روايه حبيبي المدير
الفصل الثاني الخمسون 52
الكاتبة شيماء صبحى
ان شاء الله اول ما تخفي وتبقي بخير هتجوزك ونعمل فرح..واهو ابق عملت حاجه حلوه في حياتي؟
ابتسمت مريم وقالت:وانا علشان اساعدك هوافق..
ضحك حسن وهيا ابتسمت من كل قلبها وفضلت تبصله بكل حب وكان حسن مقرب منها علشان يقبلها وكانوا خلاص هيبوسوا بعض وقتها دخل حمزه وهو بيقول بتساؤل:مفيش مايه هنا يا… سكت حمزه لما شاف حسن مقرب من مريم ؟
اتصدمت مريم من وجود حمزه وبعدت عن حسن بخجل ووقتها حسن بص لحمزه نظرة خلته يخرج ويقفل الباب وراه بسرعه؟
مريم قالت بتوتر:شافنا علي فكره؟
قرب منها حسن بابتسامه وقال بلطف:وفيها ايه لما يشوفنا مش احنا هنتجوز؟
مريم حركت راسها بخجل وهوا قبلها من جبينها وبعدها قعد قدامها وفضل يتأملها للحظات لحدما الباب خبط وبعدما رد حسن بالموافقه دخلت احلام وهيا بتبص عليهم وبتقول:مريم اليوم كده خلص فـ الدكتور قال ان لو انتي حابه تخرجي من المستشفي وتيجي عندنا القصر هيجهزولك غرفه تناسبك هناك في خلال ساعه وتقدري تكوني معايا؟
مريم بصتلها بتردد واحلام كانت بصالها بهدوء فلما فكرت مريم في كلامها حركت راسها وابتسمت:لا مش عاوزه اتعبكم معايا خليني هنا احسن وبعدين حسن هيكون معايا متقلقيش ،كملت كلامها ببابتسامه:ارجعي انتي لبيتك علشان ترتاحي لانك تعبتي معايا اوي النهارده؟
احلام حركت راسها بابتسامه وقالت:طيب انا هجيلك بكره بدري علشان اطمن عليكي وعلشان بروضوا احنا كلامنا لسا مخلصش؟
مريم بابتسامه لطيفه:وانا مستنياكي يا احلام!
احلام ابتسمت بهدوء وحركت راسها وخرجت ووقتها كان ماهر وحمزه مستنينها فبصت لماهر وقالت:مريم هتفضل هنا وبتقول ان الظابط حسن هيفضل معاها،فخلينا نرجع احنا للقصر علشان نرتاح ،لان اليوم كان متعب جدا النهاردة!
ماهر حرك راسه بالموافقه ودقايق وكان خرج حسن من غرفه مريم علشان يودعهم فـ قرب حمزه بخوف من احلام وهمس في ودمها:تفتكري ممكن الظابط دا يضربني؟
احلام بهمس:انشف كده ومتخافش وبعدين هو محلاش ليك تعطش غير وهما في الوضع دا يعني؟
حمزه بهمس هو كمان:وانا هعمل ايه يعني مش انتي اللي قولتيلي المايه عند أختك مريم جوا؟
احلام ضربته بخفه وشاورتلة يسكت وهو همس تاني في ودنها:هوا يبق جوزها ولا ايه اصله يعني كان عاوز.. حسن بصله وهوا سكت بخوف ووقتها احلام بصت لحسن وابتسمت وهو قال:خلوا بالكوا من نفسكوا وان شاء الله كل حاجه هتبق بخير!
ماهر ابتسم وقال:ان شاء الله خير،هيا فعلا كانت فتره صعبه علينا كلنا بس مفيش حاجه بتفضل علي حالها …نهي كلامه بابتسامه هاديه وبص لاحلام ومسك ايدها واستاذن من حسن وقال:اهم حاجه خلي بالك منها يا حضرت الظابط؟
حسن بابتسامه:متقلقش عليها دي مش بس هتبقي في عيني دي في قلبي؟
ابتسم ماهر واحلام ومشيوا من قدامه وحمزه بص لحسن بخوف وحسن كان بيقرب منه علشان يسلم عليه ولاكن حمزه فهم رد فعله غلط وفكر انه هيضربه فجري بسرعه ورا خاله واحلام ومسك في دراع خاله التاني..
حسن ضحك علي رد فعله وضرب كف بكف وبعدها رجع لغرفة مريم ؟
وعند احلام كانت ضحكت علي رد فعله وهمست في ودن ماهر:خايف من حسن!
ابتسم ماهر بسخريه:مش هينشف ابدا الولد دا..قال ايه عايز يخطب ودا بق هيحميها ولا هيا اللي هتحميه؟
حمزه ساب دراع خاله بزعل:يعني ايه ياعني الكلام دا انت فاكر ايه يعني يا خالي اكيد هيا اللي هتحميني هو انا مش ابن ناس ولا ايه؟
ضحكت احلام بقوه وماهر ضحك علي كلامه وحمزه لما استوعب كلامه ضحك هو كمان وقال مصححا لكلامه:لا انا قصدي اني انا اللي هحميها انتوا لغبطوني؟
ماهر حرك راسه برفض وشاورله يركب عربيته وبعدها اتحرك هو واحلام لعربيتهم واتحركوا بيها وحمزه كان واقف لسا قدام عربيته وبيبص عليهم..وبعد وقت لما استوعب هوا واقف مكانه ليه ركب عربيته بسرعه واتحرك في اتجاه القصر..
______وفي المستشفي
اتنكر ياسر علي شكل طبيب وقدر بسهوله يعدي من جمب الصاحفيين من غير ما حد ينبه ليه او ياخد باله منه ،فقرب ياسر من عربيته الصغيرة وركبها بسرعة واتحرك بيها وفي خلال نص ساعه من مغادرته والدته خرجت من المستشفي بسريه هيا كمان وركبت تاكسي ومشيت وراه ..
وعند منعم ..كان قدر انه يتوه رجالة ياسر ويهرب من تحت ايديهم ولاكن ممدوح كان اتمسك بعدما وقع علي الارض والرجاله مسكته .
اتواصل واحد من رجالة ياسر وبلغوه انهم مسكوا واحد من اللي خطفوا ناني هانم وياسر رد عليهم بغضب وقال :هاتوه علي الشقه اللي انا هبعتلكوا عنوانها حالا؟
حرك الشخص راسه بالموافقه وقال:تمام يا فندم تحت امرك؟
قفل ياسر المكالمه وبعتلهم موقع شقته واتحرك هو للفيلا علشان يشوفها وبعد وقت كان وصل واتفجأ ان الفيلا نورها مطفي ومفيش حد فيها فتاكد ان البنك حجز عليها فعلا ، زفر ياسر بضيق وبدا الانتقام يزيد في قلبه فصرخ باسم ماهر بعصبيه:مش هسيبك يا ماهر يا صياد غسر وانا منتقم منك وفي أعز حد ليك زي ما انتقمت مني في امي..
وعند منعم كان قدر يوصل لمكان امان وأتواصل مع ماهرواللي رد عليه في وقتها..
منعم اتكلم بتوتر وقال :..ماهر باشا انا اسف علي اللي حضرتك هتسمعه بس ناني هانم هربت مننا واحنا علشان نلحقها روحنالها المكان اللي راحتله وكانت المستشفي اللي فيها ابنها وللاسف بلغت ابنها عننا وهو بعت رجالته ورانا لما شافونا ..
ماهر اتفاجئ ورد بضيق:ازاي ياعني هربت منكوا يا منعم وانت كنت فين؟
منعم بتوتر:انا..انا ياباشا ..كنت..ت..تت
قاطعه ماهر بعصبيه:انت هتتأتألي يا منعم ما تنجز كنت فين علشان هيا تهرب منك..
منهم امتلكة الخوف فقال بتوتر :كنت موجود يا فندم بس هيا سرقت المفتاح مني من غير ما اخد بالي وخلتني انا وممدوح مش واخدين بالنا وفتحت الباب وهربت منه؟
ماهر رجع شعره لورا بعصبيه ومنعم اتكلم:ياباشا مش دي المصيبه دلوقت..هما مسكوا ممدوح واكيد الحيوان دا هيعزبه علشان يعرف منه كل حاجه ..
ماهر اتفاجي ورد عليه:انت فين دلوقت يا منعم!
منعم:انا في شارع في الزمالك يا فندم ؟
ماهر بضيق:تعالي علي القصر بسرعه يا منعم..عاوز اول ما اوصل الاقيك هناك فاهم!
منعم حرك راسه بالموافقه وماهر قفل التيلفون وبص لاحلام اللي نايمه جمبه وقال بخوف:اكيد الحيوان دا مش هيهدي غير لما يعرف ان انا اللي عملت فيه كل دا واكيد هيفكر ينتقم مني بس انا خايف لـ يفكر يقرب منك يا احلام!
احلام مكنتش سامعه كل كلامه لانها كانت منهكه ونايمه نوم تقيل فهوا بصلها بقلق وبعدها ركز في الطريق واتحرك بسرعه متوسطه علشان يوصل بسرعه وفي نفس الوقت ميأذيهاش وهيا نايمة!
_________عند مريم ..
حسن استاذن منها هيجيب حاجه من عربيته ويرجع وهيا وافقت وحسن نزل وجاب الصندوق اللي اخده من عم سينا وطلعلها تاني واول ما دخل عليها وهوا شايل الصندوق مريم ضمت حابجها باستغراب.
حسن قرب منها وقعد علي الكرسي وفتح الصندوق علي رجله وقال:عم سينا اداهولي وقالي ان فيه حجات ليكي واللي جهزوه بناته؟
ابتسمت مريم بفرحه وقالت بحماس:طيب افتحه والنبي يا حسن!
حسن ابتسم وحرك راسه وبدا يفتح الصندوق وهيا كانت بتبص عليه بلهفه لحدما شافت محتوي الصندوق..كان مكومن من👇
(لبس بدوي وكانوا اكتر من طقم وسلاسل وحلقان ومكياچ خاص ببنات البدو وكمان جزمة كانت عجبت مريم وقمر قالتلها انها اول ما تجهزها هتديهالها )
اول ما مريم شافت كل الحجات دي عيونها دمعت وقالت بحب:ليلة وقمر دول بنات زي العسل وبجد مش هقابل زيهم تاني ..
ابتسم حسن علي رد فعلها وقرب من ايديها وقال:انا وعدت عم سينا اننا هنبق نروح الجبل بس عرفته اننا هنيجي كـ زياره مش هنبق هربانين!
ضحكت مريم وحركت راسها بالموافقهوقالت:الوقت اتاخر اي رئيك تيجي وتنام جمبي هنا؟
حسن بصلها بتردد وهيا قالت برجاء: مش انت هتبق جوزي ؟
ابتسم حسن:شوفي انا عايز اكتب الكتاب دلوقت علشان تكوني حلالي بس انا اسف لان مفيش مأزون صاحي دلوقت فهكتفي اني اقعد جمبك هنا لحدما نكتب الكتاب وبعدها ابق انام جمبك عادي؟
مريم مسكت ايديه بضحك وقالت:انا موافقه انك تنام جمبي وبعدين انت نمت جمبي قبل كده لما كنا في الجبل ؟ قالت كلامها بخجل شديد وحسن رد باعتراض:فالحب لكنا مضطرين انما دلوقت في كرسي اقدر انام عليه؟؟
مريم كانت هتعترض ولاكن هولف وشه وسكت وهيا قربت منه بهدوء:خلاص يا حسن خليك قاعد مكانك انت الخسران،قالت كلامها بزعل وهوا لما بصلها لقاها مغمضه عينيها فقرب من خدها باسها:نفسي بس تفهمي اني هموت وانام جمبك اصلا بس انا خايف عليكي انتي لسا تعبانه؟
مريم فتحت عينها وبصت في عينيه بحب وهوا قال وهو بيقرب اكتر منها:مقدرش ابدا ازعلك مني ،قبل ايديها وهيا ابتسمت وقالت:خلاص مش زعلانه ،بس هتستحمل تفضل قاعد علي الكرسي كده؟
حسن بضحكه جميله:مش مهم ..وبعدين انا اطول اقعد كده وافضل باصص عليكي وانتي نايمه .
ابتسمت بخجل وهوا قام وعدل البطانيه الصغيره اللي متغطيه بيها وقال وهو بيطمن عليها:اهم حاجه دفي نفسك وانا كده تمام متقلقيش عليا؟
حركت مريم راسها بموافقه وهو قعد علي الكرسي ورجع بضهره واول ما لقاها بتغمض هينيها علشان تنام رجع ايديه الاتنين ورا راسه وفضل يتأمل في السقف شويه وبعد وقت بسيط بدات عينيه تغمض بسبب الارهاق'
___________في قصر الصياد.
وصل ماهر ونزل من عربيته وبعدها قرب من الباب التاني وقرب من احلام اللي نايمه وهمس :احلام احنا وصلنا ساعديني بس اخرجك من العربيه!
مريم فتحت عينيها وقالت بموافقه:امم..حاضر'
ابتسم ماهر علي شكلها وهيا قامت من علي الكرسي ووقفت قدامه وهيا مش فايقه فقرب منها سندها علي جسمه :هتعرفي تمشي ولا اشيلك!
اتكلمت احلام بنوم :ماشي بس بوسه واحده يعني لو هتكتر انا هزعل منك يا ماهر؟
ابتسم ماهر واستغرب كلامها فقرب من ودنها وهمس:انتي بتقولي ايه؟
احلام لمست بايد واحده خده بحب وقربت ايديها التانيه وحطتها علي رقبته واتكلمت :مش قادرة أمشي..انا هشفط بطني علشان اكون خفيفه وانت هتقدر تشيلني؟
كلامها ضحكه وخلاه يقرب منها ويشيلها بسرعه ويضمها لصدره قبل ما حد من الحراس ينتبه ليهم ويركز مع حركاتها..
فدخل ماهر من باب القصر وهو شايلها وطلع بيها علي السلم وكان بيبص عليها بكل حب واشتياق واول ما دخلوا اوضتهم حطها بهدوء علي السرير وكان هيبعد علشان يغطيها ويسبها ترتاح ..احلام مسكت في رقبته تاني وضمته ليها؟
فضل ماهر يبص لشفايفها وقلبه بيدق وهيا كانت بتهمس وبتحرك شفايفها ببطئ وبتنطق إسمه.
كلامها خلي ماهر تايهه ومش في وعيه فقرب بهدوء منها ووقتها نسي كل الدنيا وبدأ يقبلها بكل حب واشتياق وهيا كانت بتبتسم وهيا نايمه لحدما بعد عنها بعد وقت وهو بيبصلها واتفاجئ انها لسا نايمه .
احلام كانت لسا بتبسم وبتهمس:انت روحت فين..ارجعلي تاني انا بحبك اوي'
بدا قلبه ينهار بسبب عشقها ومكانش قادر انه يسيبها ويمشي فاتصل بسرعه علي منعم وبلغه انه يجيله بكره الصبح بدري وبعدها قفل معاه ورجعلها تاني ووقتها قلع ماهر التيشرت اللي مان تحت البدله وهيا كانت صحت علي سخونه جسمه فبدات تحرك عينيها يمين وشمال علي ملامح وشه وهو بيقرب منها بتوهان ..
احلام بصوت متقطع وخجول:هو انت هتعمل ايه؟
ماهر بدون مقدمات بيسحب احلام عليه وبيقربها من وشه وبيهمس جنب خدها بحب:كويس انك صحيتي ..
احلام بتوتر:ماهر؟
ماهر بحب:قلب ماهر من جوه؟
احلام نزلت دمعه بسبب مشاعر الحب وقتها اللي كانت حاسه بيها وهوا قرب من شفايفها وقبلها بحب وبسبب انه بيهمس باسمها خلاها تستجاب ليه ويبق ماهر نايم في حض/نها وهيا بتقبله..
وبتنتهي سهرتهم البسيطة بنوم احلام بعدما بتحس ان ماهر مش ناوي علي خير ابدا وهو لما بيلاقيها نامت بيقرر ينام هو كمان .
وفي الخارج وبعدما بيوصل حمزه بيبص علي تيلفونه بزعل وبيقول :بق بتقفلي في وشي انا،دا انا حبيبك يا حنيني؟
في بيت حنين كانت مش عارفه تنام وماسكه تيلفونه وفتحاه علي رقم حمزه وكانت متوتره انها تكلمه!
وكان حمزه علي نفس وضعها كان متوتر يرن عليها فقرر يدخل ينام ويروح يقابلها بكره ،وعند حنين كانت اخدت نفس القرار وقررت تنام؟
_________وفي مطار القاهره الدولي..وصل مصمم ازياء مشهور وبرفقته زوجته والتي كانت تعمل معه كـ مساعدته ومديرة أعماله وكان واضح عليهم قد ايه انهم بيحبوا بعض لان المصمم دا كان ماسك ايدها بحب ومركز معاها وهيا كانت بتبصله بحب كبير من غير خجل او توتر من وجود الصحافيين..
خرجوا الاتنين من المطار وكانت عربية فخمه في استقبالهم فركبت زوجة المصمم دا الاول وبعدها ركب جمبها زوجهاوطلب من السواق يتحرك بيهم بسرعه علي الاوتيل اللي حجزوه .
وفي طريقهم قال المصمم واللي اسمه مارك :مصر جميله فعلا يا ليزا مش متوقع انك اتولدتي هنا ..
ابتسمت ليزا وقالت بحب واشتياق لموطنها:بقالي ٢٥ سنه يا مارك مصر وحشتني اوي !
ابتسم مارك وقال وهو بيقبل ايديها:انا ومصر بنحبك كتير يا ليزا؟
ابتسمت ليزا بسبب كلامه وقالت وهيا بتحاول تفتكر حاجه:انا متهيألي اني شوفت المكان دا قبل كده.. كانت بتشاور علي جنينه للعائلات وكملت بهمس:حسيت فجأة باحساس غريب لما شوفتها؟
مارك بفضول:أعتقد ان دا ليه علاقه بالماضي بتاعك اللي انتي نسيتيه دا؟
ليزا بتعب بسبب انها بتحاول تفتكر:مش عارفه بس انت ممكن يكون كلامك صح..انا برضوا مش فاكره حياتي من ٢٥سنه كانت عاملة ازاي بس اتمني اني افتكر في اقرب وقت لاني بحاول بقالي سنين ومش عارفه؟
مارك حرك راسه بابتسامه:اتمني انك تفتكري لان عندي فضول كيير اعرف عن حياتك وانتي صغيره.
ابتسمت ليزا وحركت راسها ووقتها عربيتهم وصلت قدام الأوتيل .
كانوا في استقبالهم المسؤلين اللي في الأوتيل فاستقبلوهم استقباا حار..لان مارك وزوجته مشهورين جداا في امريكا ..فكانوا مسؤلين الاوتيل فخورين ان مارك اختارهم هما من وسط كل الفنادق اللي حواليهم .
مارك وزوجته اخدوا افضل خدمه وقعدوا في جناح VIP وبعدما غيروا هدومهم قربت ليزا منه وهيا بتقول بحب:عاوزه اسيب ذكري رائعة هنا قبل ما نروح للعمل بكرا ونسيب الاوتيل ؟
مارك بحب:ماشي وانا موافق؟
اقتربت ليزا منه وهيا مرتديه فستان قصير وكانت بتحرك خصرها يمينًا ويسارًا علي نغمات الموسيقي الاجنبيه وكان متابعها مارك وهو مبتسم!
قرب مارك منها وقبها بحب وهيا لفت نفسها وحضنته بكل حب ..وبعد ما خلصوا سهرتهم طلب مارك انهم يناموا وبالفعل ناموا وكانوا في حض/ن بعض!
_____________
وفي شقه ياسر كانت رجالته موجوده ومعاهم ممدوح وكانوا مستنيين ياسر لما يوصل وبعد وقت وصل ياسر وكان وقتها ممدوح بيحاول يتماسك واول ما شاف ياسر قرل بغضب مزيف:انا بعمل ايه هنا وانت تبق مين؟
ياسر بشر:انا ابق قدرك الاسود علشان وقعت تحت ايدي ..قال كلامه ولكمه وكمل بغضب:انطق وقول مين اللي طلب منكوا تعملوا في امي كده وليه؟
ممدوح سكت وحاول يدافع عن نفسه وياسر لما لقاه مش بيجاوب زود ضرباته ليه وبدا ممدوح ينزف جامد من وشه!
ياسر بضيق:انطق واتكلم بدل ما اخلص عليك؟
وصلت ناني ولما دخلت للشقه ولقت ممدوح بينزف قلبها اتحرك من مكانه بخوف عليه ولاكن تماسكت علشان ياسر ولما لقت ان ممدوح هيموت تحت ايد ياسر اتكلمت وطلبت من ابنها يهدي ويسيبها هيا تتكلم معاه،
وبالفعل ياسر بعد عنه وهيا قربت من ممدوح وهيا بتمثل الجمود:انطق وقول مين اللي خلاك تعمل كده يا ديحه؟
اتكلم ممدوح وقال بغيرة:دراعك باين ليه كده يا مدام؟
ناني بتوتر:لا انا لابسه بكم..فضلت تبص لنفسها ووقتها هو ابتسم وقال:كويس علشان الجو ساقعه؟
اتعصب ياسر وكان بيقرب منه علشان يخلص عليه ولاكن ناني منعته:استني يا ياسر اهدي وبلاش تتهور ؟
ياسر بغيظ منها:بتدافعي عنه علشان جوزك مش كده..دا انا هخلص عليه لو ما نطقش وحكالي كل حاجه؟
ناني بصت لممدوح لثواني وبعدها بصت لابنها وقالت بتوتر:هو مهما كان ملوش ذنب دا بينفذ اوامر بيقولهاله الرئيس بتاعه وانا اوعدك اني مش هسيبه غير وانا عارفه منه مين الباشا دا؟
ممدوح فضل ساكت لحدما ياسر هدي شويه وناني قربت منه ولاكن قبل ما تنطق بكلمه حست بدوخه ووقتها ممدوح سندها بقلق وقال:مالك يا ناني هنام؟
ياسر انتبه لوالدته فقرب منها وزق ممدوح بكل قوه وبعده عنها وقال وهو بيبص لرجالته:كتفوهولي..الحيوان دا اكيد عمل فيها حاجه واحنا مش واخدين بالنا؟
ممدوح بصله بقلق عليها:انا معملتش حاجه فكوني خلوني اشوفها مالها؟
ياسر مدالوش اهتمام وهيا قالت بتعب:انا عاوزه اروح اغسل وشي وصلني للحمام يا ياسر بعد اذنك؟
ياسر حرك راسه بالموافقه و سندها لحد الحمام وساعدها تغسل وشها واول ما طلبت منه ناني انه يسيبها علشان تمشي لوحدها وقعت ناني مغمي عليها ..فصرخ ياسر وهوبينادي علي رجالته وبيطلب منهم يجبوله دكتور!
وهو شالها ودخلها اوضه من اللي في الشقه وقرب من ممدوح والغضب مالي قلبه:اقسم بالله لو ما قولت مين الباشا دا لهطين عيشتك؟
ممدوح بخوف حرك راسه وقال :ماهر باشا؟
ياسر بتساؤل:قصدك ماهر الصياد؟
حرك ممدوح راسه وياسر قام من قدامه وسابه متكتف وبيصرخ باسم ناني ..
فدخل ياسر غرفه وهو بيفكر في ماهر وبيشوف هيعمل معاه ايه لانه دلوقت بق متاكد انه هوا السبب.
بعد وقت وصل الدكتور واتجه لغرفه ناني وكان وقتها واقف ياسر مع الدكتور وهو بيكشف عليها ..وبعد ما خلص كشف بص لياسر وقال:هو حضرتك جوزها؟
رد ياسر باستغراب: لا يا دكتور انا ابنها هو مش واضح عليها انها كبيره في السن ولا ايه؟
الدكتور ضم شفايفه بدهشه:ابنها ازي هيا عندها كام سنه؟
ياسر بتفكير :عندها يعني حوالي ٤٨ سنه؟
الدكتور بخجل:طيب يا استاذ وحضرتك عندك كام سنه؟
ياسر بضيق من أسئلة الدكتور اللي خارج الموضوع:هو في ايه يا دكتور انت جاي تكشف عليها ولا تسأل علي اعمارنا ممكن تقولي ماما مالها واغمي عليها ليه؟
الدكتور حرك راسه وقال بخجل مليان بتوتر:انا اسف يا استاذ بس انا عايز اقولك ان امك حامل؟
يتبع بقلمي شيماء صبحي
امك حامل يا نصة😂😂😂ناني اللي مشرفاني😂😂 ياسر اخد صدمة اكبر بكتير من اللي عمله ماهر فيه❤️😂 اعملوا متابعه لصفحتي