روايه حبيبي المدير
الفصل السادس عشر 16
الكاتبة شيماء صبحي
اول ما بصتله قالت:شكرا علي كل حاجه عملتها علشاني النهاردة..تصبح علي خير؟
ماهر حرك راسه وقال بابتسامه :وانتي من اهل الخير!
احلام مشيت ببطئ في اتجاه بيتها واول ما وصلت قدام الباب بصت عليه ولقته واقف يبص عليها باهتمام ..ابتسمت بحزن وهو حس انها لسا مش كويسه فقرب منها تاني وقال:انا ليه حاسس انك مش بخير وبتكدبي؟
احلام بصتله باستغراب وقالت:لا انا بخير؟
ماهر قرب منها اكتر وحط ايديها علي رقبته وقال:مش مصدقك خليني اساعدك؟
احلام اتصدمت من قربه ليها فبصت لملامحه بتوهان وهوا بصلها وقال بتنبيه:اتحركي معايا يا احلام!
احلام هزت راسها ومشيت خطوطين ولاكنها اتفجأت بيه بيشلها وبيقول:احنا كده مش هنوصل معلشي بق مضطر اوصلك بنفسي؟
اتصدمت احلام ومسكت في رقبته جامد وهيا بتقول بخوف:نزلني انا كده هقع!
ماهر رفعها علي صدره اكتر وقال وهو بيبص في عينيها: لا متخافيش؟
احلام فضلت ساكته وهوا اتحرك لداخل البيت وهوا شايلها و طلع بيها علي السلم لحدما وصل قدام باب الشقه و قال بتساؤل:فين المفتاح!
احلام حركت ايديها علشان تنزل وهوا مسكها جامد وقال:لا طلعي المفتاح بس من الشنطة وانا هفتح الباب.. احلام وشها احمر بشده وحركت راسها بخجل وطلعت المفتاح من شنطتها بتوتر ومدت ايديها بيه وهوا اخده منها وسندها بايديه جامد وفتح الباب ؟
اتحرك بيها لداخل الشقه لحدما نزلها علي كرسي من اللي في الصالون بالراحة ..احلام بصت في الارض بتوتر شديد وهوا عدل هدومه واخد نفسه وهوا بيقول بتساؤل :انتي بخير!
احلام حركت راسها وهيا باصه في الارض فابتسم ماهر وبص حواليه وقال بتساؤل:مش ناويه تجيبيلي المفتاح ولا مش عاوزه نرجع جيران تاني؟
احلام حركت راسها تاني بالموافقه وقالت بهدوء وهيا لسا باصه في الارض:لا هقوم اجبهولك؟
قالت كلامها بخجل واتجهت لاوضه والدها وهو قعد علي الكرسي مكانها واستناها تخرج!
احلام دورت علي المفتاح في نفس الدولاب اللي دورت فيه انبارح ولاكنها ملقتش اي مفاتيح ..فضلت تبص في كل مكان وهيا بتخمن ممكن والدها يكون حط المفتاح دا فين..
بصت علي الدولاب مره تانيه وهيا بتبص عليه من فوق حست ان فيه صندوق موجود بس مش باين اوي..رجعت كام خطوة لورا وهيا بتحاول تشوف كويس ايه اللي فوق الدولاب.. وقبل ما توصل للحيطة وتتخبط فيها لقت ايد بتمنعها.. بصت وراها بخضه ولقت ان ماهر هو اللي واقف وبيقول:اتاخرتي ليه؟
احلام بلعت ريقها بتوتر وهيا بتشاور علي الدولاب وبتقول: انا مش لاقيه المفتاح بس شايفه حاجه زي صندوق موجود فوق تعرف تجيبه ..
ماهر حرك راسه بالموافقه وقرب من الدولاب وبسبب انه طويل قدر يجيب الصندوق دا بكل سهوله!
كان الصندوق من الركنه مليان تراب واول ما ماهر نزله نزل التراب كله علي هدومه ..احلام شهقت بصدمه وهيا بتقرب عليه و بتقول:يا نهارد ابيض هدومك باظت ؟
التراب كان غرق شعر ماهر وهدومه فحط الصندوق علي الارض وبصلها وقال:هو فين الحمام!
شاورتله احلام بايديها في اتجاه الحمام وهوا خرج وهيا فضلت تبص عليه بخجل شديد..
رجع ماهر بعد دقايق وكان مسح التراب من علي شعره وكان فاضل شويه علي هدومه..
احلام مسكت فوطه من اوضة والدها وقربت عليه وقالت:في شويه تراب علي ضهرك خليني امسحه؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا بدات تمسح التراب برفق لحدما خلصت واتاكدت ان هدومه رجعت نضيفه تاني؟
ماهر بعد عنها بمسافة وقال وهو بيبص علي الصندوق: لقيتي المفتاح!
حركت احلام راسها وقالت:لسا ؟
ماهر بص علي الصندوق وقرب منه تاني وقال وهو بيحاول يفتحه: ساعديني نفتح الصدنوق دا يا احلام لانه مقفول جامد!
حركت احلام راسها بالموافقه وقربت عليه وهيا بتمسك الصندوق قدامه وبدأوا الاتنين يفتحوه؟
اول ما اتفتح الصندوق كان مليان صور كتيره وبسبب الركنه كانت برضوا مليانه تراب ..احلام مسكت مجموعه صور وحطتها على الأرض وكانت بتدور علي المفتاح وهيا بتحط الصور اتفجات انها ليها صور كتير هيا وماهر وهما صغيرين!
احلام مسكت صورة من الصور وهيا بتبص عليها بدهشه لانها كانت فاكره ان الصور دي ضاعت من زمان ولاكن مكانتش تعرف ان والدها طلع محتفظ بيهم كل السنين دي!
ماهر انتبه ليها وبص للصوره اللي في ايديها وقال بدهشه:يااه هيا الصور دي لسا موجوده!
احلام خجلت من قربه ليها وهوا بيمسك الصوره من ايديها وهيا حركت راسها بالموافقة علي كلامه وقالت:الظاهر ان بابا كان محتفظ بيهم وانا معرفش!
ماهر طلع بقيت الصور من الصندوق وكانت معظمهم صور للعائلتين وهما متجمعين وكانت صوره منهم كانت لاحلام واختها مريم اللي اكبر منها بسنتين ولماهر كانوا الثلاثة واقفين جمب بعض وبيضحكوا بفرحه..
ماهر بص لاحلام وهوا بيشاورلها علي الصوره وبيقول بتساؤل:هي فين مريم انا مشوفتهاش و فين مامتك؟
احلام اتوترت من كلامه وقامت وهيا بتنفض هدومها اللي باظت بسبب التراب وقالت بتردد:انا هروح الحمام انظف هدومي وارجع!
ماهر بص عليها وحرك راسه بالموافقه وهيا خرجت بسرعه ودخلت للحمام وهيا بتمسح دموعها اللي نزلت !
ماهر فضل يدور علي المفتاح ولقاه وبعدما بص وراه يشوفها لقاها لسا مخرجتش فرجع كل الصور في الصندوق تاني ولاكن اتبقت صوره كانت مقلوبها مسكها ماهر علشان يحطها في الصندوق ولاكنه اتفاجئ انها صوره لاحلام وهيا في اول سنه ليها في الاعدادي وكانت لسا بشعرها ..كانت احلام بتضحك في الصوره وكانت ضحكتها جميلة اوي ..ابتسم ماهر لتذكرة وقت ما اخدلها الصوره دي في الاستديو من ورا المصور فابتسم ومسك الصوره وحطها في جيبه بسرعه وقفل الصندوق تاني وخرج من الاوضه …
احلام خرجت من الحمام بعدما نظفت هدومها واول ما لقته واقف قدامها قالت بتوتر:لقيت المفتاح!
ماهر حرك راسه بالموافقه ورفع المفتاح قدامها وقال:ايوا؟
احلام حركت راسها وهوا قال:انا همشي يا احلام خلي بالك علي نفسك واقفلي الباب عليكي من جوا كويس؟
احلام هزت راسها بالموافقه وهو مشي من قدامها وهيا مشيت وراه ..خرج ماهر من الشقه وهيا خرجت وراه لحدما نزل ماهر علي السلم بسرعه وقبل ما يخرج من الباب الرئيسي للباب بصلها وقال بهدوء :تصبحي علي خير؟
احلام ابتسمت بهدوء وقالت:وانت من اهل الخير!
ماهر مشي وهيا قفلت باب الشقه كويس زي ما طلب منها ماهر و قربت من الشباك بسرعه وطلعت رقبتها برا برفق تشوفه ولقته ركب العربيه وكان منعم فاتحله الباب بعدت عن الشباك و دقايق وسمعت صوت العربيه اتحركت فقفلت الشباك ودخلت اوضتها علشان تنام؟
_________
تاني يوم صحي ماهر علي صوت رنه تيلفونه قام بضيق وهوا بيشوف مين اللي بيتصل عليه واول مشاف الاسم رد وقال بضيق:خير؟
حمزه اتكلم وقال بتساؤل:عاوزه ارجع مصر؟
ماهر قال بضيق قبل ما يقفل السكه في وشه:بتصحيني علشان كده؟
حمزه اتصل عليه تاني وماهر رد وقال بعصبيه:خير يا حمزه عاوز ايه علي الصبح؟
حمزه دخل علي ماهر الاوضه وهوا ماسك التيلفون وبيقول بغيظ :بق بتقفل في وشي يا خالي؟
قام ماهر من علي السرير بصدمه اول ما سمع صوته في الاوضه ..حمزه قرب منه وقال بتوتر:ايوا انا رجعت مصر تاني!
ماهر وقف بصدمه اكبر لما اتاكد ان اللي شايفه حقيقي فـقرب من حمزه اللي واقف بتوتر وقال:انت بتهزر ؟
حمزه قرب عليه اكتر وقال:افهمني الاول قبل ما تعمل اي حركه وتتهور !
ماهر مسح علي وشه بغيظ وقال:اتكلم قبل ما اخلص عليك واريح البشريه منك؟
حمزه بلع ريقه وقال: اصل انا امبارح بالليل لقيت چيدا عرفت مكاني وجات هددتني لو مرجعتش معاهم الفيلا هترجعني بالعافيه وانا بصراحه خوفت اروح معاها فحجزت علي اول طياره لمصر وجيت علي هنا؟
ماهر اخد نفس طويل بعصبيه وقال وهو بيمسك حمزه من هدومه:هوانا مش قولتلك متشغلش بالك بحد وتشوف انت رايح علشان ايه وبس ..
حمزه خاف منه وقال بتوتر:منا خوفت!
ماهر سابه وهو بيبص حواليه وبيقول:هيا الساعه دلوقت كام!
حمزه بص في ساعته وقال:٦الصبح؟
ماهر سابه واقف ودخل للحمام وقفل الباب وحمزه قرب منه وخبط علي الباب وقال بتساؤل:خالي هو انت هتعمل معايا ايه اصلي خايف بصراحه من سكوتك دا؟
ماهر مردش عليه وحمزه بلع ريقه وقال:انا بخاف من سكوتك دا طيب اعمل اي حاجه طيب طمني ؟
ماهر فتح الباب بقوه لدرجه ان حمزه اتفزع فبصله وقال بعصبيه:لو متحركتش من قدامي حالا ومشيت هتزعل جامد اوي؟
حمزه بصله وقال:خالي هو انت متعصب؟
ماهر دخل تاني للحمام وهبد الباب في وشه وحمزه ابتسم وهو بيقول بصوت واطي:انا كده اطمنت يبق اروح انام مع مرسي بق؟
خرج حمزه من غرفة ماهر واتجه لغرفه مرسي اللي كان بيرتب اوضته علشان يستعد لشغله واول مشاف حمزه داخل عليه ومبتسم قال بخضه:حمزه بيه هو انت جيت امتي؟
حمزه قرب من مرسي وحضنه وقال:لسا حالا ..تصدق انك الوحيد اللي عاملي قيمه في المكان دا؟
ابتسم مرسي وهو بيقول بخجل:لا متقولش كده يا حمزه باشا حضرتك ليك مركزك و تستاهل كل خير..
حمزه حضنه بحب وقال:انا من غيرك مش عارف هعيش ازاي انت حبيبي يا مرسي!
ضحك مرسي وقال بتساؤل:حضرتك هتنام هنا ؟
حمزه شاورله وهو بيقول بابتسامه:فاهمني من غير ما اتكلم كمان!
نفض مرسي السرير بسرعه وقال:الاوضة تحت امرك يا بيه تحب احضرلك لقمة تاكلها لان شكلك هفتان من السفر؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:عندك حق يا مرسي انا هفتان وجعان وتعبان اوي ..
مرسي حرك راسه بحزن وقال:ياعيني عليك يا حمزه بيه انت بتتعب بصراحه طول الوقت من سهره لسهره ومن سفر لسفر ومش بترتاح !
حمزه حرك راسه بالموافقه ونام وفرد جسمه علي السرير وقال :عندك حق يا مرسي..
مرسي حرك راسه وقال بدهشه:لا حول ولا قوة الا بالله يارب هموم من دي..
قال مرسي كلامه وخرج من الغرفه وساب حمزه يرتاح من السفر .
في غرفة ماهر؟
كان ماهر ماسك تيلفونه وبيتكلم فيه بغضب وبيقول:انا مش قولت ملكوش دعوه بينا بتتعرضيله ليه ..سكت وسمع ردها ورجع قال بغضب أكتر :انتو اللي اتخليتوا عنه الأول ولو سمحتي يا چيدا ملكيش دعوه بيه وانسيه .. حمزه خلاص مش عايزك ركزي في حيااتك وحبي ولادك التانيين وهو بخير من غيرك متقلقيش ..
والدة حمزه واللي اسمها چيدا قالت باعتراض علي كلام ماهر :انا عارفه انك بقيت مسؤول عنه بس متنساش برضوا اني مامته؟
ماهر رد عليها بعضب اكتر وقال:لا انتي اللي متنسيش انك اتخليتي عنه ورمتيه بعدما انفصلتي عن ابوه وهو كان طفل وفي اشد احتياجه ليكي ولحضنك بس انتي كنتي انانيه ومفكرتيش فيه يبق مش عايز اسمع انك اتعرضتيله تاني .. اخد نفس وقال بتنهيدة :انا عارف انك اختي وليكي معذه عندي بس الا حمزه يا چيدا لانه مستحيل يعيش معاكي انتي وجوزك دا ..
والدة حمزه حركت راسها وقالت بضيق:ماشي يا ماهر انا غلطانه.. انا كنت عاوزه اعرفه علي اخواته علشان بيسألوني عليه وعاوزين يقابلوه ويقضوا معاه وقت بس مدام انت مش عاوزه يشوف اخواته يبق اللي انت شايفه بق و انا عملت اللي عليا ..
ماهر قفل المكالمه بضيق من كلام اخته وبص علي الباب وخرج وهوا بيتجه لغرفة مرسي لانه عارف ان حمزه موجود هناك..
كان حمزه نايم وضامم المخده في حضنه ومبتسم لانه اخيرا رجع للقصر تاني وكان عارف ومتاكد ان ماهر مش هيسفره تاني بعد اللي حصل ..
دخل ماهر للاوضه وهو بيبص عليه وبيقول:متصلتش عليا ليه قبل ما ترجع مصر؟
حمزه غمض عينيه ومثل انه نايم ولاكن ماهر قرب منه وضربه في بطنه وقال بغيظ: لو موقفتش كده وكلمتني راجل لراجل كلها ساعتين وهتكون تاني في دبي؟
حمزه اول ما سمع كلامه قام بسرعه من علي السرير وقال: لا انا خلاص قومت؟
ماهر بصله من فوق لتحت وحرك راسه وقال بتساؤل:مكلمتنيش ليه واستأذنتني قبل ما ترجع مصر..
حمزه بلع ريقه وقال بتردد:قولت انك مشغول ومردتش ازعجك!
ماهر غمض عينيه بضيق وقال :تزعجني؟
حمزه رفع ايديه الاتنين علشان يدافع عن نفسه ولاكن ماهر كان مسكه من هدومه وقال:حلو الكلام هتقوم كده بق زي الشاطر تاخد شاور دافي وتغير الهدوم الحلوه دي وتلبس بدله من اللي انا جبتهملك وتستناني برا في الصالون ؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر سابه وقبل ما يخرج حمزه قال بتساؤل:ليه بق ؟
ماهر بصله وقال قبل ما يمشي:هتعرف لما تجهز؟
رجع ماهر لاوضته وحمزه خرج من غرفة مرسي وطلع اوضته وبدأ ينفذ كلام ماهر واخد شاور ولبس بدله رسميه ووقف قدام المرايه يداري بقيت الورم اللي في وشه علشان شكله يكون متناسق مع البدله .. وبعد ما انتهي حمزه من الاستعداد الساعه اصبحت ٧:٣٠ نزل قعد في الصالون ودقايق ونزل ماهر وقرب منه وقال وهو بيتفحص شكله:ممتاز يلا بق علشان تعرف مهمتك الجديده!
حمزه وقف وحرك راسه بالموافقه وماهر خرج وحمزه وراه ..ركبوا الاتنين في عربيه ماهر وكان منهم متفاجئ بوجود حمزه فبص لماهر في المرايه وقال بتساؤل:هو حمزه بيه رجع امتي يباشا؟
ماهر بص لحمزه بصة سريعه ورجع بص لمنعم وقال :النهارده الفجر ؟
منعم حرك راسه بالموافقه ورجع بص للطريق وكان حمزه باصص علي ماهر وهو عايز يتكلم ولاكن خايف من رد فعل ماهر ففضل ساكت طول الطريق لحدما لقي العربيه وقفلت قدام الشركة؟
ماهر بصله وقال:انزل؟
حرك حمزه راسه بالايجاب ونزل وبعده خرج ماهر من العربيه !!
دخلوا الاتنين للشركة وكان الموظفين بيبصوا عليهم باحترام .. وصلوا الاتنين قدام قسم الحسابات اللي في الشركة ..ماهر بص علي نصر مدير القسم وقال:استاذ نصر تعالا لو سمحت!
انتبه نصر لوجود ماهر وقرب منه بسرعة وقال بابتسامه:صباح الخير يا مستر ماهر؟
حرك ماهر راسه وقال:صباح النور يا نصر..ماهر شاور علي حمزه اللي واقف جمبه ويبص علي المكان بضيق وقال:حمزه هيكون معاك متدرب من النهارده عاوزك تعامله كأنه موظف عادي ..انا بعرفك اهو يا نصر اعتبره موظف وانسي خالص اني خاله!
حمزه بص لنصر اللي بيبصله وبيبتسم ورجع بص لخاله وقال بصدمه:نعم يعني ايه يا خالي الكلام دا؟
ماهر تجاهل اعتراض حمزه و بص لنصر وقال:انا عاوزه يتعلم كل حاجة من الصفر وعاوزك بق تخليه ميبقاش عنده وقت خالص حتي انه يروح لامؤاخذة للحمام .. انت فاهمني يا نصر؟
نصر ابتسم علي كلام ماهر وبص لحمزه وحرك راسه بالموافقه وماهر بص لحمزه وحط ايديه علي كتفه وقال:بالتوفيق يا زومه انا هكون معاك اهو لو حبيت تنتحر عندي في الدور العاشر شباك واسع متقلقش مش هيدايقك وانت بتنط؟
حمزه كان باصص عليه بدهشه وماهر سابه واتحرك وحمزه بدا ينادي عليه بخوف وبيقول:خالي استني خلينا نتفاهم ياااا خالي ياا ماهر ..
ماهر تجاهله وكمل طريقة وحمزه بص لنصر اللي مركز معاه وساكت وقال بتوتر: انت بتبصلي كدا ليه متبصليش كده؟
نصر قرب من حمزه وحط ايديه علي كتفه وقال : تعالي معايا يا حمزه باشا ..نصر ضم حاجبه لما افتكر كلام ماهر ليه فقال وهو بيعيد كلامه تاني :قصدي يا حمزه بس تعالي معايا؟
حمزه نزل ايد نصر بضيق وقال:هاجي معاك بس بلاش لمس..
نصر حرك راسه بالموافقه ودخلوا الاتين لبقيت القسم ونصر شاور علي حمزه وهو بيقول بصوت عالي:رحبوا بزميلكم الجديد حمزه؟
كل اللي في القسم بصوا لحمزه باستغراب ونصر ضحك وقال:علي حسب كلام مستر ماهر مدير الشركه قال اننا نعامله وكأنه شاب عادي وملوش علاقه بمستر ماهر فهوا هيكون متدرب معانا فاللي عنده شغل عاوز يخلص يحطة علي مكتب الاستاذ.. قال كلامه وهوا بيحط ايديه علي كتف حمزه وحمزه حس انه عايز يعيط بسبب المصيبه اللي حط نفسه فيها فبص علي الموظفين اللي باصين عليه وبيضحكوا بشر وهو رجع خطوه لورا وقال:فين مكتبي دا؟
قربت منه بنت وقالت وهيا بتشاور علي مكتب:دا مكتبك بس مش ليك لواحدك الانسه ياسمين شريكتك فيه؟
حمزه ضم حاجبه وهو بيهز راسه بضيق وبيقول بغيظ:ومين بق ياسمين دي!
دخلت بنت جميلة وهيا بتقول بتساؤل:مين اللي عاوزني!
الموظفين شاورو علي حمزه وهو اول ما رفع عينيه علشان يشوف البنت دي اتصدم من شدة جمالها فرفع ايديه بتوهان وقال:انا …