روايه حبيبي المدير الفصل الواحد الخمسون 51 الكاتبة شيماء صبحى

 

روايه حبيبي المدير
الفصل الواحد الخمسون 51
الكاتبة شيماء صبحى
منعم وممدوح كانوا ماشيين ولاكن سمعوا صوت ناني ومعاها رجاله وبتشاور عليهم وبتقول:امسكوهم هما دول اللي كانوا خاطفيني..
 (ناني كانت شافتهم من شباك غرفه ياسر فعرفتهم علي طول وبلغت ياسر بانهم تحت وهوا طلب من رجالته وهيا ينزلوا بسرعه ويمسكوهم) 

منعم وممدوح بصوا لبعض بخضه ووقتها منعم قال بخصه :اجري يا عم ممدوح!
اول ما منعم قال كلامه بصوت عالي جري ولما ممدوح استوعب جري هو كمان ووقتها ناني شاورت عليهم وقالت بصوت عالي:امسكوهم ومتخليهمش يفلتوا من تحت ايدكوا..

الرجاله جريت ورا ممدوح ومنعم اللي اتفرقوا كل واحد في مكان وناني فضلت واقفه تبص عليهم وجواها غل ليهم..فلما لقت الرجاله بيطاردوهم بصت لبوابة المستشفي لقت صحافيين فقربت منهم وقالت بغضب:انتوا ايه معندكوش دم ابني تعبان ومش هيقدر يتواصل مع حد فيكوا ،يلا كلو يمشي من هنا بدل ما ابلغ البلويس يجي يمشيكوا؟

الصحافيين بصولها بضيق وهيا دخلت للمستشفي وهيا متعصبه..
 وفي غرفه ياسر كان بيبص علي الشباك بضيق لانه شايف رجالته بتطارد اتنين مش باين ليهم ملامح.. فخرج موبايله واتواصل مع واحد من رجالته اللي بلغهم يعرفوا مين صاحب الفيلا اللي كانت مخطوفه فيها والدته ووقتها عرف ان صاحب الفيلادي يبق  ماهر الصياد.

اتصدم ياسر وزاد في قلبه الانتقام من ماهر فأول ما لقي والدته داخله عليه وهيا متعصبه قال بضيق:انا هخرج من المستشفي النهارده وخلاص انا عرفت مين اللي عمل فينا كل دا'

ناني بفضول:بجد عرفت..طيب هو مين دا؟
ياسر بكره شديد:رجل الاعمال اللي بينافسني..ماهر الصياد؟

ناني اتصدمت وقالت بقلق:بس انت هتعمل ايه ..انت ناسي ان الدنيا مقلوبه عليك!
ياسر بنرفزه:لا مهوا انا لازم اخرج من هنا مش هفضل قاعد كده حاطط ايدي علي خدي،ماما لو سمحتي انا عاوزك متعرفيش حد اني خرجت وانا هتنكر في شكل دكتور وهخرج من هنا؟

تاني:استني بس يا ياسر انت هتعمل ايه مش لازم تحط خطه الأول علي الأقل ،ياسر بصلها وهيا كملت بتحذيره:افرد ان ماهر دا مأمن نفسه وحاطتلك خطط تانيه  ،وبعدين واحد زي دا مش سهل انت مش شايف عمل فينا ايه؟

ياسر بصلها بانتباه وقال بموافقه:اكيد هحط خطه بس مش وانا هنا،انا لازم اخرج من هنا مش طايق المستشفي دي …

ناني قربت منه وحركت راسها بموافقه:يعني عاوزني اعملك ايه دلوقت انده للدكتور طيب ولا اجبلك لبس دكاتره؟

ياسر بجديه:هاتيلي لبس دكتور وكمامه وانا مش عاوز قلق يعني خلي الدكتور يسكت وميعرفش حد اني مشيت علشان انا عايز الكل يفضل فاهم اني لسا في المستشفى وتعبان،علشان اقدر انتقم منه بهدوء ؟

ناني حركت راسها وهو قعد علي السرير وهيا خرجت تجبله اللبس اللي قالها عليه وهو كان بياخد انفاسه بكل غضب .

________وفي المستشفي عند مريم؟

كانت مريم بتبص لاحلام وبتقول بفضول:وانتي وماهر بق اتجوزتوا خلاص ولسا  جوازكم علي الورق بس؟
احلام بكسوف :لسا علي الورق ،احنا كنا هنعمل فرح بس اجلته علشانك يعني؟

ابتسمت مريم ومسكت ايديها:ان شاء الله يا حبيبتي هتعملي اجمل فرح في الدنيا دي كلها ،بس انتي خلاص بق فكيها وصدقيني كل حاجه هتعدي ومش مستاهله اصلا اننا نزعل؟

احلام برفض:ازاي افكها بس وانا لسا عارفه حاجه زي دي ..انتي عارفه انا كنت مستنياكم بقالي قد ايه..عارفه اني وقت تعبي كنت بحلم بيكوا وببكي وانا بنادي عليكوا..عمري ابدا ما توقعت انها مش امي ..بس اهو انا بحاول استوعب .. ياما عديت باقوي واصعب من كدا بس دي كانت صدمت عمري!

مريم ضمت شفايفها بزعل وطبطبت عليها ووقتها دخل ماهر وهو بيبص لاحلام بحب وبيقول:معلش لو هقاطع كلامكوا بس انا عاوز اتكلم مع احلام شويه؟

احلام حركت راسها بالموافقه وقامت وقفت وبصت لمريم واستاذنتها انها هتخرج ومريم حركت راسها بموافقه  وأحلام مسكت ايد ماهر وخرجوا وقبل ما مريم تغمض عينيها علشان ترتاح لقت اللي واقف قدامها ومبتسم وبيقول:ازيك عامله ايه ؟

مريم ضمت حاجبها باستغراب وقالت:انت مين؟

حمزه بابتسامه:انا حمزه ابن اخت ماهر؟
مريم حركت راسها بتفهم وهو قال:الف سلامه عليكي!
مريم :الله يسلمك،اتفضل اقعد؟
حمزه حرك راسه وقعد قدامها وقال:بصراحه انا عايز اعتذر منك علشان يعني كنت واقف وبسمع كلامك انتي ووالدتك بس صدقيني كان غصب عني؟

مريم حاولت تعدل نفسها وقالت:لا حصل خير انا مش زعلانه اصلا!
حمزه حرك راسه براحه وقال:بس انا عندي سؤال بصراحه ومش عارف لو ينفع اساله ولا لا؟
مريم بانتباه ليه:سوال ايه؟
حمزه بفضول:هو انتي ازاي اخت احلام وانا اول مره اشوفك يعني قصدي كنتي عايشه فين ؟

مريم ضمت حاجبها   بحزن:كنت عايشه مع والدتي بعيد عنها بس خلاص انا هكون جنب احلام علي طول ومش هسيبها لوحدها تاني!

حمزه ابتسم:بصراحه احلام دي اطيب قلب في الدنيا  وبنت جدعه جدا واتمني ان علاقتكوا تكون قويه وتفضلوا سند لبعض،
ابتسمت مريم وقالت:يارب يا حمزه؟
حمزه ابتسم وقال وهو بيقف:الف سلامه عليكي مرة تانيه وانا هستأذن بق علشان ورايا مذاكرة؟

مريم بموافقه:الله يسلمك وانا مبسوطه اني اتعرفت عليك جدا يا حمزه؟
حمزه بابتسامه لطيفة:وانا كمان مبسوط اني اتعرفت عليكي يا مريم ..مع السلامه!

مريم ضحكت:مع السلامه’

خرج حمزة وهيا وقتها كانت مبسوطه لان واضح عليه انه شاب لطيف ،فبدات تحس بتعب فغمضت عينيها علشان ترتاح وبالفعل مامت مريم….
 وفي الخارج.
ماهر كان واقف مع احلام  في  ركن هادي وبيقولها :اللي مريتي بيه دا كان صعب بس دا من ترتيب ربنا علشان تعرفي الحقيقه. وان .فاديه خالتك وان  ليكي ام تانيه.

احلام بدموع:للاسف بق ان دا حصل؟
ماهر مسح دموعها وهيا رمت نفسها في حضنة وقالت بزعل:شوفت حظي النحس يا ماهر  ،عماله الحياة تديني في صدمات مفكراني جبل وهقدر استحمل كل دا  ؟

مسح ماهر  بايديه علي طرحتها وقال:هي الحياه كده بس انا معاكي واوعدك اني هشفي كل جروحها ليكي  وهساعدك تلاقي مامتك يمكن هيا اللي عندها الحنان والحب اللي انتي بتدوري عليه ؟

احلام بعدت عنه وبصت في عيونة وقالت بحب:اهو انا بق خايفه من الحياه دي لتاخدك مني وانا مقدرش اعيش من غيرك!
لمس خدها وابتسم:لو الحياة بس فكرت تعمل كده اوعدك اني هقفلها بكل قوتي وامنعها؟

احلام بحب:تفتكر كاما دي عايشه ولا ميته؟
ماهر بجديه:الله اعلم يا حبيبتي  بس انا قلبي بيقولي انها عايشه وانك هتقابليها قريب بس انا عايزك تنسي فاديه دي خالص لان كل اللي بيجي من وراها اذيه بس .. ماشي يا احلام؟

احلام بموافقه:حاضر!
ابتسم ماهر وسالها بفضول :حلاص مريم صالحتك؟
احلام حركت راسها بابتسامه وقال :لاني عارفه ان كل اللي كانت بتعمله دا بسبب فاديه فسامحنها علي طول لانها اتغيرت وحتي نظرتها ليا بقت حنينه!
ابتسم ماهر وفرح من كل قلبه ان مريم اتغيرت وفاقت لنفسها اخيرا فقال:ربنا يقومها بالسلامه ويخليكم لبعض!

احلام ابتسمت:يارب يا ماهر ويخليك ليا انت وحمزه يارب؟

حمزه كان واقف متابعهم من بعيد وماكنش راضي يقطع عليهم اللحظه ولاكن  لما سمع اسمه واحلام بتدعيله قرب منهم وقال:في حد بيجيب اسمي هنا؟

اتخضت احلام وماهر ضحك وقال:مفيش يا مصيبه دي طنط احلام كانت بتدعيلك!
حمزه وهو بيبص لأحلام:بحد يا طنط احلام!

ابتسمت احلام بهدوء:ايوا كنت بدعي ان ربنا يخليك لخالك!
ابتسم ماهر وبصلها وقال باعتراض:لا كنتي بتدعي ان ربنا يخليني ليكي وحمزه كمان!
ابتسم حمزه بحب:مكسوفه تقولي انك بتحبيني ولا ايه يا مرات خالو .

ضحكت احلام وهو فرح انه شاف ضحكتها فقرب من خاله وخبط علي كتفه بغرور وقال:اكرمني بق يا معلم علشان ضحكتهالك!
ابتسم ماهر :ليك هديه مني حاضر؟

حمزه بلهقه:ايوا بق هتيجي تخطبلي حنين مش كده؟

ماهر حرك راسه  برفض ومسك ايد احلام ومشيوا من قدامه وهو فاضل واقف يبصلهم بصدمه وبيضرب كف بكف..

وماهر قعد هو واحلام علشان يكملوا كلامهم وهو قرر يتصل علي حنين ويغازلها شويه بدل ما هو واقف فاضي كده وبالفعل خرج حمزه لمكان هادي مليان بالورد واتصل علي حنين واول كلمه قالها:وحشتيني!

حنين خجلت وقالت:وعليكم السلام!
ضم حمزه حاجبه:امم طيب عامله ايه يا حبيبتي.
حنين ابتسمت وردت عليه:والله انا بخير وانت بق عامل ايه؟
حمزه بابتسامه:بخير الحمدلله، وبدأت بينهم مكالمه هاديه وكان حمزه بيغازلها وهيا بتزعقله ولحدما زهق من رفضها واعتراضها علي كلامه قال:طيب بحبك يا حنين!
حنين اتوترت وهو قال:عاوز اسمعها منك حالا؟
حنين بخجل:تسمع ايه دلوقت ف يالبرد دا يا حمزه؟
حمزه اتكلم بجديه :اسمعك وانتي بتقوليها يا حنين !
حنين بتوتر:ممكن ناجل الحجات دي لبعدين؟
ضم حمزه شفايفه بزعل:افهم من كده انك مش بتحبيني!
حنين بلهفه:لا بحبك بس،..
ضحك حمزه:اخيرا سمعتها..فضل يضحك وهيا اما انتبهت للي قالته خجلت وقفلت المكالمه وهو من صدمته خرج من المكان دا ورجع قعد جمب خاله واحلام وبيسمع هما بيقولوا ايه.

______وفي القسم!
وصل حسن وفريقه ومعاهم ادهم للقسم  واللي حطوه في الحبس الانفرادي لحدما يتعرض للتحقيق معاه  بكره وبعدما حسن اطمن ان ادهم  خلاص بق تحت عينيه خرج من القسم وقرر يروح لمريم علشان يطمن عليها .

وهو خارج لقي احمد واللي بيوقفه علشان يعتذرله عن اللي خصل منه تلني فقطاعه حسن باعتراض:خلاص يا احمد انا مسامحك اهم حاجه دلوقت اين مسكت الحيوان دا بس لو عاوز تصالحني بق حط عينك عليه واوعي ..اوعي يا احمد حد يقرب منه انا عاوزه ساج سليم لحدما التحقيق يخلص  ؟

احمد حرك راسه بجديه:متقلقش يا حسن انت معاك رجاله..خبط حسن علي كتفه:بالتوفيق يا بطل ..احمد ابتسم ومشي ووقتها حسن خرج من القسم  وركب عربيته وكان بيبص للصندوق اللي اخده من عم سيناء وكان عنده فضول كبير يعرف محتواه.. 

وبعد وقت وصل حسن للمستشفى وكان شايل الصندوق واول ما وصل لغرفه مريم شاف ماهر واحلام وحمزه قاعدين علي الكراسي وبيتكلموا فقرب منهم وسلم عليهم بابتسامه ووقتها ماهر كان وقف وقال:ازيك يا حسن باشا ايه الاخبار؟
ابتسم حسن:الحمدلله كله تمام يا ماهر باشا انت تمام!
ماهر بابتسامة:انا تمام الحمدلله !

وقفت احلام وقالت:مريم بخير يا استاذ حسن ومستنياك علي جوا فكره؟
حسن بفضول:هيا صاحيه دلوقت؟
ابتسمت احلام وقالت:هيا دلوقت نايمه بس هيا وصتني انك اول ما تيجي ادخلك ليها علي طول!
ابتسم حسن وسلم علي حمزه الي كان باصلله واسكت وبعدها دخل للغرفه ولقي انمريم نايمه نوم عميق فقرب منها وقبل جبينها ووقتها هيا صحيت وهيا بتقول بلهفه اول ماشافته:حسن؟

ابتسم حسن وحرك راسه:ايوا يا حبيبتي انا حسن عامله ايه دلوقت طمنيني عليكي!
مريم بابتسامه:مبسوطه اني شوفتك بخير!
قرب من ايديها ومسكها بحب:الحمدلله انك في حال احسن!
مريم مسكت ايديه وحطتها عند خدها وقالت:طمني يا خسن قبضت علي ادهم؟
حسن حرك راسه بالموافقه وهيا فرحت جدا وقالت:يارب ياخد العقاب اللي يستحقه والقاضي ميتهاونش  معاه!

حسن رد من كل قلبه:يارب يا مريم.. بص حواليه وقال بتساؤل:هيا فين مامتك مش شايفها يعني؟

مريم ضمت حاجبها بحزن وحكتله عن اللي حصل وهو اتصدم وقال:حرام عليها ازاي تعمل كده في اختك..دي باين عليها طيبه اوي؟
مريم بابتسامه:فعلا احلام دي احن شخص ممكن تقابله؟

حسن بتفهم:يعني افهم من كده انك اتغيرتي معاها ومعدنيش بتكلميها بقسوة؟

مريم برفض:لا ..لا خلاص انا بجد ندمت علي الماضي وبعدين انا من وقت ما حلمت بيها وبيك و بـ بابا عرفت قد ايه انا كنت غلطانه في حقكم بس خلاص انا عرفت قيمتكوا ..

ضمها حسن لحضنه وهيا قالت بتوتر اول ما افتكرت ان معندهاش رحم :حسن في حاجة مهمه لازم اكلمك فيها؟

حسن حرك واسه باستماع:حاجه ايه دي يا مريم!

مريم بخوف من رد فعله:انا للاسف مش هينفع اخلف يعني الدكتوره قالت ان الطلقه كانت في الرحم وهما استأصلوه..كملت ببكاء:يعني انا خلاص مش هينفع اخلف يا حسن..يعني انا مش هنفع ليك!

كان بيسمعها وهو مصدوم ووقتها مريم كانت مرعوبه من فكرة انه يرفضها لما يعرف فمكانتش قادرة تبصله في عينه  وهوا قام وسابها وهو مش مستوعب كلامها فرفعت مريم وشها ليه لاقته متعصب وغضبان فقالت بتساؤل:خلاص يا حسن متقلش حاجه انا كنت عارفه من البدايه اني مش هنفعلك وقولتلك اني مش مناسبة ليك من البدايه اصلا!

حسن لما لقاها بتقول كلامها  دا قرب منها وقال برفض:لا يا مريم متقوليش كده..انتي مناسبه وانا ميهمنيش الخلفه قد ما انتي تهميني بس انا متعصب بسبب الحيوان اللي اسمه ادهم لان هو السبب في اللي خصلك دا!

مريم اتفجأت من كلامه وقامت حضنته بفرحه لما لقت انه متقبلها  عادي وبيحبها وهو لما لقاها حضنته بالطريقه دي قلق عليها لان مكان الطلقه لسا الخياطه فيه  طريه فقال بقلق عليها:حاسبي يا مريم علشان الخياطة!

مريم حركت راسها وبعدت عنه واول ما نامت علي السرير تاني حست بتعب شديد وقالت:خلاص يا حسن ادهم هياخد عقابه وكده كده دا  نصيبي علشان اللي عملته زمان!
حسن مسك ايديها بحزن وهيا كان نفسها تحضنه فقالت بزعل:يعني انازكده  مش هعرف احضنك بسبب الخياطة..بكت وهوا اتفاجئ من شكلها فقرب منها حضنها وهيا نايمه وقال:لا انا مش عايز اشوف دموعك دي  علشتن مروحش اخلص علي ادهم الكلب دا؟

مريم حركت راسها بابتسامه وقالت:انا كنت هموت نفسي بجد لو كنت رفضتني؟
حسن رد عليها بحب كبير:انتي بجد فكرتي اني ممكن اسيبك علشان كده..يا مريم يا حبيبتي لو نفسك في طفل اوي كده  ممكن نتبني طفل انما تقوليلي اسيبكوالكلام دا ،دانا اللي كنت اموت قبل ما اعمل كده..

مريم بدموع فرحه:انا بحبك اوي يا حسن ..والله بحبك؟
ابتسم حسن وقال:وانا بموت فيكي يا روح قلب حسن ..ان شاء الله اول ما تخفي وتبقي بخير هتجوزك ونعمل فرح..واهو ابق عملت حاجه حلوه في حياتي؟

ابتسمت مريم وقالت:وانا علشان اساعدك هوافق..
ضحك حسن وهيا ابتسمت من كل قلبها وفضلت تبصله بكل حب وكان حسن مقرب منها علشان يقبلها وكانوا خلاص هيبوسوا بعض وقتها دخل حمزه وهو بيقول بتساؤل:مفيش مايه هنا🤔؟ 
شكل حمزه ناوي علي موته النهاردة🤣😂





حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-