريه علشان تضايقها:يا تري بق هتجيبيها شحاته ولا هتدفعي حقها؟

حنين مردتش عليها واشترت اللحمه وخرجت وجنه اتضايقت منها وخرجت وراها وقالت:انا مش بكلمك يا شحاته انتي..ازاي تسيبني وتمشي كده؟

حنين ضغطت علي اعصابها ولاكن لما جنه غلطت في والدتها حنين قربت منها وقالت بضيق:اسمعي انا سكتلك كتير بس انا بحظرك دي اخر مره لو تخطيتي حدودك تاني هزعلك؟

جنه رفعت حاجبها وضحت وبصت لاصحابها بضحكه وقالت:شايفين مين اللي بتتكلم..
حنين بصتلهم بكره كبير وجت علشان تمشي ولاكن جنة شدتها من طرحتها بغضب وقالت:مش قولتلك لما اكلمك تقفي؟
حنين مسكت ايديها وقالت  بغضب:وانا حظرتك لو تخطيتي حدودك معايا هزعلك؟
اول ما حنين قالت كلامها جت علشان تضربها  ولاكن اصحاب جنه وقفولها وزقوها بعيد عنها وجنة بصتلها وقالت بغيظ:مش عارفه بيحبك علي ايه دا انتي مجرد شحاته قذره؟

حين بسخريه عليها:ولما  انتي شايفه نفسك غنيه ونظيفه مختاركيش بدالي ليه؟
كلام حنين فكر جنة برد سليم عليها فخلاها تغضب اكتر وتقرب منها وتقول:عاجبه بق الشحاته الحراميه معندوش زوق..الحيوان؟

حنينه زقتها بغضب وجنة رفعت ايديها تدربها بس فجأة لق اللي بيمنعها..رفعت جنة تشوفه لقته سليم واللي باصص عليها بغضب و بيقول:انا حظرتك تبعدي عنها قبل كده بس انتي مش بتحرمي!

جنة بغيرة وغضب:انت ايه مش شايف اني احسن منها!
سليم حرك راسه بالرفض وقال:لا هيا احلي واجمل وانظف منك؟
حنين بصتله بصدمة وهوا قرب منها وقال:انتي كويسه!

في اللحظة اللي سليم حط ايديه ولمس دراع حنين كان وصل حمزه بعربيته ولما شافهم نار الغيرة حرقت قلبه وكان هينزل يكسر دماغ سليم ولاكن هدأ  لما لقاها بتنزل ايدين الشاب  وبتضرب سليم بالقلم وبتصرخ فيهم  كلهم وبتقول:لو حد فيكوا قرب ااني مني مش هيكفيني فيكوا اني هشتكي للمدير ولو تطاولتوا هرفع عليكوا محضر عدم تعرض ؟

حمزه بصلها وابتسم لانها بنت محترمه فعلا فقرر يمشي وراها لما لقاها مشيت ولما اتاكد ان زمايلها مش شايفنهم وقف العربيه قبلهابشويه ونزل وهو بيقول وهو مبتسم:انسه حنين..ممكن نتكلم ؟
حنين بصتله بضيق ولاكن لما دققت في ملامحه عرفته فبصتله بدهشه وقالت:استااذ حمزه؟

حمزه حس ان قلبه هيطلع من مكانه بسبب الفرحه فبصلها وقال:ايوا انا استااذ حمزه..طالعه من بوقك زي العسل؟
حنين قلبها دق لما شافته تاني فلما لقته بيقرب منها وهو بيعرج قالت بتوتر:حضرتك بتعمل ايه هنا؟
حمزه بفرحه:جاي اشوفك!
حنين بتساؤل :ليه هو حصل حاجه مني؟

حمزه برفض:لا بس انا كان لازم اجي اشكرك بنفسي علي.. علي الدم اللي اتبرعتيلي بيه وانقذتي بيه حياتي؟
حنين اتوترت وقالت وهيا بتبص حواليها:الحمد لله انك بخير..بس انا اسفه لازم ارجع بيتنا لان ماما مستنياني؟

حمزه قال بتساؤل لماذكرت مامتها:ايوا صح هيا والدتك عامله ايه..انا اسف علشان مقدرتش ازورها!
ابتسمت حنين علي كلامه وقالت:هيا بخير الحمدلله بس انت برضوا كنت معذور؟
حمزه لما شاف ابتسامتها داب فيها وقال:ممكن اجي اطمن عليها بنفسي ولا مش هينفع؟

حنين اتوترت وكانت هترد عليه ولاكن لقت اللي واقفين وراها وبيقولوا بصوت واضح مليان سخريه :شايفين المحترمه بتعمل ايه هنا لأ واتحمقت اوي لما سليم لمس ايديها؟

لفت حنين بسرعه تشوف مين ولما لقت جنة واصحابها بصتلهم بتوتر وغضب كبير واول ما لفت تبص لحمزه لاقته باصص لجنه بغيظ لان نظراتها لحنين مش كويسه؟

فقربت منه علشان تطلب منه يمشي ولاكنه كان قرب من جنة وقال:انتي مين يا شبر ونص انتي وازاي تكلمي حنين كدا؟

جنة بصتله ولاقت انه مش باينله ملامح فقالت بسخريه:وانت مين انت كمان..واقع في حبها زي سليم!

حمزه غار جدا لما عرف ان في شخص غيره بيحب حنين فحرك راسه وقال:ايوا بحبها انتي مالك  انتي وحاشرة نفسك في حياتها ليه..ولا انتي بق شكلك فاضيه ومش لاقيه حد يعبرك؟

حنين بصتله بصدمه لانه رد علي جنه وكسفها ولماا اصحابها ضحكوا علي كلامه جنة صرخت فيهم بغضب وبعدها بصت لحنين بضيق وقالت وهيا ماشيه من جميها:شحاته!
قالت كلامه ومشيت وسابتهم ووقتها حنين اتوترت لما جنة قالت كده قدام حمزه بس اللي حنين متعرفوش ان حمزه اتوعد لجنة بالعقاب لانه سمع كلمتها ووصفها ليها واول ما بص في عينها قال:انتي بخير؟

حنين قلبها فضل يدق بقوه لانه اعترف انه بيحبها  فحركت راسها ليه بالموافقه وهو قال:طيب انا ممكن اصولك للبيت؟
حنين بخجل:مش عايزه اتعبك معايا؟
حمزه برفض:لا ولا تعب ولا حاجة؟
اصحاب جنة جريوا وراها وجنة صرخت في وشهم بانها مش عايزه تشوفهم تاني ووقتها بصت لحنين وحمزه من بعيد بغل ودخلت لبيتها وحمزه كان اقنع حنين بانه هيوصلها فعلا..ومشيوا الاتنين مع بعض
______
وفي حي مهجور كانت موجودة مريم اخت احلام وهيا بتحاول تخرج من المكان لان الليل قرب يهجم فقربت من شارع طويل ومشيت فيه واول ما وصلت لاخره شافت نور فحست انها اخيرا لقت مخرج ولاكنها لما وصلت لقت انها كانت عربية وواقفين عليها شباب وماسكين بنت مغمي عليها ومتهجمين عليها وبيغت/صبوها بكل قسوة ؟





حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-