روايه حبيبي المدير
الفصل الثالث العشرون 23
الكاتبة شيماء صبحي
عنه وقفل وراه بالقفل وقرب منها وقال:احلام انا تعبت جدا النهارده ومش عاوز اي حاجه غير اني انام!
احلام بغيظ منه:طيب ما تنام انت فاكرني بمنعك!
ماهر بصلها بتعب وقال:لا مش بتمنعيني ولاكن انتي عنديه اوي وانا بق ..قال كلامه وهو بيقرب منها وهيا بترجع لورا:مش هنام النهارده غير في حضنك لانك مراتي ودا حقي!
احلام وصلت للحيطه وهوا كان وصل ليها لدرجه ان مفيش فارق بينهم فبصتله احلام بتوهان وهوا كان بيبص عليها وعينيه مقفوله نص قافله من التعب وقال بهمس:غيري هدومك دي لان انا مش هرجع في كلامي؟
احلام حركت راسها بتوتر وبعدت عنه واخدت بيچاما ليها وبصتله وقالت بجديه:طيب لف وشك علشان اعرف اغير هدومي؟
ضحك ماهر ورجع للسرير وهوا مديها ضهره وهيا بدأت تغير هدومها وايديها بتترعش لانها خايفه انه يبص عليها فجأة….!!!!!
عدي دقيقه وكانت احلام خلصت ولبست البيچانا وكانت ماسكه الطرحه علشان تلفها..
ماهر قال بصوت واضح:خلصتي يا احلام؟
احلام:لا لسا هلف الطرحة؟
ماهر لف بجسمه وقال بدهشه:طرحة اية احلام انتي تتكلمي بجد!
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا امال عازني اقعد قدامك بشعري وانت..
ماهر بمقاطعه:جوزك يا هانم انا ابق جوزك رسمي ؟
احلام اتوترت اكتر من كلامه ونظراته فحركت راسها وقالت بخجل :بس دلوقت مش هينفع لاني مش مسرحاه ولا غسلاه بقالي فتره يعني!
ماهر:عاجبني ملكيش دعوه بس وسيبيه مفرود كدا!
قال كلامه وهو بيقرب منها وبيبعد الطرحة من علي راسها وبيفرد شعرها واول مشاف شكلها بشعرها عيونه طلعت قلوب فقرب منها اكتر وهو بيستنشق رائحتها وغمض عينيه وكانه مستني الللحظة دي من سنين!
احلام كانت بتبص عليه ومستغرباه لانه لسا حنين عليها ومتغيرش كان وشها احمر بسبب قربه منها جدا فقررت تتحرك من قدامه ولاكنه وقفها بايديه وقال:مفيش لبس ليا اغيره بدل البدله دي!
احلام فكرت للحظة وقالت: في هدوم بابا !
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا مفيش حاجه تانيه!
احلام باستغراب:فيه لماما؟
ماهر ضم حاجبه وقال بغيظ :لا هاتيلي لبابا احسن!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من الباب علشان تخرج ولاكنه مسك ايديها وقال:رجلي علي رجلك في البيت دا بعد كدا؟
احلام بتساؤل:هو انت خايف ولا ايه!
ماهر ضم حاجبه وقال بتساؤل: هخاف من ايه؟
احلام بسخريه:علشان يعني روح بابا معانا دلوقت وكدا..
ماهر بصلها بصدمه ولاكنه حرك راسه بلامبالاة وقال:لا مش خايف وبعدين هخاف من ايه بطلي الهبل دا انا بس عارف حركاتك وانك ممكن تدخلي اوضة ابوكي ومتطلعيش منها تاني !
حركت احلام راسها بتفهم ومشيت وهوا جمبها لحدما وصلوا اوضة والدها وفتحوا الدولاب وطلعت احلام منه تيشرت لوالدها وبنطلون مريح وقالت وخيا بتبص اماهر :دي هدوم انا اشترتها لبابا علشان يلبسها لما يفوق لانه كان بيحب الحجات المريحه دي ممكن انت تاخدهم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وبدأ يقلع قدامها جاكت بدلته وبعدها القميص ووقف قدامها وصدرة باين..احلام كانت مزهوله وهيا بتبص لعضلات بطنة ودراعه وكتفه اللي بتظهر كل ما يتحرك ومكنتش مستوعبه اللي شيفاه..ماهر لاحظ نظراتها فابتسم وقرب من ايديها ياخد الهدوم وهيا كانت متوتره لقربه منها ..ماهر لبس التيشرت وقرر يلبس البنطلون وهو بيفك الزرار احلام جريت بسرعه من قدامه بخجل وخرجت برا الأوضة؟
ضحك ماهر غصب عنه علي رد فعلها وبعدها غير هدومه بسرعه وخرج..
احلام كانت قفلت علي نفسها باب اوضتها وهيا متوتره من قربه ولاكنها قررت تفتحله الباب وتسيبه ينام جمبها لانها برضوا حاسه انها محتجاه معاها فقربت تفتح الباب وقبل ما توصل للسرير كان ماهر فتح الباب ودخل وقرب منها..
ماهر بتساؤل:بتفضلي تنامي علي اي جانب ؟
احلام بصت للسرير وقالت بخجل :انا بتقلب كتير وانا نايمه ممكن انام انا جوا عند الحيطة؟
ابتسم ماهر علي كلامها وافتكر لما لحقها امبارح قبل ما تقع فبصلها وقال:طيب يلا نامي وانا هطفي النور واجي جمبك؟
احلام حركت راسها بالموافقه وطلعت علي السرير وشدت عليها اللحاف وهوا طفي النور وقرب منها وهيا كانت حاطه ايديها علي قلبها واللي بيدق بشده ووشها كله سخن بسبب التوتر..
ماهر نام جمبها وادالها ضهره ورغم انه كان نفسه ياخدها في حضنه الا انه عارف انه هيوترها ومش هتكون مرتاحه فقرر ينام وهيا لما اطمنت انه مديلها ضهره نامت وهيا مطمنه…
وبعد ساعه كانوا الاتنين راحوا في نوم عميق وبسبب ان احلام بتتقلب كتير وهيا نايمه بدأت تقرب منه وبنكتشف كمان ان ماهر برضوا بيتقلب كتير وهوا نايم وفضلوا الاتنين يقربوا من بعض بنوم وشوية احلام تحط رجليها عليه وهوا يصحي بخضه ولما يكتشف انها احلام ويستوعب اللي بيحصل ينام تاني وبعدما يروح في نوم عميق يحط وجله عليها وهيا تنزلها بنوم وطول الليل كانوا بيقربوا وبيعدوا من بعض لحدما طلع الصبح وماهر واحلام كانوا نايمين في حضن بعض….
____________
في القصر صحي حمزه علشان يروح لخاله عند احلام وبسبب انه سهر امبارح كتير صحي متاخر شويه فاتجه لغرفة ماهر علشان ياخد لبس من عنده واول ما دخل للغرفه لقي سيلين واقفه وباين عليها التوتر ..حمزه قلق منها ولاكنه قرر ميخافش ويسألها بتعمل ايه هنا ففتح الباب كله وقال بتساؤل:انتي بتعملي ايه هنا يا سيلين!
سيلين اتوترت جامد من وجوده وقالت:لا افعل شئ كنت فقط ..كانت بتقول كلامها وبتخبي حاجه كانت في ايديها ورا ضهرها فحمزه شك فيها اكتر وقال :انا مش مطمنلك يا سيلين قوليلي كنتي بتعملي ايه بدل ما اتصل بخالي واقوله انك مش علي بعضك كدا وهو يجي ويشوف مالك!
سيلين قربت منه وهيا بتقول بنفي:لم افعل شئ كنت فقط اريده وعندما رأيت الغرفه فارغه كنت ذاهبه ولاكن انت أتيت فجأة مثل الجحيم!
حمزه بحركه سريعه مسك اللي هيا مخبياه ورا ضهرها وقال:مادام مش راضيه تقوليلي دا ايه انا هعرف بنفسي..مسك الكيس وفتحه وهو بيقول باستغراب: هوا مش دا دقيق انتي جايه تعجني بيزا هنا ولا ايه!
سيلين كلنت بصاله بعيون مفتوحه وهوا قرب البودره يشمها واول ما استنشق شويه بدا جسمه يتحرك بسرعه فبصلها بصدمه قبل ما البودره تأثر عليه وقال: دا مخدراات؟
سيلين قربت منه علشان تاخد الكيس وتسكته وباكنه خرج بسرعه من الأوضه وقال باعلي صوته:مرسي تعالي بسرعه الحقني..
سيلين قربت منه واخدت الكيس ولاكنه مسكها وكتفها وقال:بق كنتي بتحطي لخالي مخدرات في اوضته علشان تبلغي عنه صح دانا هخلي ايامك سوده يا زرقه انتي ..
كان حمزه بيقول الكلامه بوعي ولاكن مفعول البودره بدأ يشتغل ويأثر عليه فحمزه بدأ بالتدريج يفقد توازنه ولحسن حظة ان مرسي وصل بسرعه ومعاه اتنين من الخدم ولما شافوه كدا قالوا بقلق:حصل ايه يا حمزه باشا !
حمزه قال قبل ما يفقد توازنه نهائيا:البت دي معاها مخدرات وانا بالغلط اخدت منهـا..قال كلامه ووقع علي الارض ..
مرسي بص لسيلين بغضب وأمر الشباب اللي معاها يمسكوها لحدما هوا يحاول مع حمزه ويفوقه ..
وبالفعل الشباب كتفوا سيلين واخدوا منها البودره وبلغوا الحراس اللي في القصر باللي حصل والحارس اللي كان استلم البيتزا من كام يوم قدر يدخل اوضتها ويفتش فيها ولما اكتشف ان كان شكه في محله طلب منهم يخلوها زي ماهيا وهو هيتصل بماهر باشا ويعرفوا!
وعند مرسي وحمزه كانوا دخلوا الحمام وبدا مرسي يغسل لحمزه وشه ولاكن حمزه كان فقد وعيه تماما لان دي كانت اول مره حمزه يتعاطي حاجة زي دي …
مرسي شال حمزه علي ضهره لما افتكر حل سريع واتجه بيه للمطبخ وطلب من الطباخ يجبله سمك ني وبالفعل جابوه وبدأ مرسي يشممه لحمزه وبدأ حمزه يفوق بالتدريج وبعدها جهزوله قهوه وحمزه شربها وفاق ولاكن مش نهائي كان في وعيه انه يشرحلهم ايه اللي حصل ..واول ما الحارث بلغه ان من يومين وصلها طلب بيتزا من شاب كان شكله غريب وهيا ادتله فلوس كتير
..فوقتها شك فيها وكان شكه في محله .. وبلغه انه اتواصل مع ماهر باشا ولاكن ماهر مردش عليه فحمزه قرر ان هوا اللي يعاقبها المره دي وقال:خالي دلوقتي مشغول اتصرفوا انتو معاها وانا هبلغه بكل حاجه لما اروحله بس اهم حاجه متخلوهاش تهرب لان واضح كده ان البت دي وراها مصيبه كبيرة وانا من البدايه مرتحتلهاش ومش فاهم ليه خالي سايبها هنا لحد دلوقت ؟
الحراس وافقوا علي كلام حمزه وحمزه قرر يطلع ياخد شاور ويغير هدومة علشان يروح لهاله وبالفعل كان حمزه خلص لبس بعد مرور نصف ساعه خرج من القصر وركب عربيته واتجه لبيت احلام؟
___________
وفي بيت احلام صحي ماهر علي صوت خناقه في المنطقه فقام بسرعه وهوا بيبص حواليه ولما لقاها نايمه في حضنه قلبه فضل يدق بسرعه وبدأ ياخد نفسه بصعوبه لانه واخيرا بدأ فعلا يحب احلام بجد ..
واحلام كانت صحيت علي نفس صوت الخناقه ولما لاقته بيبصلها وساكت اتخضت وبعدت عنه وهيا بتقول:هو انا نمت كدا ازاي..
ماهر بصلها وقال بتساؤل:انا برضوا مش عارف تفتكري مين اللي نام في حضن التاني؟
احلام بصتله بخجل وحركت واسها وقالت:مش عارفه ..
واحد من اللي في الخناقه كان بيحدف واحد تاني بطوبه ولسوء حظه ان الشاب تخطي الضربه والطوبه وصلت ابلكونه احلام وكسرت الازاز..
ماهر اتخض وادالها ضهره بسرعه لان الازاز كان جمبهم ولحسن حظهم ان الستاره كانت مقفوله ومحدش فيهم اتأذي كان في نفس اللحظة وصل حمزه ولما انتبه ان الشاب دا حدف طوبه وكسر الازاز خرج من عربيته علشان يتخانق معاه وكانت دي المره الأولي لحمزه في انه يستغل عضلاته ويدافع عن حق اللي حواليه..
الشاب بص لحمزه وقال بغضب:ملكش دعوه انت يا استاذ واحترم بدتلك بدال ما اقطعهالك..
حمزه رفع حاجبه وقال بسخريه:وايه انت متحترمش شنبك دا بدل ما انتفهولك شعره شعره؟
الشاب اتعصب واتضايق لان كل الرجاله اللي كانوا بيدافعوا معاه ضحكوا علي كلام حمزه وباكن حمزه قال بغضب:انت كسرت الازاز دا ولازم انت تصلحه وانا هطلع اطمن ان محدش اتذي علشان لو حد اتأذي هتدفع الثمن غالي ..
حمزه بصوت عالي:مين الحيوان اللي كسر الازاز؟
الشاب اللي حدف الطويه بص لحمزه وقال برفع حاجب: حيوان؟دا انت فاتح صدرك ومش خايف من حد بق؟
الشاب قال كلامه و بص حواليه لرجالته وقال:خلينا نعلمه الادب لانه شكله مترباش..
حمزه حط ايديه علي مناخيره وحس انه حط نفسه في خطر فقرر يسمع كلام ماهر لما قاله يحسب اي خطوه قبل ان يخطيها علشان اي اضرار هتحصل هوا اللي هيستقبلها ..
فبص لعدد الشباب ولاحظ انهم كتير عليه ولاكن ولأول مره يقرر انه يعمل حاجه كويسه وعلي الاقل يحس انه شجاع ومش جبان زي كل مره..
فقرب من الشاب اللي غلط فيه ومسكه من هدومه وقال بضيق:انت غلطان انا متربي ومتربي احسن تربيه ولو مش عارفني فانا حمزه الشناوي تربية ماهر الصياد..قال كلامه وصفعه بقوه لدرجة ان الشاب طار وخبط في الشاب اللي وراه..
كل اللي موجودين بصوا لحمزة بصدمه لانه باين عليه انه صغير ولاكن متوقعوش انه قوي بالشكل دا ..
كان بيتابع اللي حصل من الشباك ماهر واحلام واللي حطت الطرحة علي دماغها علشان تشوف مين الحيوان اللي كسر الازاز ولاكنها انبهرت بحمزه لما دافع عن ازاز بلكونتها واخد حقها وبعدما ضرب الشاب قرب منه واخد من جيبه محفظته وطلع منها مبلغ وقال:هنصاخ بيه الازاز ولو مكفاش هجيبك وهاخد منك الباقي..
من فوق كان ماهر باصص عليه وفخور بيه انه لأول مره ميخافش ويقدر يدافع وياخد حقه ..
الشاب بص لحمزه وقال:انا برضوا مش هسيبك!
الشاب التاني اللي كانت الخناقه مقلوبه عليه قرر يقف جمب حمزه ويقول بتحدي للشاب التاني وللرجاله اللي معاه انه مع حمزه ولو قربوا منه هيزعلهم وبالفعل الخناقه اتفضت والشاب كلهم مشيوا ومفضلش غير حمزه الشاب والي قال بانبهار:هو حضرتك بتلعب چيم فين !
حمزه ابتسم بفخر وقال:جيم خالي في القصر بتاعه وهو اللي بيدربني ولو نفسك تتعلم تدافع عن نفسك روح لاي حد عنده خبره في الدفاع عن النفس وحاول مع نفسك وان شاء الله محدش هيقدر يغلبك بعد كدا!
الشاب سلم علي حمزه وشكره انه بسبب اللي عمله قدر ينقذه من تحت ايد الشاب المفتري دا وشلته وبعدما قال كلامه حمزه قفل عربيته وطلع للبيت وماهر اول ماشاف انه بيقرب منهم طلب من أحلام تغير هدومها وتلف الطرحه علش شعرها ..
وبعد دقايق وصل حمزه وخبط علي الباب وماهر فنحله واول مشافه كانت عيون الفرحه في عينيه فخبط علي كتفه وقال:مكنتش متوقع ان النمله دي جواها وحش شجاع؟
حمزه ضحك علي كلامه وقال:اهي النمله دي يا خالي انت اللي حولتها لبطله علشان كلامك قصر فيا وغير فيا حاجات كتير ومن النهارده مش هسمح لاي مخلوق يضربني لاني مش ضعيف..
حضنه ماهر بفرحه وقال:هوا دا حمزه اللي انا ربيته واتمني انك تفضل كدا ؟
حمزه دخل وقعد علشان يريح رجله واول ما ماهر قعد حمزه حكاله عن اللي شاف سيلين بتعمله وحكاله عن البدره اللي شمها بالغلط وان مرسي وبقيت الخدم ساعدوا يفوق وطلب منه يمشيها لانها بقت خطر عليهم لانها مش شبههم وقاله:خالي انا مكنتش مرتاحلها من الاول وعلي فكره دي واضح ان وجودها فجاه عندنا في القصر مش مجرد صدفه وانها ناوية لحاجة تانيه ..هو انت كنت وعدتها فعلا بالجواز ولا كان مجرد كلام وخلاص..
ماهر اتنهد بضيق وقال:كل الحكايه ان والدها ساعد جدك وقت اما جه يبني الشركه وانا طبعا علشان اردله الجميل كانت بتقرب مني ومتعلقه بيا فانا وعدته اني هتجوزها ولاكن لما ابني مستقبل كويس ليا وانا وقتها كنت فاكر انها بنت كويسه ولكن اكتشفت انها طايشه وبتروح لاي حدوتغلط معاه ومعندهاش اي وعي انها مسلمه وان كل دا غلط!
حمزه بتساؤل:يعني هتمشيها يا خالي وتجيب احلام تعيش معانا!
ماهر حرك راسه وقال:حاضر همشيها وهجيب احلام بس مش عارف احلام هتوافق ولا هترفض!
ابتسم حمزه بحماس وقال:احلام هتوافق بعدما اقولها اني بحبها زي اختي الكبيره واني بعتبرها شخص مهم في حياتي وان وجودها جمبك هيزود حياتنا واحس ان ليا عيله فعلا ..
ماهر قلبه اتحرك من مكانه لانه حاسس بحمزه وعارف انه فاقد شعور ان يكون ليه ام واب فقال بابتسامه:اوعدك يا حمزه اني هقنعها وهخليها تيجي معايا بس دلوقت احنا في عزاء والدها وهيخلص بعد بكرا فانا بطلب منك تروح تجهزلي جناحي وتجدده لحدما نرجع انا وهيا للقصر وعاوزها لما تدخل تحس ان كل حاجه جديده ؟
حمزه بصله وقال بشك:وهيا هتعرف ازاي ان الحاجه اللي هناك قديمه؟
ماهر بصله وسكت وحمزه حس ان احساسه وقتها لما راحله علشان يجيب البدله كان صح وانه كان معاه في الاوضه حد وان اللي كانت معاه اكيد احلام فقال بمشاكسه:يعني احلام كانت هيا البنت اللي كنت مخبيها!
ماهر اتصدم واتوتر وقال :لا؟
حمزه بضحكه:يا خالي بطل بق حركاتك دي انت كبرت علي فكره والحجات دي شغلي انا يعني الكدب ملوش رجلين وانا هدخل واسأل احلام بنفسي؟
ماهر شده عليه وقال بغيظ:انت رايح فين يا حيوان انت دي بتغير هدومها وبعدين اه هيا اللي كانت معايا في الاوضه بس علشان دماغك متروحش شمال كانت موجوده علشان مفتاح شقتها ضاع؟
حمزه ابتسم وحرك راسه وقال:ايوا طبعا وهتلاقيها بق قالتلك رجلي بتوجعني وانت اكيد شيلتها وحصلت الحجات اياها؟
ماهر اتصدم من كلامه وقال بخضه.انت بتقول ايه وجبت الكلام دا منين؟
حمزه بضحكه:يا خالي انا قديم في الشغل دا واكيد عارف حركات البنات دي وبعدين قولي هيا فعلا عملت كدا!
ماهر بص علي الباب اللي احلام فيه وقال :ايوا كلامك صح بس هيا فعلا رحليها كانت متعوره ووارمه؟
حمزه قال وهو ضامم حاجبه:انا برضوا قولت ان احلام بنت محترمه ومش بتاعت رجلي بتوجعني يا بيبي شيلتي!
ماهر ضربه علي دماغه وفي اللحظة دي خرجت احلام وهيا بتقول:ازيك يا حمزه!
حمزه وقف وقرب منها وقال:الحمد لله اتفضلي يا احلام الفلوس دي انا اخدتها من الشاب اللي كسر الازاز بتاع البلكونه !
احلام ابتسمت بهدوء وقالت:شكرا يا حمزه مكنتش اتوقع انك شجاع كدا!
حمزه ابتسم بخجل وقال:بصراحه ولا انا دي كل الحكايه اني شوفت بنت جميله لابسه زي مدرسي وبتبص عليا بعيونها الجميله الخضراء فقولت اني لو اضربت قدامها مش هعرف اشقطها ولاكن للاسف حتي بعدما ضربت الولا دا بقلب جامد ببص عليها لاقتها مشيت متعرفيش هيا مين؟
احلام اتصدمت اول ما سمعت كلامه وبصت لماهر اللي كان مصدوم زيها لانه للحظة حس ان حمزه كبر واتغير ولاكن طلع كل تخيلاته غلط فقرب من حمزه ومسكه من شعره وقال:يعني كلامي مقصرش فيك وكل دا علشان خاطر البنت دي !
حمزه حرك راسه بالموافقه وقال:انا اسف يا خالي بس انا فعلا شكلي مش شجاع انا بتحامي فيك انت العزوه يا خالي..
احلام قربت منهم لان من الواضح ان ماهر هيضربه فقالت بمقاطعه: خلاص اهدي وبعدين انت يا حمزه شايف ان دا وقت هزار ..
حمزه بصلها بخجل وقال:انا اسف !
احلام دخلت للمطبخ علشان تعملهم فطار وماهر بص لحمزه بغيظ وقال:طول عمرك بتبوظ اللحظات السعيده وعلشان لطافتك وظرافتك دي هتروح تعمل اللي قولتلك عليه وهتلاقي منعم تحت بلغه يجيب حد بتاع ازاز ويصلح الازاز اللي اتكسر دا ومحدش يطلع هنا غير لما يتصل عليا الاول ويعرفني انه طالع لان دي مش مفتوحه بحري اي حد كدا يدخل والسلام ؟
حمزه بص لخاله بغيظ وقال وهو بيمشي:وانت فاكرني هموت واقعد هنا لا انا عاوز اشوف البنت ام عين خضرا دي راحت فين لاني وقعت يا خال خلاص بعد ازنك لما تتجوز طنط احلام فعلا ابق تعالي نخطبها؟
احلام كانت سامعه كلامه ولانها عارفه ان لسا شاب صغير مردتش تقاطع كلامه وابتسمت علي كلمة طنط واول ما انتبهت انه خرج وماهر بيقرب منها بدات تتوتر واول ما لقته واقف وراها قالت:خليك استريح جوا وانا قربت اخلص!
ماهر برفض:خليني اساعدك بما اني دلوقتي واخد اجازه ومعندش حاحه اعملها؟
احلام بصتله بتررد ولاكنها حركت راسها بالموافقه وهوا قرب منها علشان يجهزوا الفطار مع بعض…
____________
وفي شركة ديسكاشيال كان ياسر داخل وهوا لابس ماسك ونظاره واول ما وصل وملقاش احلام اتضايق لانه كان عايز يشوفها علشان يطردها قدام الموظفين ولاكن لحسن حظها انها مكانتش موجوده فدخل مكتبه واتصل بواحد من مساعديه يعلن عن طلب سكرتيره جديده ولما ساله المساعد عن احلام قاله انه رفدها لانها مش شاطره وطبعا دا كذب لان ياسر كان محتفظ بالعقد اللي هيا مضته لان في شروط تخليها متسيبش الشغل في شركته لحدما يعدي سنه ولو قررت تسيب الشغل لازم تجيب بنت في نفس مستواها العملي ولو رفضت هتدفع غرامه بمبلغ ١٠٠ الف جنيه ؟
ياسر مسك مرايه عنده في المكتب وقلع الماسك والنظاره علشان يشوف شكله واتضايق لانه ورام لسا ..فاتعصب واتصل بشوقي وقال:انت يا زفت عملت ايه؟
كان شوقي بيراقب حمزه وقدر يعرف ان والد احلام مات فقال:براقب حمزه يا فندم انا اخذت اجازه من الشركه علشان افضاله؟
ياسر بغضب:انت متخلف ومين اللي هينقل اخبار الشركة انت ازاي تعمل حاجه زي دي من ورايا؟
شوقي قال بضيق:انا اسف يباشا بس انت كنت في..
ياسر اتحول عليه وقال:انا مش عايز اسمع اعتذار من النهارده لو مش عارف تشوف شغلك عرفني وانا اوظف غيرك ..
شوقي زعل من كلامه وقال:بس انا شايف شغلي يباشا انا مقصرتش؟
ياسر:لا قصرت وبعدين مالك كده متغير من وقت ماقولتلك هتدبر للولا دا حدثه اي قلبك رق وهتضعف؟
شوقي غمض عينيه وقال برفض:لا ياباشا انا زي منا وبراقبه علشان انفذ اوامرك .
ياسر:طيب بعد كده متعملش حاجه من دماغك تاني لاني مش فاضي اغفرلك اخطائك انا مش فاضيلك! ياسر قال كلامه وقفل في وش شوقي واللي اتاثر جدا وحس انه مهمها هيعمل هيفضل بالنسبة لياسر لا شئ لان ياسر دا معروف انه حثاله لانه اترفد من الحكومه بسبب خيانتة للداخليه وعلشان ميفضحهوش قرروا يرفدوه ويحرموه من منصبه اللي كان بيتباهي بيه وياسر بلغ الناس انه ساب الشغل في الداخليه علشان الشركه ولاكن في الحقيقه هوا فاشل ومعتمد علي نجاح غيره وافكارهم فقال شوقي بغيظ:انا استاهل علشان عملت لواحد زيك قيمه وخونت مديري علشان شويه فلوس..
وقف شوقي عربيته اللي كانت ماشيه ورا عربية حمزه وقال:مش هسمحلك تأذيه وهعرف مديري الحقيقي علي كل حاجه وانا استحق اي عقاب هاخده؟
__________
رواية حبيبي المدير بقلم شيماء صبحي
كانت احلام انتهت من عمل الفطور وكان ماهر بيساعدها فقال وهو بيحط الاطباق علي السفره:مش هتاكلي!
احلام :لا مليش نفس؟
ماهر مسك ايديها يمنعها تمشي وقال:امال عملتي الفطار دا كله لمين؟
احلام شاورت عليه وقال:ليك؟
ماهر بص للاكل وقال:وانا بق هاكل كدا دا ؟
احلام بهدوء:بألف هنا؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا يا احلام انتي هتاكلي معايا انا متعود اصلا مافطرش بس كنت هفطر معاكي بس متوقعتش انك ترفضي..
احلام بصتله وقالت :حاضر هاكل؟
قعدوا الاتنين جمب بعض وبدات احلام تاكل وماهر ياكل معاها وكانت احلام سرحانه وهو مركز معاها ولحدما انتهوا ماهر بص لهدومه واتصل بمنعم يجبله لبس وبعدما قفل معاه بصلها وقال:احلام احنا لازم نتكلم في موضوع ضروري؟
احلام قالت بتساؤل:موضوع ايه؟
ماهر:فاضل بكرا علي انتهاء العزاء وانا مستحيل اسيبك تعيشي هنا تاني انتي لازم تيجي تعيشي معانا في القصر ..
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:انا اسفه بس انا مش هقدر اسيب هنا بسهوله كدا وبعدين معلش يا ماهر موضوع جوازنا دا جه فجاه ومش عارفه انا وافقت ازاي بس انا لسا مش مستعده لاي حاجه ولا حتي لجوازنا انا محتاجه اعيد ترتيباتي من جديد وبالزات ان الوضع اختلف بعدما بابا مات ؟
ماهر بصلها باستغراب وقال :يعني ايه كلامك دا ممكن تشرحيلي اكتر؟
احلام بلعت ريقها وهيا بتقول:انا قبل اي حاجه لازم اعرفك حقيقة شغلي في شركة ياسر غنيم!
ماهر حرك راسه باهتمام وهيا قالت:في الحقيقه انا اتعرفت علي ياسر صدفه لما كنت بتخانق مع مديري القديم لانه طلع اشاعه عني مش حقيقيه وانا مكانش لازم اسكت عليها وهناك كان ياسر موجوده وانا اتعرفت عليه وكنت وقتها قدمت في شركة علي النت واكتشفت انها شركته فوافقت اشتغل فيها خصوصا ان الراتب كان كبير واول مره استوعب ان فى حد بياخد في الشهر مبلغ زي دا ولان طبعا بابا والعمليه كانوا محتاجين فلوس فوافقت وطبعا انت عارف كل اللي حصل ..وبصراحه ياسر قالي انه هياخد منك شحنه وفي الواقع انا ساعدته لاني مكنتش لسا اعرفك ولانك اتغيرت فكنت بالنسبالي شخص عادي بس متوقعتش ان الظروف تقربنا تاني ووقتها كان هوا اخد منك الشحنه وحتي يوم الحفله بالصدفة عرفت انه جايبني علشان يشتتك كان فاكر انك بتحبني وهتتأثر لما تشوفني وللاسف خطته فشلت ولاكن اللي حصل بعدها دا مكانش مترتبله ..
ماهر كان سامع كل كلامها بصمت وهيا دمعت وقالت:انا عارفه اني غلط في حقك وفي حق حمزه رغم ان انتوا اللي وفقتوا جمبي في اصعب اوقاتي ولاكن دلوقت انا مش قدامي حل تاني غير اني..
ماهر قاطع كلامها وقال: احلام كل اللي انتي قولتيه دا انا مش زعلان منه لاني عارف ان ياسر دا مراقبني وعارف اخبار شركتي وفي الواقع الشحنه اللي اخدها كانت شحنه خسرانه لان الشركه الايطاليه دي نصابه ولحسن حظي اني اكتشفت دا بدري ولان ياسر دا طماع وميهموش غير المكسب فاكر اني حاطط كل املي وفلوسي فيها ولاكن بالعكس انا طلعت من الشحنه دي فايز ومخسرهم هما وهوا دلوقت لما يبعتلهم الشحنه مش هيبعتوله فلوس ودي اخرة الغش والطمع فانا كل اللي يهمني دلوقت انك كويسه وانتي برضوا لو عرفتيني كل حاجه بدري كنا هنتفادي يوم الحفله يمشاكلة بس كل حاجه عدت والحمدلله ان مفيش حد فينا اتأذي ..
احلام بصت في الارض بخجل منه وقالت:يعني انت مش متضايق؟
ماهر ضمها لحضنه وقال:مستحيل اني اتضايق منك لانك احلام يا احلام وانا مش مصدق اني لقيت تاني ؟
احلام بصتله وقالت بتساؤل:يعني ايه لقيتني هوا انت كنت بتدور عليا!
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:في الحقيقه انا مدورتش عليكي ولاكن كنت حاسس اني هقابلك تاني ويوم اما شوفتك في القسم كنت حاسس اني شوفتك قبل كدا ولما سمعتك وانتي بتقولي اسمك للظابط حسيت وقتها انك احلام وطبعا ثبتيلي دا بعد فترة قصيرة؟
احلام بصتله بحب وابتسمت وهوا قال:حمزه طلب مني اترجاكي انك تيجي تعيشي معانا في القصر وعلي فكره قالي انه بيعتبرك جزء من عيلته ويتمني انك توافقي؟
احلام ابتسمت وقالت :هوا حمزه فين باباه ومامته؟
ماهر قال بحزن:انفصلوا من وهو صغير وانا قررت اتبناه ؟
احلام بتساؤل:بس الفرق بينكم مش كبير!
ماهر بابتسامه:انا اتبنيته رسميا لما بلغت سني القانوني وانا اصلا كنت معتبره ابني من وهوا صغير..
ابتسمت احلام علي كلامه وهو ضمها لحضنه تاني وقال:خلينا نخلص ايام العزاء هنا ونرجع مع بعض للقصر؟
احلام حركت راسها بالموافقه ووقتها الباب خبط وماهر قرر يفتح الباب ولما شاف انها مروه من العين السحريه قرر يسيب احلام هيا اللي تفتحلها وهوا هيدخل يستني منعم اما يجبله هدومه علشان ينزل ياخد العزاء مع عم احلام ..
____________
مروه دخلت وسلمت علي احلام وساعدتها ينظموا الييت علشان يستقبلوا السيدات اللي هيجوا يعزوا وكان وقتها طلع منعم ومعاه بدل لماهر واحلام قررت تاخدهم منه وتدخلهم لماهر بنفسها واول ما دخلت الاوضه كان ماهر بيلم الازاز وايديه اتخدشت فقربت منه بلهفه وقالت:انت كويس؟
ماهر كتم الدم بايديه وهيا قامت بسرعه جابتله قطن ومطهر وشاش وساعدته وبعدها قالت بلوم:كنت سيبه وانا هبعت اجيب اي حد بتاع ازاي يجي يلمهم ؟
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:لا خليكي انتي انا بلغت السواق بتاعي يجيبه وزمانه جاي!
احلام حركت راسها بالموافقه ولفتله ايديه كويسه بالشاش وقالت وهيا بتشاور علي البدل:السواق جابلك الهدوم اللي طلبتها اناهسيبك بق علشان تغير هدومك براحتك!
ماهر حرك راسه بالموافقة واحلام خرجت ووقتها كانت الساعه اصبحت ١٢ الظهر وبدأت نساء المنطقة يدخلوا شقة احلام ويعزوها وكانت مروه جمبها وبتعمل شاي للناس اللي بتيجي وكان ماهر خلص من تغير هدومه وخرج من الاوضه ولما شافوه اهل المنطقة سألوا احلام عنه وهيا بلغتهم انه يبق ماهر وانه وجع من برا مصر وكانوا معظمهم عارفين ماهر لانه كان مشهور هو واحلام في المنطقه وماهر كان نزل بعدما شاور لاحلام انه نازل للعزاء وهيا حركت راسها بالموافقه ..
واحده من السيدات دول قالت بتساؤل:هوا ماهر كان بيعمل ايه في اوضتك يا احلام ؟
احلام اتوترت ولاكن مروه ردت علي الست دي وقالت:كان بيبدل هدومه لانه جاي من سفر لما عرف ان باباها مات؟
سكتوا السيدات وهما بيحركوا راسهم بتفهم ولاكن
مروه قربت من احلام وقالت بهمس:هوا كان نايم هنا ولا ايه؟
احلام وشها احمر وقالت بصوت ضعيف جدا:ماهر بق جوزي؟
خلااااص ماهر فهم احلام وقدر يسامحها🥰بس احلام شكلها نسيت موضوع شروط العقد تفتكروا ممكن ياسر يستغلها ولا ماهر ليه رأي تانى